אלופים אולימפיים בבזבוז

בעוד הרפורמה ברשות השידור מעוררת סערה, מחלקת הספורט נופשת בלונדון

חובבי הספורט זוכרים בוודאי איך פעם לא היה משחק כדורגל בשידור ישיר בטלוויזיה בלי נוכחות של צוות במגרש עצמו. הזמנים השתנו: התחרות בין ערוצי הספורט החדשים והפרטיים הביאה להשקעה של כספים גדולים יותר ברכישת זכויות השידור, ובמקביל קוצצו עלויות ההפקה.

קחו לדוגמה את המפעל הנוצץ של ליגת האלופות: רוב השידורים מתבצעים מהאולפן, כאשר שדרנים ופרשנים מוטסים רק לשלבי ההכרעה של המפעל.

יש שיאמרו כי חוויית הצפייה בבית נפגעת מעט, אבל זו בהחלט גזירה שניתן לחיות עימה בשלום. בחרתי לפתוח דווקא במשדרי ליגת האלופות כדי שאנשי מחלקת הספורט של הטלוויזיה יבינו שעיני לא צרה בטיול השנתי שאורגן למענם בלונדון.

נשגב מבינתי להבין מדוע צריך לשדר אגרוף נשים, שחייה צורנית או אפילו חלק ניכר מתחרויות האופניים (יש שם מקצים כה מוזרים, עד שאחד מהם - ואני לא ממציא - אפילו הפרשן לא הצליח להבין, קל וחומר לא להסביר) בשידור ישיר, מה גם שבמרבית התחרויות האלה השדר לא נמצא באולם עצמו, אלא משדר ממרכז השידורים (ומכיוון שכך, הן היה יכול לעשות זאת גם מהאולפן בירושלים?). ובכל זאת, אני מפרגן.

במו-אוזניי שמעתי את משה גרטל מספר שזו לו הפעם הראשונה בלונדון, רגע אחרי שחלף על פני השוער בעל המגבעת הגבוהה במלון היוקרתי שבו מתגוררים שדרני הערוץ. אפילו זה בסדר בעיניי: יש מקומות עבודה שבהם נותנים לעובדים ותיקים שעון מוזהב לקראת פרישתם - ויש כאלה שזוכים בשבועיים בלונדון.

פחות פוטוגני

במקביל לאולימפיאדה, נערך בישראל קרב לא פחות מרתק: הקרב על הרפורמה ברשות השידור. מחוץ לאולם בלוד מפגינים היוצרים, שחוששים שאפילו שקל מהסכומים היפים שעליהם התחייבה רשות השידור לא יגיע לטובת הפקות מקור.

בפנים מוחים עובדי הרדיו שמישהו הזיז את המיקרופונים שלהם ממרכז תל-אביב ללוד. אגב, גם להם יש נציגים בלונדון שמעבירים את התחרויות בשידור ישיר, כאילו לא היה אינטרנט בעולם.

ועוד משהו: הרפורמה תגרום לפיטורים המוניים של עובדים ברשות. נכון שמדובר בצעד התייעלות חיוני, אבל על הרקע הנוצץ של האולימפיאדה, אפשר לשאול כמה משרות ניתן היה להציל, אלמלא, כך נראה, שלחו בערוץ 1 לאולימפיאדה משלחת גדולה יותר מזו של הסינים.

במו-אוזניי שמעתי את יורם ארבל מספר לשלמה שרף ולצופים (בעת שידור בדרבי החיפני בכדורגל, ערוץ הספורט, מוצ"ש) כי הוא ממהר לחזור ללונדון כדי לשדר את שלבי ההכרעה של טורניר הכדורגל האולימפי, טורניר שמעניין פחות חובבי כדורגל ממשחק גביע הטוטו המשמים בקריית-אליעזר שאותו שידר ביחד עם שרף.

הייתי סקרן לפגוש את הסמכות המקצועית שהחליטה שמשחק כדורגל אולימפי הוא שידור שמחייב נוכחות של שדר באצטדיון. ולפני שיגיעו גם תגובות שכנגד, רק אל תספרו לי על הכסף שנכנס לקופת הרשות כתוצאה מחסויות - הרי מזה לא היה נגרע שקל, אילו היו מסתפקים שם בשידורים מהאולפן.

בכל ערוצי התקשורת הפרטיים למדו על בשרם היכן ניתן וצריך לקצץ בצוק העיתים. רק בערוץ היחיד שמתקיים על הגזל החוקי של כספנו ממשיכים לחגוג.

אני בטוח שבעוד שבוע, כשישובו אנשי המחלקה האמיצים מהנכר, יכנסו אותם להרמת כוסית, שבה ילגמו יין פטישים. כולם יחגגו את הגילוי האופנתי של הפלטפורמה המקוונת, באיחור אופנתי של יותר מ-15 שנה.

ואגב, כבר שילמתם את המחצית השנייה של האגרה?