יורם לוינשטיין מביים לראשונה בחייו קברט מריר-מתוק

בימים אלה מדריך לוינשטיין 21 תלמידים, רובם ממחזור שנה ג' הנוכחי, במופע הקברטי, מוזיקלי "זונת היהודים", המבוסס על שיריהם של המחזאי ברטולד ברכט והמלחין קורט וייל

"עקרונית מדויק לומר שכמורה ומנהל לקחתי על עצמי סיכונים גדולים בהרבה, ועדיין כאשר זה מגיע למלאכתו של במאי תמיד היה לי חשש לעשות את זה", כך אומר יורם לוינשטיין, מנהל הסטודיו לאמנויות התיאטרון הקרוי על שמו, על החלטתו לביים בפעם הראשונה.

בימים אלה מדריך לוינשטיין 21 תלמידים, רובם ממחזור שנה ג' הנוכחי, במופע הקברטי, מוזיקלי "זונת היהודים", המבוסס על מיטב שיריהם של המחזאי הדגול ברטולד ברכט והמלחין קורט וייל. בין השאר, יכלול המופע ביצועים חדשים מתוך הקלאסיקות "מהגוני", "אופרה בגרוש", "גלות המשוררים", "סוף טוב", "הנפש הטובה מסצ'ואן" ועוד.

"רק פעם אחת, לפני יותר מ-15 שנה, סייעתי לאשתי לשעבר פועה בבימוי הצגת יחיד שלה. מאז לא התקרבתי לתחום, בין השאר כי שיתפו איתי פעולה בסטודיו מיטב הבמאים והמורים בארץ", מוסיף לוינשטיין. "לפני כשנה, קיבלנו החלטה להגדיל את חלקה של העשייה המוזיקלית בתוכנית הלימודים, במטרה לשכלל את יכולות ההבעה והביצוע של בוגרים על הבמה, ולקחתי על עצמי להנחות אותם בבניית מופעים שהועלו כתרגילים פנימיים של בית הספר ולא היו פתוחים לקהל הרחב.

"'זונת היהודים' היה שונה, כי לכל המעורבים הייתה תחושה שעלינו על משהו הראוי לחלוק עם יותר צופים. יום אחרי שהעלינו את המופע בגרסתו האינטימית, התקבלה ההחלטה לפתוח כמה הופעות לקהל".

הולכים רחוק

"השירים של וייל וברכט מכילים עולם ומלואו", מסביר לוינשטיין מה משך אותו דווקא לחומרים שלהם במחזה הראשון שהוא מביים. מצד אחד, יש בהם המון מרירות וכאב, ומצד שני - תשוקה אדירה לחיים ולאהבה. מצאתי את עצמי דוחף את כל המשתתפים ללכת רחוק מאי פעם בפרשנויות לדמויות ולשירים".

- כמו במאים רבים, גם אתה מעריץ ותיק של ברכט?

"להיפך. ערכתי תחקיר מקיף אודותיו והגעתי למסקנה שהיה צבוע ושקרן, ובנוסף יש ספקות עד כמה המחזות הבולטים שעליהם הוא חתום אכן נכתבו על-ידו. יש סימוכין רבים לטענה שלפיה נשים שונות שאיתן ניהל מערכות יחסים במהלך השנים, והוא היה נהנתן גדול, הן אלו שסייעו בכתיבה ובפיתוח היצירות שלו.

"הוא נחשב למחזאי חברתי, פוליטי, שהירבה למחות נגד משטרים טוטליטאריים, אבל בחייו הפרטיים היה קפיטליסט מושבע. מה שמקשה עליי להאמין לו. מצד שני, ידוע שאין קשר בין אופיו של אדם לבין כישרונו, ובין אם כתב בעצמו או שבנות זוגו כתבו בשמו - אין ספק שמישהו שם ידע לכתוב. בנוסף, המוזיקה של קורט וייל היא גאונות כשלעצמה".

- אתה מתייחס ל"זונת היהודים" כפרויקט בימוי חד-פעמי, או שבעתיד תרצה להתנסות במחזות נוספים?

"אם אביים בעתיד אלו יהיו רק מופעים מוזיקליים במתכונת דומה. ז'אנר שבו אני מרגיש מנוסה ובטוח מספיק להוביל את התלמידים למקומות הנכונים".

מופע לזכרה

כפי פורסם באחרונה, לוינשטיין, יחד עם כל תלמידי ועובדי הסטודיו שלו, חוו לאחרונה טרגדיה קשה בעקבות מותה של תלמידת שנה ג' חן בר-אל, שנפלה מגג ביתו של לוינשטיין במהלך מסיבת יום הולדתו.

לוינשטיין: "חן השתתפה בגרסת המופע שהועלתה כתרגיל ואחרי מותה ליהקתי תלמידת שנה ג' אחרת, תימור כהן, לבצע את הנאמברים שהיו במקור שלה. זה היה מהלך קשה עבור כולנו, בעיקר לתימור, והיו לי הרבה שיחות איתה בנדון. האירוע כולו הוא עננה כבדה שעדיין מרחפת מעלינו, ואני מתכוון להקדיש את המופע לזכרה של חן".

המופע "זונת היהודים" יועלה לשש הצגות בלבד, בין ה-13 ל-18 בחודש באולם המופעים של סטודיו יורם לוינשטיין, בשכונת התקווה בתל-אביב