עסקת משאב שוב תידחה; ייתכן שתבוטל לחלוטין

קשיים רגולטוריים מונעים ממשפחת לבנת להשלים את הרכישה במועד שנקבע, יום ד' הבא ■ משפחת לבנת כבר הפקידה בידי המוכרת, כלל תעשיות, פיקדון בסך של 40 מיליון שקל עם חתימת ההסכם

עסקת משאב עומדת בפני דחייה נוספת או ביטול. ביום רביעי הבא (15 באוגוסט) יחול המועד האחרון להשלמת עסקת הענק למכירת השליטה בחברה, בעלת מונופול המלט נשר, לידי משפחת לבנת. כפי שהדברים נראים כעת, קשיים רגולטוריים (ואולי גם מימוניים) ימנעו מהמשפחה, שכבר שילמה לבעלת השליטה במשאב - כלל תעשיות - פיקדון של 40 מיליון שקל, להשלים את העסקה במועד זה.

עד היום, שבוע לפני המועד האחרון, עדיין לא פנתה משפחת לבנת לכלל תעשיות בבקשה להארכה נוספת במועד השלמת העסקה. כמו כן, למרות המו"מ המתנהל טרם הגישה אפילו בקשה רשמית לממונה על ההגבלים העסקיים. גורמים המקורבים למשאב העריכו היום, כי למרות שהמשפחה מעוניינת מאוד בהשלמת העסקה, ייתכן שהיא כבר לא תפנה בבקשה כזו ותוותר לפי שעה על רכישת השליטה במשאב. זאת, עד להסרת המכשול הרגולטורי המאיים על נשר כיום - עמדת הממונה על ההגבלים.

הממונה, פרופ' דיויד גילה, הודיע לנשר בחודש פברואר האחרון כי הוא שוקל לעשות שימוש בסמכותו ולהורות לה לחדול ממתן ההטבות לשני לקוחותיה העיקריים - יצרניות הבטון הנסון ורדימיקס - לרבות חלק מהנחות הכמות הניתנות להם כיום. הוראה שכזו עשויה לפגוע בתוצאותיה של נשר באופן משמעותי, שכן ללא מתן ההנחות היא תהיה חשופה לאובדן לקוחותיה העיקריים ונתח מרכזי מהכנסותיה. מכשול נוסף המרחף מעל עסקת משאב הוא השגת מימון לעסקת הענק.

20% ייוותרו בידי כלל תעשיות

בתחילת פברואר השנה חתמה משפחת לבנת על הסכם לפיו תרכוש מידי כלל תעשיות (כת"ש), אז בשליטת קבוצת אי.די.בי, 55% ממניות משאב תמורת 1.32 מיליארד שקל. משאב מוחזקת כיום בשיעור של 75% על ידי כלל תעשיות (שהשליטה בה נמכרה בחודש שעבר למיליארדר לן בלווטניק), כשיתרת המניות מוחזקות בידי החברה האירית CRH.

בכפוף לקבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, והשגת מימון לרכישה, אמורה הייתה משפחת לבנת לשלם בשבוע הבא 1.22 מיליארד שקל עבור 51% ממניות משאב, ועד אוגוסט 2013 לרכוש 4% נוספים בתמורה ל-96 מיליון שקל. מהמכירה אמורה הייתה כלל תעשיות לרשום רווח של 700-800 מיליון שקל.

במידה שהעסקה המתוכננת תצא לפועל, תיוותר כלל תעשיות עם החזקה של 20% במשאב, אותן תוכל למכור בעתיד, כולן או חלקן, למשפחת לבנת במחיר המבוסס על מחיר העסקה, וזאת בהתאם לאופציות שהעניקו הצדדים זה לזה. מועד השלמת העסקה נקבע במקור לסוף חודש מארס, עם אפשרויות הארכה עד סוף חודש מאי. במהלך חודש זה נדחה מועד הסגירה פעם נוספת, ל-15 באוגוסט.

הסכם מכירת השליטה במשאב שם קץ לשותפות בת תשע שנים בין משפחת לבנת לנוחי דנקנר ומשפחת מנור בגרעין השליטה באי.די.בי. המשפחה, שחברה לגנדן של דנקנר ולמשפחת מנור בעסקה לרכישת מניות משפחת רקנאטי בתחילת העשור הקודם, מחזיקה כיום ב-12.3% באי.די.בי אחזקות.

על פי הסכם שנחתם בין השותפים לגרעין השליטה, אשר ייכנס לתוקפו במועד השלמת עסקת משאב (אם תצא לפועל), העניקה משפחת לבנת לשותפיה אופציית CALL לקנות ממנה 5 מיליון מניות אי.די.בי - רוב החזקותיה - לפי יחס של 75% לגנדן ו-25% למנור) למשך ארבע שנים. זאת, לפי מחיר של 40.7 שקל למניה, הכפול ממחיר השוק הנוכחי של אי.די.בי והמשקף לה שווי של 1.6 מיליארד שקל.

משאבים רווחיים

כאמור, החזקתה העיקרית של משאב היא נשר, מונופול ייצור המלט המקומי. בנוסף, מחזיקה משאב ב-50% ממניות חברת תעבורה, העוסקת בשירותי הובלה, תשתיות ולוגיסטיקה. ביתרת מניות תעבורה מחזיקה כיום משפחת לבנת עצמה באופן פרטי. לאחר השלמת העסקה, אמורה משאב לרכוש מידי משפחת לבנת את מניותיה בתעבורה לפי שווי חברה הנמוך מבין השניים: 200 מיליון דולר, או שווי שיינתן על-ידי מעריך שווי חיצוני ובלתי תלוי.

מדוחות כלל תעשיות עולה, כי בשנת 2011 כולה הגיעו הכנסות מגזר המלט של משאב (נשר) ל-1.7 מיליארד שקל, והניבו רווח נקי של 187 מיליון שקל. תעבורה, שבה מחזיקה כאמור משאב 50% מהמניות, הציגה אשתקד מחזור של 2.4 מיליארד שקל ורווח נקי של 79 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2012 ייצר מגזר המלט רווח של 42 מיליון שקל, בעוד שתעבורה הציגה רווח נקי של 20 מיליון שקל.

מהדוחות הרבעוניים עולה כי השיפור בהכנסות נשר נרשם כתוצאה מעלייה כמותית במכירות לשוק המקומי, שקיזזה ירידה כמותית במכירות לרשות הפלשתינאית. עלייה במחירי תשומות האנרגיה קיזזה את השפעת הגידול במכירות והביאה לירידה ברווח התפעולי, וזאת על אף הכנסה חד פעמית של 10 מיליון שקל, פיצוי עבור

פינוי מתחם קרקע. ירידה בהוצאות המימון כתוצאה מאינפלציה נמוכה בתקופת הדוח בהשוואה לאינפלציה ברבעון המקביל אשתקד, וכתוצאה משיפור בשוקי ההון, קיזזה באופן חלקי את הירידה ברווח התפעולי כאמור. באשר לתעבורה, החברה נהנתה מעלייה במספר פעילויות, ובעיקר במכירת כלי רכב באירופה, הרחבה של מספר פעילויות הובלה וגידול בתחבורה ציבורית והיסעים.

משאב
 משאב