כפי שנחשף ב"גלובס": צניחה בשיווק קרקעות ע"י המינהל

דוח חצי-שנתי של מינהל מקרקעי ישראל: ירידה של 23% בשיווק יחידות דיור במכרזים רגילים במחצית 2012 לעומת מחצית 2011

מינהל מקרקעי ישראל שיווק קרקעות ל-9,507 יחידות דיור במחצית השנה הראשונה של 2012, כך על פי דוח הפעילות החצי שנתי אותו הגיש היום (ד') מנהל המינהל, בנצי ליברמן, למועצת מקרקעי ישראל.

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת השבוע, שיווקי הקרקע של המינהל במחצית השנה הראשונה של 2012 נמוכים מנתוני התקופות המקבילות בשנתיים האחרונות. כך, במחצית השנה הראשונה של 2011 שיווק המינהל 11,596 יחידות דיור בכלל המכרזים, ובתקופה המקבילה ב-2010 עמד נתון זה על 11,644 יחידות דיור.

על פי הנתונים, מתוך כלל השיווקים, 6,524 יחידות דיור שווקו במכרזים רגילים של המינהל משרד השיכון במחצית הראשונה של השנה. מדובר במספר יחידות הנמוך בכ-23% מאותו הנתון במחצית הראשונה של 2011 ומספר הנמוך ב-16.6% מנתון המחצית הראשונה של 2010. במקביל, יש לציין שמספר השיווקים הנוכחי גדול בצורה משמעותית משיווק יחידות הדיור במכרזים רגילים במחצית הראשונה של 2009, אז עמד המספר על 2,963 יח"ד בלבד.

למרות אלפי הדירות שאכן שווקו במסגרת שיווקי המינהל, לא ניתן להעריך כמה אכן הסתיימו בהצלחה משום שמדובר בפרסום מכרזים בלבד ולא בזכייה. החלטת ממשלה הקובעת יעד שיווק שנתי למשרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל נוקבת במספר של 35 אלף יחידות דיור בכלל המכרזים ושיווק של 25 אלף יחידות דיור במכרזים פומביים.

אם מספר השיווקים יעמוד במחצית השנייה של השנה על כמות דומה למחצית הראשונה, לא יעמדו האחרונים ביעד. במקביל, יש לציין כי בדרך כלל, בחודשים האחרונים של השנה, ישנו גידול משמעותי בכמות מכרזי קרקע של המינהל שיוצאת לשוק ולכן ייתכן ומשרד השיכון והמינהל יצליחו לעמוד ביעד שנקבע.

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר היום כי: "בששת החודשים הראשונים של השנה הקצה המינהל קרקעות לכ-9,000 יחידות דיור, אם במכרזים ואם בהקצאות בפטור ממכרז. אמנם נתון זה נמוך במקצת בהשוואה למספר יחידות הדיור שהקצו המינהל ומשרד הבינוי והשיכון לציבור בתקופה המקבילה אשתקד, אולם יש לקחת בחשבון כי כ-5,000 יחידות דיור שנועדו לתת פתרונות לדיור בר השגה, היו מוכנים לפרסום אך שיווקן עוכב בשל בעיות תקציב וצפוי להתממש בתקופה הקרובה".