זועבי: "ישראל עושה אפרטהייד ומחוקקת חוקים גזעניים"

ח"כ חנין זועבי אמרה את הדברים ביום עיון של לשכת עוה"ד בנושא שוויון בנטל ■ עו"ד דורון ברזילי: "הנשיאה בנטל היא אינטרס של המגזרים שאינם נושאים בו"

לשכת עורכי הדין ערכה הערב (ה') כנס בנושא שוויון בנטל, בהשתתפות ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי; חברת הכנסת חנין זועבי; יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד; ועוד.

במהלך הכנס אמרה ח"כ חנין זועבי: "מדוע לא שואלים את השאלה 'למה כולם כן והציבור הערבי לא' לגבי נושאים אחרים? איפה הערבים בהגדרת המדינה? איפה הערבים בנושאים אחרים? אתם רואים שהצבא הוא נטל, אבל זה לא נכון. צבא בישראל זה מקור לשייכות, ולי אין את מקור השייכות הזה".

במענה לצעקה מהקהל "אז אל תהיה פה", אמרה זועבי: "אתם צועקים מכיוון ש-60 שנה לא הקשבתם לנו, אנחנו לא דיברנו. אני לא חלק מהצבא ומהמדינה היהודית. אני לא יהודייה, אני ערבייה".

בהמשך עוררה זועבי סערה כשאמרה: "לנו יש חלק הרבה יותר גדול בנטל מאשר ליהודים. המדינה הוקמה על 86% מהאדמות שהיו שייכות לערבים".

"צעד אמיץ"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, אמר בכנס: "יש לעשות צעד אמיץ ולמצוא נוסחה נאותה שתביא, אחת ולתמיד, לשילוב הולם של כלל אזרחי מדינת ישראל, בשירות המדינה או בשירות האזרחי, על כלל מגזריה: יהודים, ערבים, חילונים וחרדים. כולם כולל כולם.

"לא פחות חשוב מכך, הייתי מצפה ממנהיגי המגזרים שאינם נושאים בנטל באופן מלא להפנים כי מדובר באינטרס, בראש ובראשונה, של המגזרים אותם הם מייצגים. לאחר שמנהיגים יסייעו בשילוב האוכלוסיות השונות בנשיאה בנטל, המדינה מצידה תסייע להם. דלתות שעד עתה היו סגורות - תיפתחנה בפניהם, וכולנו נראה מדינה אחרת, מדינה שוויונית, מגובשת, צודקת והוגנת יותר".

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, טען כי שוויון ונטל הוא נושא מורכב, והדגים זאת באמצעות נושא הדיור. לדבריו, "דוח טרכטנברג, שהמליץ על קריטריון של כושר השתכרות, נשלח לביצוע במשרד השיכון. השר אריאל אטיאס מש"ס אישר את כל הדוח, אבל הכניס קריטריון חדש שאין בשום מקום העולם - ותק בנישואים. איזה ציבור מתחתן הכי מהר ומקבל ותק בנישואים? זה לא 'הדתיים'. זה 'הציבור של אריאל אטיאס'. וראש הממשלה לא קורא לו ואומר 'אתה שר השיכון של כולם'. זו מהות השוויון, שהשוויון הוא לכולם".