מימון נפרד לוועד העובדים הסורר בחברת החשמל

חיזוק משמעותי לאופוזיציה בוועד עובדי חברת החשמל: רשות השיפוט של ההסתדרות קבעה כי ועדת המהנדסים הצפוני בחברת החשמל יקבל מימון בהיקף של מיליוני שקלים בשנה

חיזוק משמעותי לאופוזיציה בוועד עובדי חברת החשמל: ועד המהנדסים הצפוני, הנחשב לסמן הרדיקלי בוועד, יקבל מימון נפרד בהיקף של מיליוני שקלים בשנה. כך קבעה לאחרונה רשות השיפוט של ההסתדרות בפסק דין תקדימי. בכך זכה הוועד לניצחון משמעותי במאבק ממושך על התקציבים.

עובדי חברת חשמל מאוגדים בשני מרחב, צפון ודרום, כשבכל מרחב פועלים ועדים מקצועיים: המנהליים, המהנדסים, הטכנאים והאקדמאים. ועדי העובדים בחברת החשמל נהנים מהכנסות בהיקף מיליוני שקלים בשנה בזכות תקנה בהסכם הקיבוצי המחייבת כל עובד להפריש 0.4% משכרו החודשי לטובת מיסי וועד. התקנה חלה על כעשרת אלפים העובדים הקבועים בחברה, המשתכרים בממוצע כ-30 אלף שקל לחודש (ברוטו).

גם אלפי הגמלאים של החברה מפרישים בין 0.3% ל-0.4% מהפנסיה שלהם לטובת מיסי ועד. עד כה הועברו מיסי הוועד לוועד המרכזי הארצי ומשם חולקו לוועדים המקצועיים. ועד המהנדסים במרחב הצפון בראשות יעקב חי התעמת לא אחת עם ההנהגה הארצית של הוועד, בין היתר סביב מהלכים שנעשו תוך שיתוף פעולה עם ההנהלה ושהביאו, לטענתו לכרסום בזכויות העובדים. בוועד המהנדסים משוכנעים כי הנהלת הוועד הארצי השתמשה בחלוקת התקציבים כמנוף לחץ עליהם וכי עמדתם העצמאית הקשתה עליהם לקבל את התקציבים המגיעים להם, שחולקו להם באופן לא סדיר ובדרכים לא מקובלות.

על רקע זה עתרו לרשות השיפוט באמצעות עורכי הדין אופיר מנצ'ל ורון דרור בהסתדרות בדרישה לקבל את התקציבים ישירות על-סמך עיקרון האוטונומיה של ועדי העובדים.

הנהגת הוועד הארצי טענה בתגובה כי העברת תקציבים ישירות לוועד הסורר מנוגדת לנוהג ותביא בסופו של דבר לפירוק ארגון העובדים.

בפסק הדין שניתן לאחרונה קבעה רשות השיפוט כי עיקרון האוטונומיה של ועד המהנדסים כולל בתוכו גם הגנה על הזכות לוודאות תקציבית. הרשות גם הכירה בכך שיש ניגוד אינטרסים בין הוועד הארצי לוועד המהנדסים וקבעה כי "אין זה מן ההגיון כי גוף מכובד וגדול, האמון על ייצוגם של המהנדסים בחברת החשמל, לא יוכל לקבל החלטות מושכלות בדבר הוצאותיו ולכלכל את צעדיו מבעוד מועד".