רשות ני"ע ביטלה את ההצבעה על הסדר החוב באמפל

דורשת שתפרסם תוך שבוע את עיקרי המידע שמסרה לחברת הייעוץ אנטרופי, שגרם לשינוי דעתה

סאגת הסדר החוב באמפל של יוסי מימן עדיין רחוקה מסיום. לאחר שהתקיימה אתמול סוף סוף הצבעה של מחזיקי האג"ח על הסדר החוב המוצע, התערבה הבוקר רשות ני"ע ודרשה מהחברה לפרסם בתוך שבוע את עיקרי המידע שמסרה באחרונה לחברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי, ואשר גרם לה לשנות את דעתה ולהמליץ לגופים המוסדיים לתמוך בהסדר החוב. לאחר פרסום המידע הנוסף, יוכלו מחזיקי האג"ח שהצביעו אתמול לשנות את הצבעתם.

אתמול העבירו מחזיקי האג"ח, שלהם חייבת החברה כ-920 מיליון שקל שאינה מסוגלת להחזירם, את החלטתם. על פי הערכות, הצביעו רובם כנגד הסדר החוב המוצע. בניגוד למצב בדלק נדל"ן, שם למחזיקי האג"ח הפרטיים יש משקל גדול, במקרה של אמפל הגופים המוסדיים הם שיכריעו את הכף. מלבד חברות הביטוח הראל וכלל ביטוח, שקיבלו את המלצת אנטרופי לתמוך בהסדר המוצע, כמעט כל הגופים המוסדיים באמפל הצביעו נגדו וקשה לראות כיצד הוא יעבור ללא שינוי משמעותי.

היום, בזמן שנאמני שלוש סדרות האג"ח של אמפל התחבטו בשורה של שאלות הנוגעות לרוב הנדרש לאישור ההסדר, החליטה כאמור רשות ני"ע להתערב בנושא עקרוני, והוא מדוע לאנליסטים של אנטרופי ניתן מידע שאינו זמין לכלל מחזיקי האג"ח שחלקם אינו נמנה עם לקוחות אנטרופי. מידע זה גרם כאמור לחברת הייעוץ להפוך את המלצתה, לאחר שקודם לכן התנגדה בחריפות להסדר החוב.

סביר כי אמפל לא תלך לפירוק

אמפל מחזיקה בחברת גדות מיכליות וב-12.5% מחברת שיווק הגז המצרי EMG, שחדלה מלפעול בעקבות ההפיכה במצרים אשתקד והכרזת הממשלה שם על הפסקת התקשרותה עם EMG. בעקבות הפסקת אספקת הגז המצרי, מחקו אמפל וגופים מוסדיים שהשקיעו עמה במניות EMG את מלוא השקעתם בחברה.

אמפל הכושלת (גירעון של 560 מיליון שקל בהון) הצהירה בדצמבר 2011 שלא תוכל לעמוד בהחזרי החוב בזמן, ומאז החלה לנהל מו"מ עם מחזיקי האג"ח. מאז רכש את השליטה באמפל, לפני כעשר שנים, גרף בעל השליטה מימן שכר מצטבר של 14.4 מיליון דולר בחברה. יד ימינו, סמנכ"לית הכספים אירית אילוז, זכתה לתגמולים בסכום של 10.1 מיליון דולר.

את הכסף הגדול שאב מימן מאמפל בעסקאות בעלי עניין בשנים 2007-2005, כשמכר לאמפל ולגופים מוסדיים בישראל מניות EMG תמורת סכום כולל של כ-1.3 מיליארד שקל (בעיקר במזומן).

לא ההסדר המיטבי למחזיקי האג"ח

האג"ח של אמפל נסחרות כיום בתשואת זבל של יותר מ-1,000%, והמניה נסחרת במחיר המשקף לחברה שווי של 35 מיליון שקל בלבד. הסדר החוב המוצע, שבבסיסו דחייה של שנתיים בתשלומי החוב של אמפל, אינו הטוב ביותר שיכלו מחזיקי האג"ח להשיג, בלשון המעטה. עם זאת, היכולת שלהם לגבות את החוב נמוכה מאוד משתי סיבות: הראשונה - ההידרדרות במצבה של אמפל קשור להפסקת אספקת הגז ממצריים והנושא נמצא בבוררות בינלאומית; השנייה - אמפל היא חברה אמריקנית והיכולות המשפטיות שעומדות לרשות בעלי החוב מוגבלות ביותר.

בעל השליטה באמפל, יוסי מימן, המיוצג על ידי עוה"ד אברמי וול ויורם בונן, מודע היטב לשלל הבעיות הללו, ולכן הגיש מתווה להסדר חוב שספג ביקורת קשה. בין אם הסדר החוב יעבור או ייפול בהצבעה הקרובה, קשה לראות כיצד לוקחים נושי אמפל את החברה לפירוק. מהלך כזה יפה לכותרות בעיתונים, אבל בשורה התחתונה קשה לראות כמה כסף יצליחו לקבל בחזרה בהליך שכזה.

בחודש אפריל הגיעה החברה להסכמה על מתווה הסדר החוב עם נציגות אג"ח ב' שלה, אך שאר הסדרות התנגדו לה ובית ההשקעות מיטב אף התפטר מהנציגות. את ההתנגדות להסדר החוב הובילו מלבד מיטב גם בתי ההשקעות פסגות, אפסילון ואנליסט. אתמול הצטרפו אליהם גם חברות הביטוח מנורה-מבטחים, מגדל ואיילון. מי שתמכו בהסדר המוצע הן כאמור כלל ביטוח והראל. חברת הייעוץ אנטרופי, שהפכה בשבוע שעבר את המלצתה להתנגד להסדר והכריזה על תמיכתה בו, הגיבה אתמול לביקורת הרבה שהופנתה נגדה בעקבות שינוי ההמלצה: "אנו ממלאים את תפקידנו כלפי הגופים המוסדיים באמונה ובזהירות המרבית".