בוטלה שומה של 5 מיליון שקל שהוצאה לגרוש המנוח של אתי דודאי

טרם פטירתו הוצאה לדוד דודאי שומה "עפ"י מיטב השפיטה" בסך 20 מיליון שקל, שתוקנה בהמשך ל-5 מיליון ■ ביהמ"ש: לא סופק הסבר מבוסס לחישוב השומה

האם טענותיה של רשות המסים לחובות מס של כ-80 מיליון שקל נגד דוד דודאי המנוח נסדקות? בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל הבוקר (ג') שומה על-פי מיטב השפיטה, בהיקף של 5 מיליון שקל, שהוציא מס הכנסה לדודאי טרם פטירתו, בטענה לגידול בלתי מוסבר לכאורה בהונו בין השנים 1996 ל-1999. השופטת מרים מזרחי קבעה כי השומה הייתה "שרירותית, וככזו לא עומדת בנדרש משומה".

דוד דודאי, הגרוש של אחת מכוכבות סדרת הטלוויזיה הפופולרית "מעושרות" ששודרה אשתקד בערוץ 10, אתי דודאי, התמוטט ומת לפני חודשים מספר במהלך דיון בתביעת חוב אחרת שהגישה נגדו רשות המסים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

טרם מותו ניהלה רשות המסים הליכים משפטיים מרובים נגד דודאי, ובהם תיק פשיטת-רגל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בטענה לחובות-עתק של יותר מ-80 מיליון שקל, שצבר לחובת המדינה בגין מסים שלא שולמו במשך שנים.

מאז המוות הטרגי, הוציא בית המשפט צווים האוסרים על גרושתו אתי דודאי למכור, להעביר או לעשות כל שינוי בעלות בנכסים שהעביר לה דודאי בחייו. זאת, מכיוון שהעברת הנכסים נעשתה, לכאורה, כדי להבריחם מהרשויות ולהתחמק מתשלום חובות המס העצומים.

בהמשך, מונה לעיזבונו של דודאי נאמן קבוע, עו"ד ארז חבר, אשר הופקד על בחינת נכסי העיזבון וקבלת תביעות החוב נגדו.

במקביל, התנהל במחוזי ערעור שהגיש דודאי על שומה "לפי מיטב השפיטה" שהוצאה לו בגין הכנסותיו בסוף שנות ה-90.

פקיד שומה ירושלים קבע בשומה כי לדודאי היה גידול הון בלתי מוסבר באותה תקופה, שיוחס לשנת המס 1997, בסכום של כפל הכנסה של המאיון העליון לכל שנה. תחילה הוצאה לדודאי שומה בסך 20 מיליון שקל, אך בהמשך תוקנה השומה, והסכום ירד והועמד על 5 מיליון שקל.

טענתו המרכזית של דודאי, באמצעות עו"ד יחזקאל ביניש, הייתה כי בשנת 1997 לא הייתה לו כל הכנסה חייבת בארץ, כיוון שכל הכנסתו הופקה בחו"ל.

מנגד, פקיד השומה טען כי דודאי הוא "סרבן מס סדרתי", וכי השומה הוצאה בהתאם לנתונים על רמת חייו באותה עת. בין היתר נטען כי דודאי התגורר עם אשתו וילדיו בווילה בשטח של 6 דונמים בסביון, טס באותה שנה, 1997, 9 פעמים לחו"ל, בעוד אתי דודאי טסה 4 פעמים, וגם ילדיו טסו לחו"ל מספר פעמים.

שינוי משמעותי

השופטת מזרחי ציינה כי רשות המסים לא סיפקה הסבר לחישוב הכולל של השומה שהוצאה לדודאי ולהנחות המבססות אותו. "לתחושה המטרידה של היעדר כללים מנחים והפעלת שיקול-דעת שאינו מוגדר ומובנה, מתווספת העובדה שהשומה הראשונה שהוצאה למערער עמדה על 20 מיליון שקל, עד אשר תוקנה ל-5 מיליון, מבלי שהובהר מדוע הוכנס שינוי כה משמעותי", ציינה.

השופטת ביטלה את השומה והחזירה אותה לבדיקה נוספת ו"קביעת עמדה שקולה" ברשות המסים.

השופטת גם התייחסה להשפעת הכרעתה על תיק פשיטת-הרגל המתנהל נגד העיזבון ב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב: "החלטתי לשחרר את פסק הדין, כדבר שאין בו כדי לפגוע בעיזבון. בכל מקרה, תוקף פסק הדין כפוף לאישור המחוזי בתל-אביב".