הכנסת אישרה הגזירות בקריאה שנייה ושלישית; שטייניץ: התקציב יעבור במלואו עד ערב ראש השנה

(עדכון) - הגזירות עברו ברוב של 28 מול 16 מתנגדים ■ שטייניץ: "אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמיים" ■ מדרגות המס הרביעית והחמישית ירווחו; המרוויחים 14-20 אלף שקל ייפגעו פחות לעומת החבילה המקורית

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שניה ושלישית את חבילת הגזירות והעלאת המיסים ברוב של 28 אל מול 16 מתנגדים.

כל הצעדים הכלכליים לצמצום הגירעון
 כל הצעדים הכלכליים לצמצום הגירעון

יו״ר האופוזיציה שאול מופז תקף בדיון את ראש הממשלה: ״אדוני ראש הממשלה, אמרת שאין ארוחת חינם. אבל סביב שולחן הממשלה שלך, מתקיימת כבר ארבע שנים סעודת ענק, רבת משתתפים שממומנת כל כולה מכספיהם של אלה שלא סוגרים את החודש. אל הסעודה הוזמנו המשתמטים, הקיצוניים והמגזרים הסחטניים, ואתה אדוני, אתה מאביס אותם בכל טוב הארץ. מעמד הביניים היצרני, העובד המשרת ומשלם המיסים נשאר מחוץ למסעדה לממן את החגיגה״.

מופז המשיך ואמר: ״ראש הממשלה מחלק במזומן אתנן פוליטי בריבית של שוק אפור. את החשבון הוא מגיש למעמד הביניים בתירוץ שהקופה ריקה. אבל מי רוקן את הקופה? ובעבור מה? הקופה ריקה אדוני רה״מ, כי רוקנת אותה! כי סדר העדיפויות שלך מוטעה. כי שילמת לכל דורש בעבור שותפות שבשתיקה לעוול החברתי, הכלכלי והמדיני שאתה מוביל. ארבע שנים אין למדינת ישראל תכנית לאומית, אין תכנית חברתית, אין תכנית מדינית ודעתי על חלק מתכניותך הביטחוניות ידועה. על הבטחות ללא כיסוי משלמים מחיר, והמחיר הזה מגיע עם מס גבוה. והציבור אדוני רה״מ ייגבה ממך את המחיר. קשה שלא לחייך למשמע הסיסמה שלך שאין ארוחות חינם. עכשיו אנחנו מגישים לך את החשבון הציבור כבר לא מאמין לך".

שר האוצר, יובל שטייניץ, גילה בנאום הסיכום שלו מעל בימת הכנסת כי בכוונת ראש הממשלה והאוצר להעביר את התקציב לשנת 2013 כולו בממשלה עד ערב ראש השנה. "אנחנו נקיים את דיוני התקציב ונשלים אותם עד ערב ראש השנה. ב-15 באוגוסט נקיים דיון על התוכנית השנתית של צהל שהוא דיון מקידם על תקציב הביטחון לשנים הקרובות והוא משליך על התקציב כולו. הדיון המקדמי על התקציב הזה יתקיים ב-15 באוגוסט. ב-2 בספפטמבר יתקיים בממשלה דיון מקדמי על התקציב ועד ערב ראש השנה ב-13 בספטמבר נביא את התקציב המלא לאישור הממשלה. לאחר שהעברנו היום חצי תקציב, נשלים בשלושה צעדים נוספים את העברת התקציב כולו. כפי שפעלנו באחריות עד היום כך נמשיך", אמר.

לפני כן אישרה המליאה את העלאת המע"מ באחוז אחד, כך שהחל מחודש ספטמבר יעמוד המע"מ על 17%. ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, אמר מעל בימת הכנסת כי הוא אינו "אוהב את העלאת המע"מ אך רק כך תיפתר קטסטרופה כלכלית".

ח"כ דב חנין הביע את התנגדותו ואמר כי "הממשלה לא מקשיבה לדרישות המחאה החברתית שביקשה צדק במערכת המיסוי". הוא הזהיר מפני פגיעה קשה בציבור. גם ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה כי לא תוכל להיות שותפה למהלך זה ולא תוכל להצביע בעדו.

גם ח"כ איתן כבל התנגד לחבילת הגזירות ואמר: "נתניהו לוקה בעיוורון חברתי מוחלט, העיתונים בחו"ל הבטיחו לנו ביבי קינג אבל בסוף קיבלנו את סטיבי וונדר. ראש הממשלה ממשיך להוביל את מעמד הביניים אל חבל התלייה, והיום הגיע לשלב הידוק החבל סביב צווארו".

כבל הוסיף כי "הציבור במדינת ישראל מרגיש את ידה של הממשלה שחדרה היום עמוק אל תוך כיסו, ואת המחאה האמיתית יביע בקלפי. מי שהתפאר בהישגים הכלכליים שלו, צריך גם לקחת אחריות על כישלונות כלכליים. הגיעה השעה לשלוח את נתניהו הביתה".

בתגובה לאישור הגזירות ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר:"אישרנו צעדים שימנעו מאיתנו להיכנס לגירעונות ענק, במטרה לשמור על הכלכלה הישראלית ועל מקומות העבודה של האזרחים בישראל. אלו צעדים אחראיים להגנת המשק הישראלי מהמשבר הכלכלי העולמי".

ההתעקשות נשאה פרי

תרגיל פשוט במיסוי שחישב יו''ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ (הליכוד), ושקידם יו''ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) איפשר לבטל את העלאת מס הכנסה המתוכננת למדרגת המס השלישית (משתכרים 8,880-14,440 שקל) ב-1%, שנכללה בחבילה הפיסקאלית שהממשלה אישרה.

בניגוד לעמדת גפני וכץ, הפיצוי בגין ביטול העלאת המס לא יגיע מהעלאת מס החברות, אלא מריווח מדרגות המס הרביעית והחמישית. לפי הסיכום שאליו הגיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, הבוקר (ב') עם כץ, מדרגת המס הרביעית תעודכן: במקום להתחיל ב-14,400 שקל, תתחיל ב-14,000 שקל. כמו כן, סוכם כי מדרגת המס החמישית, שהתחילה ב-21,800 שקל, תתחיל ב-20,000 שקל.

אחר הצהריים אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את חבילת הגזירות והעלאת המסים ברוב של 40 חברי כנסת מול 27. ההצעה הועברה לוועדת הכספים שאישרה אותה גם כן, וכעת עוברת החבילה להצבעה סופית בקריאה שנייה ושלישית הערב בכנסת.

"כמו בתחום הביטחוני, גם בתחום הכלכלי, אין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו וכמובן על אבינו שבשמיים שייתן לנו חכמה לנהוג נכון בתקופה הזו", אמר שר האוצר יובל שטייניץ לפני ההצבעה. "אנחנו מחויבים להגן על ישראל מפני איומים ביטחוניים וכלכליים. אנחנו תמיד מודים לסיוע הצבאי מארה"ב ולערבויות שחודשו וזו תמיכה, אבל איננו חלק מהגוש האירופי והיורו, כפי שאיננו חלק מנאט"ו. אין לנו רשת ביטחון של מאות מיליארדי דולרים, אם במקרה ניקלע למצוקה כלכלית ופיננסית ולהורדות דירוג; ומכיוון שגם מבחינה כלכלית אין לנו על מי לסמוך, אנחנו כבר ארבע שנים מנהלים קרב מגן על כלכלת ישראל ומחויבים לאחריות ולרצינות".

שטייניץ המשיך: "העובדה שהחבילה הבסיסית הזו בסך 14 מיליארד שקל פלוס עברה ברוב גדול בממשלה ובוועדת הכספים מצביעה על דבר אחד - יש בישראל משילות כלכלית. זה ברור לכל בר דעת: אין פה פופוליזם ואין כלכלת בחירות. יש פה צעדים מדודים ואמיצים, שישמרו על ישראל מפני המשבר הגלובלי.

"הכנסנו כמה שינויים בחבילה, שמוגשת היום לכנסת. במסגרת פגישות עם חיים כץ וגפני הסכמנו שאחוז מס ההכנסה יועלה רק החל מ-14 אלף שקל. השכבות החלשות ומעמד הביניים הנמוך - לגביהם לא יהיה שינוי במס ההכנסה וזה יתאזן עם שינויים במדרגות המס. הנתונים הללו מקילים על מעמד הביניים והחלשים תמורת תוספת קטנה בנטל למעמד הגבוה ולמעמד הביניים העליון - ולכן התיקונים הללו סבירים. בשנים האחרונות אנחנו מגלים שוב ושוב לא רק תעוזה כלכלית, אלא גם יצירתיות. ישראל השכילה להתמודד עם המשבר הגלובלי; עלייה בצמיחה, עלייה בהשקעות".

"בטל בשישים"

מקורות באוצר וברשות המסים אמרו כי העלאת מס הכנסה למדרגה השלישית הייתה צפויה להניב בין 475 ל-530 מיליון שקל, והתיקון שבוצע היום יניב סדר גודל דומה, אך נמוך "בכמה עשרות מיליונים בודדים". בכיר באוצר טען כי "בחבילת מיסוי של כ-14 מיליארד שקל, אובדן ההכנסות הזה בטל בשישים".

לפיכך, תוספת המסים החודשית שהיו צריכים לשלם משתכרי המדרגה השלישית - שנעה בין 11 שקלים (מרוויחים כ-10,000 שקל) ל-31 שקל (משתכרים כ-12 אלף שקל) - בוטלה כליל. לפי הסימולציות שערכו אנשי רשות המסים ואגף התקציבים, התוספת לפגיעה תחול החל בשכר של כ-21 אלף שקל. לפיכך, התיקון המוצע מחריג כ-85% מהשכירים החלשים יותר בפגיעה המתוכננת בגין העלאת המס. זאת, לעומת החרגה של 56% בלבד מהשכירים, לפי התוכנית המקורית של האוצר. קרי, התיקון מיטיב עם כחצי מיליון שכירים.

"סגירה עם הנבחרים"

לעומת הרושם שנוצר תחילה, המרוויחים 14 עד 20 אלף שקל לא רק שלא נפגעים יותר בגין התיקון, אלא שדווקא מוטבים: לפי החבילה המקורית הם היו צפויים לספוג העלאת מס של 1% (מ-21% ל-22%) על חלק השכר שנע בין 8,880 שקל ל-14,400 שקל. במצב החדש, כל החלק הזה לא סופג כלל העלאה במס, ואף נשאר עם שיעור המס ההתחלתי - 21%. ההעלאה במס תחול רק על חלק השכר שבין 14,000 ל-14,440 שקל. בגין חלק זה, המס קופץ משמעותית, לשיעור של 31% (במקום 21%). עם זאת, מדובר על חלק יחסית קטן של השכר (400 השקלים האחרונים).

כפי שנחשף ב"גלובס", יו''ר ועדת הכספים לא הסכים לוותר אתמול על העלאת המס למשתכרים בין 8,880 ל-14,400 שקל - ודרש העלאת מס חברות. יו''ר ועדת העבודה והרווחה הופיע בדיון והצטרף לדרישתו של גפני. השניים הבהירו לדרגים המקצועיים באוצר וברשות המסים - שהתנגדו להעלאת מס חברות - שהדברים כבר "ייסגרו עם הדרג הנבחר".

גפני וכץ, הידועים כיו''רים קשוחים שאינם מוותרים לאוצר, נועדו אמש עם מנכ''ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. ל"גלובס" נודע כי נבחנו חלופות להעלאת מס הכנסה לקבוצה הזו, כגון הטלת מס טיסות של 50 שקל לכל אזרח שטס בטיסה בינלאומית. גפני וכץ לא השתכנעו, והיה זה כץ שהציע "לשחק" עם המדרגות ולרווח אותן, פעולה שכיחה דווקא בקרב כלכלני רשות המסים. הבוקר השתכנעו ראש הממשלה ואנשי האוצר כי השינוי המוצע אינו פוגע בהכנסות המדינה הצפויות, ואף הופך את מערכת המס הישיר פרוגרסיבית עוד יותר, שכן הוא מבטל תוספת מס למעמד הביניים ומעביר את הפגיעה למשתכרים יותר מ-21-22 אלף שקל, הנחשבים מעמד גבוה.

"האוצר מיטיב לכוון הפגיעה ישירות אל לב לבו של מעמד הביניים"

מדרגות המס שעודכנו היום חדשות, אך הביקורת ישנה. לדברי מומחי מס, ראש הממשלה ושר האוצר שוב פוגעים בבטן הרכה של הציבור. ובכל זאת, לא כולם ממהרים להתרגש.

לדברי סגן נציב מס הכנסה לשעבר ויו"ר ועדות משנה בוועדת רבינוביץ' לרפורמה במס, עו"ד-רו"ח אודי ברזלי, "הפגיעה במעמד הביניים תהיה קשה יותר. הכוונה המקורית להעלות את המס למדרגה הנמוכה של ה-8,000 הייתה פוגעת במי שמכונה אמנם 'מעמד ביניים', אבל מדובר על תחילת המדרגה של מעמד הביניים. בתוכנית החדשה הם עלו לליבה של מעמד הביניים. אלה אנשים שנמצאים שנים במעגל העבודה, שהתקדמו לאט-לאט, יש להם ילדים קטנים, שהם משלמים עליהם לגנים, ויש להם משכנתא. אסור לגעת באזור שגם כך קורס תחת הנטל".

רו"ח ומשפטן גידי בר זכאי אומר כי "האוצר מיטיב לכוון את הפגיעה ישירות אל לב ליבו של מעמד הביניים. הפעם אלו שקצת הצליחו יותר חוטפים יותר. במקרה או שלא, מדובר במדרגות השכר המקובלות בתעשיית ההיי-טק, שמדיניות האוצר מגדירה מחדש את מעמדה כקטר של המשק. צריך להיזהר שהקטר לא ישפוך מנוע. שאיש לא יטעה, אנחנו לא מדברים על אנשים עשירים; אנחנו מדברים על צוואר הבקבוק, אלה שלא גומרים את החודש, עושים מילואים ומשלמים מסים - והרבה. עכשיו יותר".

ואולם יש גם מי שחושב שצריך לצנן את ההתלהמות ולראות את השינויים במדרגות המס בפרופורציות הנכונות. לדברי רו"ח איריס שטרק, "תוספת המס שנובעת מהגזירות הכלכליות הינה שולית לעניין הנטל הכלכלי על מעמד הביניים, הואיל והתוספת המהותית יותר תתחיל בהכנסות של כ-40 אלף שקל (מדרגת מס של 34%), ולכן אין מדובר בהרעה ממשית".

שיעור מס
 שיעור מס

כמה מסים
 כמה מסים

יותר מחצי
 יותר מחצי