הפניקס מתגאה בתשואות בפרסומות; האם הן רלוונטיות?

פרסומי חברת הפניקס מציגים תשואות עודפות שהושגו באמצעות "שיטת הפניקס", אולם אופן בחירת הנתונים בפרסום מעלה שאלות נוקבות בנוגע לתשואה המייצגת המושגת באמצעותה

"רק בת שנתיים וכבר מובילה". זוהי הסיסמה הקליטה שבחברת הביטוח הפניקס בחרו לצרף לקמפיין פרסומי לקידום פוליסות הביטוח ב"שיטת הפניקס". התשואות שמניבה שיטת הפניקס, המובאות במודעת החברה, אכן גבוהות משל המתחרים. אולם נשאלת השאלה, איזו תשואה בדיוק מפרסמת הפניקס, עד כמה היא מייצגת ולמי היא רלבנטית?

מבדיקה שערכנו עולה שהפניקס משווה בפרסום שלה את התשואות שהשיגה בשני תיקי מטרה. מתשואות אלו נהנה בפועל רק מיעוט יחסי של חוסכים, ובשני התיקים האמורים מנוהל סכום כסף נמוך ביחס למסלולי ההשקעה של המתחרים המתפרסמים במודעה.

שיטת הפניקס מתארת את אופן ניהול ההשקעות באפיקי החיסכון לטווח ארוך של החברה, שמנהל אייל לפידות, והנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. ההשקעה כאן היא במכשירים סחירים, העוקבים אחר מדדים, תוך שינוי תמהיל הסיכון בהתאם לגיל החוסך.

באתר החברה מסבירים, ש"שיטת הפניקס מתבססת על אסטרטגיית השקעה במדדים, ואינה מסתמכת על ניסיון לתזמן את התנהגות השוק ואת מחירי המניות/אג"ח הנבחרות. השיטה היא ניהול תיק פנסיוני אישי לכל לקוח... והיא מתאימה באופן אופטימלי את הרכבי הנכסים השונים לתקופת החיסכון הנותרת".

מנתוני הביטוח-נט עולה, שנכון לסוף חודש מאי השנה נוהלו בסלי ההשקעה עוקבי מדד, המשמשים את שיטת הפניקס, כ-1.67 מיליארד שקל. סכום זה נכלל בסך של כ-5.73 מיליארד שקל שמנהלת הפניקס בפוליסות ביטוחי חיים שמכרה מאז 2004.

בסך הכול מנהלת הפניקס כ-22.6 מיליארד שקל בכל פוליסות ביטוחי החיים המנוהלות בשוקי ההון (ובראשן תיק הפוליסות המשתתפות ברווחים), כך ששיטת הפניקס תופסת רק כ-7% מסך כספי המבוטחים בביטוחי החיים שנוהלו בשוק ההון על-ידי החברה (נכון לסוף חודש מאי השנה).

בעיות של חוסר בהירות

כבר מלכתחילה דובר על כך ששיטת הפניקס אינה שקופה, ובעייתית להשוואה עם אפיקי השקעה אחרים. האי-בהירות הזו באה לידי ביטוי גם כעת, עם הפרסום על אודות התשואות שמניבה השיטה. על פי אתר הפניקס, סלי ההשקעה עוקבי המדד משמשים את החברה לניהול השקעות על פי מודל המחולק לחמש רמות סיכון - עם 30 טווחי גיל שונים לכל רמת סיכון. נוסף על כך, הלקוח מגדיר את מידת החשיפה הרצויה מבחינתו להשקעות בחו"ל (באחוזים, בתוך הטווח שמגדירה הפניקס).

כך אנו מגיעים לבעייתיות בדרך ההצגה של התשואות שמניבה השיטה: האם הפניקס מציגה תשואה בתיק קטן וסופר-גמיש - שאולי נבחר נקודתית, ומייצג חלק קטן בלבד ממבוטחי הפניקס, לעומת תיקים מוסדיים גדולים בהרבה?

חמש רמות סיכון ו-30 טווחי גיל לכל אחת מהן מאפשרים יצירת 150 תיקי השקעות שונים, אם מתעלמים מבחירת אפשרויות החשיפה לחו"ל.

מדובר לכאורה על תיק ממוצע של כ-11.1 מיליון שקל בלבד לכל מסלול אפשרי. ואולם, בהתחשב בגילן הצעיר של הפוליסות הללו, ובמאפייני החוסך הישראלי (שלרוב בוחר שלא לבחור, ונשאר עם ברירת המחדל שמציעה לו חברת הביטוח), נראה שאפשר למקד את טווחי הגילאים והסיכון הרלבנטיים לרמת סיכון 3 ולגילאי 30 או 40 (שהם התיקים שמוצגים במודעה של הפניקס).

בהפניקס מציינים שברמת סיכון 3 לגילאי 25 עד 45 מנוהלים כיום כ-600 מיליון שקל. סכומים אלה, שהיו נמוכים יותר בסוף מאי האחרון, לא כוללים רק את הגילאים שמוצגים במודעה כאמור, אלא גם את אלו שבסביבתם - ושאיננו יודעים מה התשואה הפרטנית שהם השיגו. מה גם, שמתוך מספר זה (600 מיליון שקל) איננו יודעים מה היקף הנכסים בפועל של המבוטחים שחשופים לחו"ל, בהתאם לחשיפה שמפורסמת במודעת הפניקס (כ-21%).

לשם השוואה, בחמשת תיקי ברירת המחדל של המתחרים, שאליהם מושווים הביצועים במודעת הפניקס, נוהלו נכון לסוף חודש מאי נכסים בהיקף כולל של כ-20.2 מיליארד שקל, כאשר בתיק הקטן ביותר לבדו נוהלו יותר מ-2.2 מיליארד שקל.

בחינת תשואות אמורה להוות אמת מידה לבחינה והשוואה של איכות ניהול השקעות בגוף מוסדי. אבל תשואות "שיטת הפניקס" פשוט בעייתיות להשוואה.

התמונה, אגב, שונה "מסלול כללי 1" - מסלול ברירת המחדל הגדול ביותר של הפניקס בפוליסות הנמכרות מאז 2004 (ועד שיטת הפניקס). מיוני 2010 עד מאי 2012 רשמה הראל במסלול ברירת המחדל שלה תשואה מצטברת של 9.2%, מגדל רשמה תשואה של 8.4%, כלל 7.2% ומנורה מבטחים - 7.1%. ואיפה הפניקס? עם תשואה מצטברת של 6.9% בתקופה זו.

"נאמנים לתשואות בפועל"

פרסום התשואות החודשיות של הגופים המוסדיים כמעט תמיד לוקה בחסר, ורחוק מלהיות נכון ואמיתי לכל החוסכים, או אפילו לחלק הארי שלהם. למעשה, כל תשואה שמשמשת בפרסום מטעה, משום שהיא מתייחסת ללקוחות ממוצעים. אם המבוטח הצטרף למסלול החיסכון המסוים באמצע שנה, או אם מדי חודש הוא מפקיד לחיסכון שלו כספים, אזי התשואה האמיתית שהוא רואה לנגד עיניו שונה מזו שרשמה הקופה. זה נכון לכולם, אך במקרה הנוכחי זה נכון יותר.

הפניקס טוענת ש"שיטת הפניקס" טובה יותר לניהול נכסים לטווח ארוך. אבל האם הצגת התשואות של הפניקס במודעה היא "צ'רי-פיקינג" בהצגת התשואה, בדומה למה שמוכר יותר משוק קרנות הנאמנות? בהפניקס כמובן שוללים זאת בתוקף, ומסבירים שרוב הלקוחות בוחרים בברירת המחדל שנקבעת על-ידי ועדת ההשקעות, ושהתשואות שפורסמו עברו אישור של האוצר. כמו כן, הם מסבירים שגם בעתיד תפרסם הפניקס את אותם שני תיקי השקעה שנבחרו כמייצגים.

בני שיזף, משנה למנכ"ל הפניקס ומנהל תחום חיסכון ארוך-טווח וסיכוני חיים, מסר: "התשואות שאנו מציגים נאמנות לתשואות שמושגות בפועל לתיקי שיטת הפניקס שפרסמנו, שהם התיקים העיקריים המנוהלים ב'שיטת הפניקס'.

"לתיקים אחרים יש תשואה שונה, מכיוון ששיטת הפניקס מאפשרת רמת סיכון, ומשתנה לפי גיל, וזה למעשה כמו ניהול תיק על פי טעמי הלקוח. הפרסום נעשה בהתאם להנחיות האוצר, ובאישורו".

22
 22