חרף התנגדות המדינה: יו"ר בנק לאומי יקבל תוספת שכר

עוד החלטות שהתקבלו בניגוד לדעת המדינה: אושרה הגדלת ההון של הבנק במיליארד שקל, ורו"ח אבו-חבלה לא נבחר לדירקטור

למרות התנגדות המדינה, אושרה העלאת השכר ב-3.7% ליו"ר בנק לאומי, דוד ברודט. הבוקר (ה') פורסמו תוצאות אסיפת בעלי המניות של הבנק, ומהן עולה כי חרף התנגדות המדינה - המחזיקה בכ-6.5% מזכויות ההצבעה - והתנגדות אוה"ה (אוצר התיישבות היהודים) - המחזיקה בכ-5% מהמניות - אושרה העלאת שכרו של ברודט ל-173 אלף שקל בחודש. ההחלטה אושרה בעיקר בזכות הצבעת המשקיעים המוסדיים, שנשענו ברובם על המלצת חברת הייעוץ אנטרופי לאשר את העלאת השכר.

בהצבעה נבחרו גם חמישה חברי דירקטוריון (שליש מחברי הדירקטוריון). עו"ד חיים סאמט גבר על פרופ' ישראל צנג ונבחר לדח"צ. סאמט (67) מכהן כיום גם כיו"ר ועדת הביקורת באוניברסיטת ת"א וכסגן יו"ר מוזיאון ת"א.

פרופ' אפרים צדקה ופרופ' אריה גנס נבחרו להמשיך ולכהן כדירקטורים. כמו כן יצטרף לדירקטוריון רמי גוזמן. גוזמן (73) מכהן כיום כדירקטור, בין היתר באפריקה ישראל, בטאואר ובאמפא קפיטל, ולא ברור האם ימשיך לכהן בתפקידים אלה. העניין יעלה להחלטת בנק ישראל, שבמסגרת תהליך אישורו כדירקטור יוכל להנחות אותו לגבי עזיבת דירקטוריונים אחרים.

מי שעוד נבחר הוא פרופ' ידידה שטרן, שהיה מועמד מטעם אוה"ה, והיה למעשה המועמד היחיד מטעם בעלי מניות בבנק. שטרן (57), מכהן כיום כסגן נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה. רו"ח זיאד אבו חבלה - שהיה המועמד הערבי הראשון לתפקיד דירקטור בבנק לאומי, וזכה לתמיכה מצד המדינה - לא נבחר.

בזכות המוסדיים

עוד נציין, כי גם בסעיף הגדלת ההון של בנק לאומי אושרה ההחלטה בניגוד לעמדת המדינה. בבנק לאומי ביקשו להגדיל את הון המניות הרשום במיליארד שקל. הגדלת הון המניות עלולה להביא לדילול בעלי המניות, ובכללם המדינה. על פי הערכות, בשל העובדה שלא פורט למה ישמשו המניות ומתי ייעשה בהן שימוש, התנגדה לכך המדינה. ואולם כאמור, הגדלת הון המניות אושרה בזכות קולות המוסדיים, ששוב נשענו בעיקר על ההמלצה לאשר זאת מחברת הייעוץ אנטרופי.

נוסיף עוד כי באסיפה אושרה סוגיית המשך העבודה עם משרד סומך חייקין, שבראשות רו"ח גד סומך. משרד זה עובד עם בנק לאומי זה 50 שנה בקירוב. המשך עבודתו אושר, למרות שבאחרונה הביעו שלושת הרגולטורים הרלוונטיים (בנק ישראל, משרד האוצר ורשות ני"ע), אי-שביעות רצון מכך שהמשרד מנהל את דוחות ארבעה מחמשת הבנקים הגדולים במשך שנים רבות.

ההחלטות שהתקבלו באסיפת לאומי:

■ העלאת שכרו של יו"ר הבנק, דוד ברודט, ב-3.7%, ל-173 אלף שקל בחודש - אושר

■ בחירת דח"צ: עו"ד חיים סאמט

■ בחירת ארבעה דירקטורים: פרופ' אפרים צדקה, רמי גוזמן, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' אריה גנס

■ הגדלת ההון הרשום של הבנק במיליארד שקל, ל-3.21 מיליארד שקל - אושר

■ בחירה מחדש בסומך חייקין וקוסט פורר גבאי כרואי החשבון של הבנק - אושר