"לא צריך לקבל החלטות עכשיו בנוגע ליצוא הגז מישראל"

כך אומר יונתן פרידמן, מי ששימש עד לפני שנה היועץ המקצועי לנושאי אנרגיה של שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו ■ "אי-אפשר לספור מאגרי גז כאילו מדובר בקופסאות שימורים על המדף"

ישראל צריכה לדחות את הדיון על יצוא גז בשנה וחצי-שנתיים לפחות, עד שיובהרו שאלות מרכזיות כמו היקף מאגרי הגז, יכולות ההפקה והאספקה מהמאגרים - כך אומר יונתן פרידמן, מי ששימש עד לפני שנה היועץ המקצועי לנושאי אנרגיה של שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, וכיום חבר מועצת הנפט ויועץ עצמאי בתחום האנרגיה. לנדאו תומך ביצוא הגז, מעבר לעתודה אסטרטגית שתישמר עבור אספקת צורכי המשק ל-25 שנה. לעומתו, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן תומך בדחיית ההחלטה בכמה שנים. על רקע זה דבריו של פרידמן מפתיעים.

- האם אמרת את דעתך ללנדאו?

"אני בהחלט מסכים עם העיקרון שלא צריך לקבל החלטות עכשיו. צריך להשאיר את ההחלטה על היצוא לאחר שתהיה תמונת מצב אמינה יחסית לא רק של היקף עתודות הגז המוכחות אלא גם של יכולת ההפקה, וההולכה והיתירות של המאגרים ומערכת אספקת הגז. גם מפיקת הגז הגדולה בעולם בשנים האחרונות, ארה"ב, עדיין לא התירה יצוא גז משמעותי, למרות שיש לה 'על הנייר' עתודות גז שמספיקות לצרכיה לעשרות שנים".

- אז הוועדה שגתה כשדנה בכך כעת?

"לדעתי כל הדיון שנערך בוועדת צמח סביב כמויות הגז ליצוא במספרים מוחלטים היה תיאורטי ומבוסס על טעות מתודולוגית קשה בפרק ההיצע. ועדת צמח עבדה לפי נוסחה פשטנית. היא 'ספרה' כמה גז יש לנו ב-BCM וחילקה את הכול בביקוש השנתי הצפוי לגז. אני מזכיר שרוב הגז ש'יש לנו' עדיין לא התגלה, אבל הוועדה ספרה אותו בכל זאת על סמך תחזיות שמבוססות על הסתברות סטטיסטית לתגלית. זו שיטה לא מקצועית לדעתי, וחייבים להיות שמרנים.

"שנית, ויותר חשוב, אי אפשר לספור מאגרי גז כאילו מדובר בקופסאות שימורים על המדף. לכל מאגר מאפיינים משלו שמשפיעים על כושר הפקה, יכולת החיבור לתשתיות ההולכה ותוכנית ההפקה ממנו. אנחנו חושבים שיש לנו המון גז אבל לא בוחנים אם המאגרים ותשתיות ההולכה והטיפול מסוגלים לספק את הביקוש הצפוי. זו התנהלות שגויה שמאפיינת מדינות שלא השכילו לבנות את תעשיית הגז שלהן נכון".

פרידמן, בעל תואר שני במינהל אנרגיה מאוניברסיטאות בצרפת ונורבגיה, אומר כי "כבר היום ברור שגם לאחר שמאגר תמר יתחיל בהזרמת גז לישראל, המשק ימשיך לסבול ממחסור בגז טבעי. זו תוצאה של מצב שבו היזם מכתיב למדינה מהי יכולת ההפקה והאספקה של מאגר הגז, ולא הפוך, שהמדינה קובעת, כולל מרווחי ביטחון ויתירות.חייבים תוכנית אב למשק החיפושים וההפקה שתוכן על ידי צוות של מומחים בינלאומיים ותאפשר למדינה לדעת כיצד תספק את עצמה לעשרות שנים קדימה".

- איך היזמים ישיגו מימון בלי ודאות שיוכלו לייצא גז?

"יזם שלקח זכויות מן המדינה מחויב על פי חוק לעמוד בתוכניות העבודה שלו. מצד שני אני מסכים עם חלק מהיזמים שבמציאות הישראלית הייחודית המדינה חייבת ליצור מנגנון שיבטיח רכש כמות מינימלית של גז מכל שדה שיתגלה. מנגנון כזה יאפשר לפתח גם שדות קטנים ולא רק את המאגרים הגדולים. הרכש הזה יכול להיות או לצריכה מקומית או ליצוא וייתן ודאות ליזמים".

ממשרד האנרגיה נמסר כי "הוועדה קיימה כמה שימועים ושמעה בכמה אירועים ובכמה מועדים את כל הגורמים שביקשו להציג עמדותיהם בנושא. מר פרידמן בחר שלא להעביר עמדה מנומקת".