כושר בלי תירוצים: אימונים יצירתיים למתעמלים משועממים

אין לכם זמן לאימון על ההליכון? שורה של אימוני כושר יצירתיים - חלקם קצרצרים - במחיר של עד 200 שקל לאימון, לא משאירים מקום לתירוצים

רבים רוצים לבצע פעילות גופנית אבל לא עושים זאת. הסיבות מגוונות, אבל שני התירוצים הנפוצים ביותר של משתמטי הפעילות הגופנית הן חוסר זמן או שעמום. אחרים מתלוננים על כאבים שמגבילים אותם, וחלק פשוט ממש לא אוהבים להזיע. אלה האחרונים ישמחו ודאי לשמוע על אימון שבו לא מזיעים כלל, ואפילו אפשר להמשיך אחריו מיד לעבודה. אלה המבקשים לשחות אבל לא מצליחים לסיים בריכה, יכולים לשקול את שיטת IT, שמבטיחה לשנות את שיטת הלימוד. "גלובס" סוקר שורה של אימונים מיוחדים.

טרמפולאטיס: מומלצת לשורת בעיות

טרמפולאטיס הוא אימון קפיצות על טרמפולינה המשלב עבודת כוח ועבודה אירובית. חלק מהתרגילים מתקיימים בשכיבה על הטרמפולינה, כאשר גומיות שמחוברות לרגלי הטרמפולינה מחוברות גם לרגלי המאמנים, ולמעשה נוצרת "מיטת פילאטיס". כך מושגת עבודה על שרירי ה-core והיציבה - אותם שרירים המגויסים באימון פילאטיס. הטרמפולינה אולי נתפסת כמשחק, אך מסתבר שהיא הרבה יותר מזה. לדברי מפתחת השיטה, יפה יפתח וולונסקי, מאמנת הכושר של בית "אופק חדש", תנועת הניתור משנה את הכוחות המופעלים על הגוף בין הנקודה הגבוהה ביותר ובין נקודת העצירה, ומאפשר לכוח ההחזר של כוח המשיכה לפעול על כל תאי הגוף מבלי להזיק למפרקים. האימון מחזק את השרירים, משפר שיווי משקל, משפר סיבולת לב וריאה ומומלץ גם לסובלים מעצירות כרונית ומכאבי גב וצוואר. פעילות הניתור משפיעה גם על יעילות המערכת החיסונית כי היא משלשת את ייצור כדוריות הדם הלבנות בשתי דקות פעילות בלבד. לכן היא מומלצת לחולי סרטן.

"כדי להגיע לתוצאות של ממש, יש חשיבות רבה לאיכות הטרמפולינה. הטרמפולינות הזולות לא מספיק רכות ולא משככות את המכה כראוי", היא מסבירה. "חשוב לקבל הדרכה לעבודה יעילה על הטרמפולינה, בעיקר כשיש בעיות בריאותיות.

* משך האימון: שעה.

* איפה? סטודיו טרמפולטיס, תל-אביב. trampolates.co.il

* מחירים: 400 שקל ל-5 שיעורים של עד 5 אנשים.

* טרמפולינה: 2,950-2,450 שקל (newhorizon.co.il).

EMS: קצר ולא מייזע על-ידי גירוי חשמלי

EMS היא שיטת אימון המבוססת על שימוש בגירוי חשמלי של השרירים, שנמשכת זמן קצר בלבד (20 דקות), ולכן יכולה לתת מענה למי שלוח הזמנים שלו עמוס וצפוף. השיטה פותחה במקור עבור נאסא, סוכנות החלל האמריקנית, ויושמה בהצלחה במסגרת טיפול בפציעות ספורט שונות, שיקום השריר לאחר ניתוח, בעיות כאב ועוד. בשנים האחרונות החלה להיות מיושמת מסחרית בגרמניה ובאירופה, שם זכתה להצלחה עצומה, וכעת הגיעה לארץ על-ידי הזכיינים רונית ורני רוביו.

* איך זה עובד? המתאמן לובש את הביגוד המתאים, והמאמן מחבר לגופו של המתאמן אלקטרודות באזור הידיים, הבטן כרגליים וכו'. החליפה מחוברת למכשיר המעביר זרם חשמלי לנקודות אליהן מחוברות האלקטרודות. במהלך האימון עומד המתאמן מול המכשיר והמאמן הוא זה שמסביר לו מתי ואיך עליו לבצע את התרגול.

קיימות שתי תוכניות עיקריות: תכנית כוח, העובדת על עיבוי מסת שריר וחיטוב, ותכנית מטאבוליזם, שהיא תוכנית אירובית המגבירה חילוף חומרים ותורמת לירידה באחוזי שומן. המתאמן מבצע תנועת הליכה/ריצה, אשר לה מתווסף הכיווץ שמקנה טכנולוגיית ה-EMS. האימון מתקיים באופן אישי, כאשר במקביל מתנהל לכל היותר אימון של מתאמן אחד נוסף.

* למי זה מתאים? למי שלא מספיק לשלב את האימונים הרגילים בסדר היום; למעוניינים בבנייה, במיצוק ובחיטוב של רקמת השריר (כולל שרירי הליבה אשר אינם זוכים למענה במסגרת אימון קונבנציונלי); לסובלים מפציעות ספורט ואפילו למבוגרים.

* איפה? בסטודיו EMS CLUB בנמל תל-אביב "השיטה מבטיחה אפקטיביות גבוהה במיוחד בפרק זמן קצר", מספר רוביו, ומאפשרת להתאמן גם כאשר לוח הזמנים צפוף, בשילוב תוכנית אימונים אירובית ותזונה מאוזנת".

* משך האימון: 20 דקות.

* תדירות האימון: פעם בשבוע.

* מחיר: מ-110 שקל לאימון.

אימון טבאטה: עד 20 דקות אימון

טבאטה הוא אימון כושר חדש שהגיע מארצות-הברית ומתקיים ברשת גרייט שייפ. השיטה לקוחה מאימוני כושר לספורטאים (אצנים, שחקני כדורגל וכדורסל), ומבוססת על תחנות אימון בעצימות גבוהה מאוד ומנוחות קצרות. אחד מיתרונות האימון הוא שאפשר לקיימו על חוף הים, מה שהופך אותו לאימון שטח מהנה ויעיל. גם האביזרים לקוחים מאימוני כושר לספורטאים וכוללים אימוני זריזות ומהירות בין קונוסים, סולמות, משוכות, אימון עם חבלי קפיצה, רצועות תלייה, קטלבלס (משקולת דמוי כדור עם ידית צמודה).

הקבוצה מתחלקת לקבוצות קטנות כאשר בכל תחנת אימון מתאמנים בעצימות מרבית במשך 20 שניות ונחים 10 שניות ב-8 מחזורים. לאחר מכן עוברים לתחנה הבאה.

האימון מתאפיין בעצימות גבוהה ובזמן קצר - עד 20 דקות. הוא עובד על שכלול תנועה, כוח וסיבולת שריר, כוח מתפרץ ואימון קרדיו (לב, ריאות). תחילתו וסיומו בחימום והתאוששות, כולל גמישות ועבודת בטן. האימון מתאים לאוכלוסייה הפעילה הספורטיבית בגילאי 16-45.

השיעור כלול במחיר המנוי, כאשר מנוי חודשי עולה 280 שקל בחודש למשך שנה וכולל את כל המתקנים והחוגים במכון. ניתן להיכנס גם חד-פעמית לשיעור.

* משך האימון: 4 דקות.

* איפה? רשת מכוני הכושר גרייט שייפ (Great-Shape.co.il).

* מחירים: כלול במחיר למנויי הרשת, 60 שקל לכניסת חד-פעמית.

IT: שחייה בשיטה אחרת

Immersion Total היא שיטה ללימוד שחייה שפותחה בארה"ב, ומבקשת להקנות הרגלים חדשים לשם שחייה טבעית, זורמת ויעילה. "השחין נפרד מרוב הרגלי השחייה שלו, ובמקומם לומד טכניקה טבעית יותר, קלה יותר ואפקטיבית מאוד מבחינת היכולת לשחות לאורך זמן ביעילות וללא השקעת מאמץ", מסביר גדי כץ, שהביא את השיטה לארץ. רובנו שוחים שחייה איטית, מגושמת ולא מהנה - מתמקדים בגריפת מים, בבעיטות ובהשקעת אנרגיה. IT מתבססת על איזון, באורך תנועה ובתנוחת הגוף והראש.

התפיסה היא שלאדם, בניגוד לדג, אין כישורי שחייה מולדים והרגליו אינם אינטואיטיביים ולא הולמים את מבנה גופו ואת יכולותיו. השיעור מתקיים בקבוצות של 4-6 אנשים.

* משך האימון: שעה.

* איפה? בריכות בכל רחבי הארץ. פרטים באתר www.ti-swim.co.il.

* מחירים: 1,750 שקל ל-10 שיעורים.

H.E.A.T: לטפס על הר בתוך חדר כושר

H.E.A.T (High Energy (Aerobic Training הוא אימון הליכה קבוצתי אנרגטי המדמה תנועת הליכה טבעית ורצופה במתווה של טיפוס הרים. ההליכה מתבצעת על הליכון מיוחד המותאם בתנועתו למתאמן, כאשר האימון מבטיח שריפת קלוריות מוגברת (400-500 קלוריות). כמות השרירים העובדים במהלך האימון גדולה בהרבה מהליכון רגיל (אשר מניע את עצמו). בעוד שהליכון חשמלי רגיל מגיע לשיפוע של עד 15 מעלות, בהליכון זה ניתן להגיע לשיפוע של 40 מעלות, כאשר כל מתאמן יכול להתאים את השיפוע ליכולות שלו.

לאימון מתווספת מוזיקה קצבית המותאמת לכל שלבי האימון אחד היתרונות הגדולים של האימון מלבד שריפת השומן הגבוהה הוא עומס יחסית נמוך על המפרקים. לכן, הפעילות יכולה להתאים למתאמנים בכמות כושר גופני שונות. האימון נמשך 55 דקות (אימון ראשון - 45 דקות).

* משך האימון: 55 דקות (45 דקות לאימון ראשון).

* מחיר: 100 שקל לאימון, חופשי למנויי VIM.

איפה? מכון הכושר VIM בראשון-לציון (vim.co.il).