קורצים לקהלי היפני: מוצרי עיצוב ישראלי יימכרו בטוקיו

מתחם פופ-אפ של עיצוב ישראלי ותחנת מוזיקה תל-אביבית יפעלו בטוקיו בספטמבר, כחלק משנת ה-60 ליחסים עם יפן ■ דיפלומטיית תרבות הכוללת בחירה מדויקת של מוצרי מעצבים צעירים

רפסודה, חנות קונספט ארעית (pop up shop) של מוצרי מעצבים צעירים מישראל, תיפתח בטוקיו בחודש ספטמבר, במסגרת 60 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין ישראל ליפן. זוהי יוזמה משותפת של יזמי הרפסודה, חברת ההפקות פאזה המתמחה בתוכן יצירתי והאוצרת ענת ספרן, ושל תחנת הרדיו/בר התל-אביבי הקייצי "התדר".

הכוונה היא להקים מתחם צעיר של יצירה ישראלית עכשווית, הכולל מוזיקה, עיצוב, אמנות ואוכל (ממוחו הקודח של אייל שני).

הרפסודה והתדר הם שתי דוגמאות של פעילות נקודתית חולפת, שכבר הוכיחה את עצמה מול קהל. "הכוונה היא להעביר לטוקיו משהו מהוויה של תל-אביב", אומרת יפעת גלינסקי, מבעלי פאזה. עלות הפרויקט מוערכת בכ-200 אלף דולר, והוא זכה לתמיכה ממשרד החוץ, מנהלת עיר עולם של עיריית תל-אביב ומשרד ההסברה והתפוצות.

מיתוג אלטרנטיבי

הרפסודה הוקמה לראשונה בנמל תל-אביב לפני כשנתיים והוצגה בהצלחה בשבוע העיצוב בפריז בשנה שעברה. בכל מקום שבו היא נעשית קיימות עבודת אוצרות ובחירה מוקפדת של היוצרים, להתאמת מגוון המוצרים בחנות לקהל היעד ולאווירה.

"המפגש התרבותי עם יפן דרש הרבה עבודת מחקר על התרבות העכשווית הצעירה בטוקיו - חיי הלילה, מוצרים אהובים, סגנון חיים", אומרת גלינסקי. את המיקום הנבחר איתר נספח התרבות של שגרירות ישראל בטוקיו, ניר טורק.

גם אם זה נראה כמו יוזמה מסחרית, זוהי השקעה נועזת של אנשים בעלי מעוף, שלא בהכרח תחזיר את עלותה. מדובר למעשה בפעילות משמעותית של דיפלומטיית תרבות, המכונה גם "כוח רך" (soft power) וניתן לראותה כ"מיתוג אלטרנטיבי" של ישראל. היא פונה לקהל צעיר וחובב טרנדים, לא מדברת על פוליטיקה, אלא מציגה יצירה וייחודיות, ומצליחה לדלג על פני משוכות של סטריאוטיפים ופוליטיקה.

ייחודה של הרפסודה, מעצם הגדרתה, בכך שלא רק המיקום אלא גם המבחר בה ארעי. המתחם בטוקיו יחשוף את יצירותיהם של כ-15 מעצבים ישראליים לקהל היפני. במקום יתקיימו גם סדנאות אמן, הקרנת סרטי אנימציה מישראל והצגת עבודות של מאיירים, טיפוגרפים ומעצבים גרפיים.

- למכור עיצוב ישראלי ליפנים נשמע קצת כמו קרח לאסקימוסים, לא?

"תעוזה זה השם השני שלנו. אנחנו יודעים מראש שיש הרבה דברים בתרבות היפנית שאנחנו לא יכולים להתחרות בהם, אבל יש לנו גם הרבה מה להציע", אומרת אוצרת הרפסודה, ענת ספרן, בשיחה עם "גלובס". "הרוח והאנרגיה היצירתית שיש כאן הן מאוד מיוחדות. יש משהו בפרויקט כולו, המוזיקה עם העיצוב ועם האנרגיה המתפרצת - זה ההיפך הגמור מהאיפוק היפני וזה מאוד מאפיין אותנו".

ספרן היא גם היזמית שהביאה לישראל את ערבי ה"פצ'ה קוצ'ה" - פורמט שצמח מיוזמה מקומית של שני אדריכלים בטוקיו, והתפשט ליותר מ-500 ערים בעולם. תל-אביב מתגאה בשיאי ביקוש, עם קהל של אלפי צופים בכל אירוע. בפצ'ה קוצ'ה יוצרים מתחומים שונים מציגים את עבודתם בקצרה בפני קהל. במסגרת אירועי התדר-רפסודה בטוקיו יתקיים ערב פצ'ה קוצ'ה מיוחד, עם היוצרים המשתתפים ועם הוגי הפורמט המקורי.

- בחרתם בקפידה מעצבים מסוימים כדי להתאים לצרכן היפני?

ספרן: "החשיבה בפרויקט היא מאוד רחבה. זה לא נעשה בבחירה נקודתית של מעצב זה אחר אלא בראייה של הקונטקסט הרחב והתמהיל של כלל הדברים. המעצבים שמשתתפים ברפסודה הם לרוב צעירים בתחילת הקריירה שלהם או בתחילת דרכם המקצועית, כסטודיו או כיוצרים יחידים. כחלק מהצהרת הכוונות שלנו, הרפסודה נועדה לתת פוש ליוצרים אלה ופחות למבוססים".

- את חושבת שיש קהל למוצרים שחלקם קצת בוסריים?

"שמתי לב תוך כדי מפגשים עם המעצבים שיש לנו בארץ בעיה קשה בעבודה מול בתי מלאכה ויצרנים. בין אם זה המחיר או רמת הגימור. הפתרון של רוב המעצבים הוא לעבוד לבד. זה נעשה מכורח הנסיבות אבל משתלב היטב בטרנד העולמי של חזרה למלאכת יד ולתעשייה ביתית בקנה מידה קטן. כך הבחירות של המעצבים הולכות באופן טבעי לכיוונים של מה שניתן לייצר בעצמם".

ואכן הרפסודה מציגה בעיקר מעצבים-יצרנים שעובדים לבד, מוצרים בסדרות קטנות ופריטים השונים אלה מאלה בזכות התהליך הידני או האקראי.

טרנד נוסף שמדגישה ספרן הוא זה של הלקוח המשתתף בעיצוב. "בסטודיו קאהן, למשל, יוצרים פריטי קרמיקה שבהם הלקוח צריך לקחת חלק פעיל - לשבור את הפריט כדי שיגיע לצורתו הסופית. טליה ויינר, שיוצרת תכשיטים לפי מפות ערים, תייצר מפה מיוחדת של טוקיו כמובן. פרט לכך יש לה פרויקט חדש ומקסים שנקרא 'קו החיים' - היא יוצרת תעתיק של תוויי כף היד ומייצרת תכשיט אישי בהזמנה".

נספח התרבות של שגרירות ישראל בטוקיו, ניר טורק, איתר את המיקום שאמור למשוך קהל צעיר וצמא ריגושים. אנשי "התדר" ו"הרפסודה" מתכננים לפרוץ מגבולות המתחם ולקיים ברחבי טוקיו הופעות, מסיבות, תערוכות וכיתות אמן, היוצרים ייצוג לתרבות ישראלית אוניברסלית.