קרקע לדירות "בנות השגה" יקרה בכ-30% מהשוק

משרד השיכון יוצא במכרזי "המחיר למשתכן" בהם הקרקעות אמורות להיות זולות יותר ■ אלא שהמכרזים בראש-העין השבוע הוכיחו אחרת ■ בענף הנדל"ן מכנים את מכרזי "מחיר למשתכן" האחרונים "אבסורד" ו"לעג לרש"

האם תוכנית "מחיר למשתכן" מציעה דיור מוזל? במכרזי "מחיר למשתכן" לבניית 1,200 יחידות דיור בראש העין, שפרסם השבוע משרד הבינוי והשיכון, המחיר ליחידת קרקע עומד על כ-330 אלף שקל, כולל פיתוח. זאת, בהשוואה למכרזים רגילים שנערכו בעיר לפני 5 חודשים, ושברובם המחיר ליחידת קרקע נע סביב 250 אלף שקל בלבד.

לדוגמה: מגרש ל-111 יח"ד מוצע במכרז "מחיר למשתכן" בראש העין ב-36.2 מיליון שקל, או 326 אלף שקל ליחידת קרקע (כולל הוצאות פיתוח, שנקראות בחוברת המכרז "סה"כ תשלום למשרד"); במגרש אחר, המחיר ליחידת קרקע הוא 343 אלף שקל.

נזכיר כי במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן", שבהם מחיר הקרקע מופחת, זוכה היזם שמציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה, ולכן הציפייה היא שמחיר הקרקע יהיה זול אף הוא. לעומת זאת, במכרז רגיל, הקרקע נמכרת לכל המרבה במחיר.

מתוצאות מכרזים רגילים שנערכו במארס בראש העין, ושמופיעים באתר מינהל מקרקעי ישראל, עולה כי המחירים הזוכים ליחידת קרקע היו ברובם נמוכים מהמחירים במכרזי "מחיר למשתכן". למשל, במכרז ל-256 יח"ד זכה יזם במחיר של 251 אלף שקל ליחידת קרקע (כולל הוצאות פיתוח). יזם אחר זכה בכ-220 אלף שקל ליחידת קרקע. מחירים אלה משקפים למעשה את מחיר השוק של מגרשים בראש העין. לכן, מפתיע שמחירי המגרשים במכרזי "מחיר למשתכן" בראש העין גבוהים מכך.

"המכרז לא יצליח"

בענף הנדל"ן מכנים את מכרזי "מחיר למשתכן" האחרונים "אבסורד" ו"לעג לרש". לדברי עפרה חדד, סמנכ"לית ביורו ישראל, "זה לא מחיר שיעזור לזכאי משרד השיכון לרכוש דירה. אני לא מבינה איך בתנאים האלה משרד השיכון מצפה מקבלנים מנוסים להתמודד במכרז. זה פשוט לא משתלם לא לקבלן ולא לזכאי משרד השיכון".

לדברי שלום שי, מנכ"ל ובעלים של חברת דונה שזכתה במארס במכרז במחיר של 251 אלף שקל ליחידת קרקע, "אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. לא יכול להיות שלפני כמעט חצי שנה המינהל פרסם מכרזים במחיר התחלתי של 190 אלף שקל ליחידת קרקע ועכשיו משרד השיכון מפרסם מכרז במחיר למשתכן במחיר הגבוה בהרבה ממחיר השוק. אין למכרז כזה סיכוי להצליח".

ממשרד השיכון נמסר כי "מחיר השומה מתייחס למחיר הממוצע הכולל של הדירות במתחם. השומה נקבעת ע"י השמאי הממשלתי במשרד המשפטים. ההנחות בקרקע במסלול מחיר למשתכן מתייחסות רק לדירות הקטנות - הנחה של 50%, כך שעלות הקרקע היא 68 אלף שקל בלבד, מחיר הנמוך בעשרות אחוזים גם מהמחירים הנמוכים במכרזים מלפני כ-5 חודשים".

יש לציין שיזם שניגש למכרז יבנה גם את הדירות הקטנות וגם את הדירות הגדולות והמחיר הממוצע לקרקע ליחידת דיור הוא זה שלגביו נעשה החישוב לגבי גובה ההצעה הסופית.