קדחת רכישות: חברות ישראליות ביצעו 40 עסקאות בחו"ל

הישראלים מנצלים את המשבר העולמי ורוכשים חברות באירופה, בהודו ובגיאורגיה ■ פירמת BDO: ההאטה הגיעה גם לישראל - לא בטוח שהמגמה תימשך

התעשייה הישראלית מתרחבת - בחו"ל: החברות התעשייתיות הישראליות מנצלות את ההאטה בשוקי העולם ובחציון הראשון של 2012 רכשו לא פחות מ-40 חברות תעשייתיות, קטנות ובינוניות, באירופה ובהודו. כך עולה מניתוח פירמת רואי החשבון BDO. בפירמה הגדירו את היקף הפעילות כ"חריג" על רקע העובדה שלאורך כל שנת 2011, נעשו רק 20 רכישות של חברות ישראליות בחו"ל.

"מדובר בהיקף עסקאות מדהים", אומר ל"גלובס" רו"ח דורון שטיין, ששותף באשכול התעשייה בפירמת רואי החשבון, "משבר החוב בגוש היורו יוצר הזדמנויות לחברות ישראליות והן מנצלות אותן".

על פי בדיקת BDO, עיקר הרכישות נעשו בחברות קטנות ובינוניות: כ-30 מהעסקאות שנעשו בחציון הראשון של השנה נחתמו באירופה, שבה עיקר הרכישות הן של חברות בתחומי האלקטרוניקה ובתחום המתכת. עוד כעשר עסקאות נחתמו בהודו, שהאטה לא פוסחת עליה, ורו"ח שטיין מדגיש כי בשוק זה עיקר הרכש הוא של חברות שממקדות פעילות בתחומי החקלאות והמים.

ארבע חברות מזון ישראליות גילו בשנתיים האחרונות את השוק הגיאורגי, והשקיעו בהקמת חוות חקלאיות, תוך ניצול שורה של הטבות שמציעה הממשלה בגיאורגיה.

היקף העסקאות נע בין 2 לכ-10 מיליון יורו, על רקע ירידת שווי של החברות בכ-20% עד 30% - מחיר "מציאה" עבור החברות מהישראליות. "שיעורי הרווח של החברות באירופה ירדו עקב משבר החוב ושולי הרווח שלהן החלו להישחק כבר ב-2008, ואלה הובילו להורדת מחירים", מסביר שטיין.

הרכישות: בעיקר מפעלים קטנים

ניתוח העסקאות של שטיין מגלה, כי עיקר הרכישות נעשות בשיטה של רכישת של עד 50% ממניות החברה, תוך שמירה על האופציה לרכוש את גרעין השליטה בה בעתיד. בדרך כלל, הניהול ממשיך להיות מקומי.

"שום דבר לא מובן מאליו. אלה נתונים על המחצית הראשונה של 2012 בלבד", מבהיר שטיין. "איני מוכן להתחייב על המשך המגמה, כי ההאטה הכלכלית פוגעת גם בישראל".

המגמה שעולה מהנתונים של BDO נצפתה בשנה האחרונה בהתאחדות התעשיינים, ובכיריה הזהירו מכך שחברות רבות בוחנות הסתת השקעות לחו"ל בנימוק שהייצור בארץ יקר. בהתאחדות התעשיינים מסבירים את העדפת התעשיינים להשקיע בחו"ל בעלויות ייצור נמוכות, קרבה לשווקים וסביבת מס נוחה, אך שיקול מרכזי עבורם הוא הזמינות של כוח אדם מקצועי.

המשבר בחינוך הטכנולוגי בישראל מוביל בשנים האחרונות למחסור כרוני בבעלי מקצוע, כמו מסגרים, רתכים וכרסמים, שמהווים את חוט השדרה בקווי הייצור של התעשייה המסורתית. בעלי תפקידים כאלה נמצאים בשפע בחו"ל, וחברות ישראליות מוצאות שם את התשובה לבעיית ההכשרות המקצועיות.

מוקדם לחגוג

נתונים שנאספו לאחרונה במחלקה למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים בראשות דפנה אבירם-ניצן מצביעים על שיפור מסוים בהיקף הפעילות של חברות ישראליות שמחזיקות בקווי ייצור בחו"ל. מדובר בנתונים שמתגבשים אחת לרבעון, והם מצביעים כי ברבעון השלישי של 2012 התעשיינים מדווחים על צפי להתעוררות בפעילותם ביחס לרבעון השני.

בהתאחדות התעשיינים מבהירים כי מדובר בצפי לגידול מתון, שעדיין אינו מהווה "סיבה למסיבה", כהגדרת נשיא ההתאחדות, צבי אורן. "עדיין ניכר שרמת הפעילות נמוכה ביותר בהשוואה לשנים קודמות, המשקפת בעיקר יציבות לעומת הקיפאון הצפוי בתעשייה המקומית", אמר. "כדי לקדם תעשייה ישראלית בחו"ל, על הממשלה לפעול באופן החלטי ובהתאם למדיניות רחבה, שתאפשר סיוע משמעותי לחברות ומתן תמריצים. לצערי, מדיניות הממשלה לא מציבה את התעשייה הישראלית בעולם בראש סדר העדיפויות. אם המצב יישאר על כנו, אין סיבה לאופטימיות".