תנועת הנוער של רומן אברמוביץ'

למה הבעלים של צ'לסי פתאום שינה מדיניות, מעדיף צעירים, וישקיע הקיץ 75 מיליון ליש"ט בארבעה שחקנים בני פחות מ-24?

אחרי שכבר החתימה הקיץ את אדן הזארד הבלגי ומרקו מארין הגרמני, צ'לסי השלימה בשבוע שעבר רכישה של שחקן נוסף: הכישרון הברזילאי המבטיח אוסקר, שבדרום אמריקה כבר נמצאו אנשים שמכנים אותו "קאקה 2". הקשר ההתקפי נקנה עבור 25 מיליון ליש"ט מאינטרנאסיונאל, והשם הבא שנמצא חזק על הכוונת של אלופת אירופה הוא ויקטור מוזס, אותו צפויה לקנות צ'לסי מוויגאן עבור 10 מיליון ליש"ט. יש דבר אחד משותף לכל הגיוסים החדשים האלו של רומן אברמוביץ': כולם ילדים במונחי כדורגל. אף אחד מהרביעייה הזאת לא חגג אפילו 24, אף אחד אינו שחקן מוכח ברמות הכי גבוהות. אבל זה לא מונע מהאוליגרך לשפוך עליהם דמי העברה כוללים של 75 מיליון ליש"ט.

המידע הזה חשוב כי הוא מצביע על שינוי מדיניות מהותי אצל צ'לסי. עד הקיץ הנוכחי, גיל מתקדם של שחקן כדורגל לא ממש היה פקטור עבור הקבוצה הזאת. הנה כמה דוגמאות: הרנן קרספו הגיע למועדון ב-2003 תמורת 17 מיליון ליש"ט, כשהוא בן 29; אנדריי שבצ'נקו נחת בסטמפורד ברידג' בגיל 30, בתמורה לסכום עתק (30.8 מיליון ליש"ט); בינואר 2011 צ'לסי הפכה את פרננדו טורס, בגיל 26, לשחקן היקר בתולדות הפרמיירליג (נרכש עבור 50 מיליון ליש"ט מליברפול).

מדיניות ההצערה החדשה של צ'לסי, שבשנתיים-שלוש האחרונות הציגה את הסגל הכי מבוגר בפרמיירליג מבין הקבוצות הגדולות, משקפת הלך רוח שתפס את כל הליגה האנגלית. מבדיקה שערך השבוע "הסאנדיי טיימס", עולה כי בחלון ההעברות הנוכחי הוציאו קבוצות הפרמיירליג 162.8 מיליון ליש"ט בסך הכל על רכש, כש-88% מהסכום (143 מיליון ליש"ט) מיוחס לשחקנים שטרם חגגו 25. בקיץ הקודם רק 63% מהכסף שהוציאו הקבוצות על רכש (456.3 מיליון ליש"ט בסך הכל) היה עבור שחקנים מתחת לגיל 25.

למה צ'לסי בחרה להביא עכשיו את "קאקה 2", בזמן שריאל מדריד מציעה למכירה את קאקה המקורי, שחקן שכבר הראה מה יש לו ברגליים? (ועוד עבור סכומים צנועים בהרבה מאלו ששילמה על אוסקר). ג'ונתן נורת'קרופט, כתב "הסאנדיי טיימס", טוען כי מדובר קודם כל על שיקול כלכלי. "עם שכר נטו של 7 מיליון ליש"ט בשנה, עלות חוזה של ארבע שנים לקאקה, כולל מיסוי, בנוסף לדמי הרכישה שלו - יכולה להגיע ל-70 מיליון ליש"ט", הוא כותב. "אוסקר, שקיבל גם הוא חוזה לארבע שנים, יעלה באותה תקופה כ-45 מיליון ליש"ט אחרי כל ההוצאות".

מלבד השכר המופרז שצריכים להציע לכוכבים מוכחים, עניין נוסף שהופך אותם ללא משתלמים כלכלית הוא חוסר היכולת למכור אותם. "מנצ'סטר יונייטד לא מצליחה למכור את דימיטאר ברבאטוב אפילו תמורת 5 מיליון ליש"ט", טוען נורת'רקופט, "כי בגיל 31, קבוצה שתרצה להשוות את תנאי השכר שלו ביונייטד, 110 אלף ליש"ט לשבוע, תצטרך להוציא 17 מיליון ליש"ט בשלוש שנים תמורתו, ואחר-כך גם לא תוכל להחזיר את ההשקעה בשום אופן". לכו תשוו את הסיפור הזה לזה של כריסטיאנו רונאלדו, שבתוך שש שנים לאחר שנרכש בגיל 18 מפורטוגל עבור 12.24 מיליון ליש"ט, ערכו האמיר ב-553%, עד לכדי מכירה לריאל מדריד עבור 80 מיליון ליש"ט.

זה לא שכל החישובים הכלכליים האלו לא היו מוכרים לקבוצות לפני קיץ 2012. רק שעכשיו, אולי גם בגלל הפייננשל פייר-פליי של אופ"א שברקע, חושבים פעמיים לפני שנכנסים לבורות כמו ברבאטוב או קאקה, שבכל מקרה לא יהיה להם תחתית.