סבים חורגים יוכלו לתבוע הסדרי ראייה על אף התנגדות האם

בית המשפט דחה ערעור של אם ל-3 ילדים, שניתקה את הקשר שהיה בין ילדיה לבין אמה, אביה החורג ואחותה למחצה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע לאחרונה, בהחלטה עקרונית, כי לסבים חורגים יש זכות להגיש תביעה להסדרי ראייה עם נכדם, הגם שאינו נכדם הביולוגי. תביעה זו תידון לאור טובת הקטין ולאור תסקיר של רשויות הרווחה, גם אם ההורה של הקטין מתנגד לחידוש הקשר.

בכך דחה בית המשפט ערעור של אם ל-3 ילדים, שניתקה את הקשר שהיה בין ילדיה לבין אמה, אביה החורג ואחותה למחצה.

לדברי עו"ד רועי סידי, שייצג את הסבים בערעור, נקבעו שני חידושים עקרוניים בהחלטה: האחד מתייחס לזכות שיש לסב החורג לראות את נכדיו; והשני מתייחס לזכות שיש לסב ביולוגי לראות את נכדיו, כאשר בנו או בתו מונעים זאת ממנו. בשני מקרים אלה, אם יתברר כי טובת הקטין היא להימצא בקשר עם הסבים, בית המשפט יאפשר זאת.

בהחלטה זו דחה השופט שאול שוחט את בקשת האם הביולוגית לסלק על הסף תביעה להסדרי ראייה שהגישו אמה (סבתם של הילדים), בעלה (סבם החורג של הילדים) ובתם המשותפת (אחותה למחצה של אם הילדים).

מדובר במקרה בו אם ל-3 ילדים חלתה במחלה שהשפיעה על מצבה הקוגניטיבי, וכתוצאה מכך ניתקה את הקשר עם משפחתה. הילדים, בני 14, 11 ו-8, נותקו ממשפחתם המורחבת, וזאת לאחר שנים רבות, מאז לידתם, בהן היו הסבים קרובים לנכדיהם, טיפלו בהם, השגיחו עליהם ואף נסעו עמם ללא הוריהם לטיולים בחו"ל.

בערעור מציינים הסבים ובתם, דודתם של הקטינים, כי ניסו הכול כדי לחדש את הקשר עם הילדים, אולם האם מנעה זאת. לדבריהם, היא הורתה למורים ולגננות שלא לאפשר לסבים לפגוש בנכדים בשטח בית-הספר, חסמה את הפייסבוק של הילדים לסבים והורתה לקטינים שלא לענות לסבים בטלפון. כשהגיעה הסבתא לבית האם, היא סולקה על-ידה מהמקום. לבסוף, הסבים והדודה הגישו תביעה לקיום הסדרי ראייה עם הקטינים וטענו בבית המשפט לענייני משפחה כי טובת הקטינים מחייבת את חידוש הקשר עמם.

בית המשפט לענייני משפחה הורה על הזמנת תסקיר של רשויות הרווחה, במסגרתו התייחסו רשויות הרווחה לשאלה האם יש לחדש את הקשר עם הסבים חרף התנגדות אמם, תוך שנדחתה בקשת האם לדחות את התביעה על הסף.