פלדמן לדיסקונט: סלקו הבקשה להכריז עלי כפושט רגל

במכתב לבנק טוען זיל פלדמן כי הבקשה שהוגשה נגדו היא חסרת שחר ■ עורך דינו: "הכל נעשה על מנת להלך איימים, ולאלץ אותו להסכים לתכתיבי הבנק"

ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט ביקש להכריז על בעל השליטה בחברת פולאר השקעות, זיל פלדמן, כפושט רגל, משיב האחרון אש וטוען כי מדובר בבקשה חסרת שחר. דיסקונט טוען לחוב של 138 מיליון שקל שלא הוחזר בזמן, ואילו ממכתב תגובה שנשלח על ידי עורך דינו של פלדמן, עופר צור ממשרד גורניצקי, נטען כי "הכול נעשה על מנת להלך עליו אימים ולסחוט אותו (כך!), להסכים לתכתיבים אולטימטיביים של הבנק במהלך המו"מ".

פלדמן ובנק דיסקונט, המיוצג על ידי עו"ד עופר ארגוב, אינם חולקים על כך שלפני הפנייה לביהמ"ש נוהל מו"מ להסדר חוב. אלא, שבעוד שהבנק טוען כי נציגי פלדמן הודיעו לו שאין בכוונתו לעמוד בתשלומים, פלדמן מתנער מאמירה זאת ודורש לסלק מיידית את הבקשה להכרזה על פשיטת רגל. זאת, כיוון שלטענתו לא מדובר בחובות אישיים אלא של שותפות מוגבלת שבשליטתו. פלדמן, נטען בתגובתו, הוא יזם נדל"ן מצליח בארה"ב, והפרשה בישראל פוגעת במוניטין שצבר.

תחילת הפרשה בדצמבר 2006, אז חתם פלדמן - שהוצג כטייקון נדל"ן אמריקני - על הסכם להשקעה של 207 מיליון שקל בפולאר השקעות, לפי שווי חברה של 310 מיליון שקל (לפני הכסף). בדיעבד היה התזמון של המוכרת, קבוצת שרם-פודים-קלנר, מצוין. מצב החברה, שכבר אז סבלה מקשיים, הלך והידרדר, לא מעט בעקבות הסתבכותו של פרויקט הנדל"ן 'הולילנד' בירושלים בו הייתה מעורבת, שהסב לה הפסדי ענק. מניית החברה נמצאת בהשעיה מהמסחר מאז חודש מאי אשתקד, כשכבר אז נסחרה החברה בשווי של כ-74 מיליון שקל בלבד.

פלדמן נטל בזמנו הלוואה מדיסקונט, שכנגדה שיעבד את מניות פולאר שרכש כבטוחה. ערך המניות ירד, ופלדמן נדרש עוד בשנת 2009 להגדיל את הביטחונות, צעד שלטענת הבנק לא בוצע במלואו עד היום. בין הצדדים התנהל מו"מ במשך זמן רב, במהלכו המשיך הבנק להאמין בפלדמן ואף הגדיל לו את האשראי ופרס לו אותו עד לשנת 2020. אלא, שבתחילת השנה הבנק שינה את גישתו נוכח המשך ההרעה במצבה של פולאר, שלדוחותיה הוצמדה הערת "עסק חי", ואי עמידה של פלדמן בתשלומי החוב בזמן.

מושכת חובות אג"ח

עו"ד צור טוען כי "מרשי נדהם לגלות מהעיתונות כי הוגשה נגדו בישראל, באופן אישי, בקשה חסרת שחר לפשיטת רגל כללית שאין לה כל עיגון עובדתי או חוקי. זאת, ללא כל התרעה מוקדמת ובמהלך מו"מ עסקי לגיטימי מתקדם וחסוי, שנוהל עם הבנק לארגון מחדש של האשראי שניטל". צור אף מאיים לנקוט בהליכים בגין הנזקים שנגרמו, ועלולים להיגרם, לפלדמן בהמשך.

במכתב שנשלח לדיסקונט מתואר המהלך של הבנק כ"מסוכן וחסר אחריות... על מנת לפגוע בשמו הטוב של מר פלדמן... עצם הגשת הבקשה במהלך מו"מ... שעה שידוע היטב לבנק שפלדמן הינו אדם אמיד שעסקיו חובקי עולם... היא חמורה בצורה קיצונית ויוצאת דופן... הגשת בקשה לפשיטת רגל בנסיבות כאלה אינה רק חסרת תום לב, אלא פשוט בלתי נתפסת".

דיסקונט, נזכיר, לא לבד. פולאר הפגינה בשנה האחרונה חוסר מוטיבציה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-100 מיליון שקל. בחודש ינואר האחרון לא שילמה החברה למחזיקי האג"ח את הקרן, בגובה של 31.3 מיליון שקל, ומאז היא מנהלת עמם מו"מ להסדר חוב.

הטענות עיקריות של זיל פלדמן:

■ לא מדובר בחובות אישיים, אלא של שותפות מוגבלת בשליטתו

■ בנק דיסקונט לא הודיע לו על הכוונה להכריז עליו כפושט רגל

■ הצדדים נמצאים במהלך מו"מ להסדר חוב, ומדובר במו"מ עסקי לגיטימי

■ פלדמן הוא איש עסקים אמיד, והבקשה שהגיש הבנק פוגעת בשמו הטוב