שירותים מבוססי מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

כנס ה-Social Loco שנערך לאחרונה מסמן את העידן החדש בשירותים מבוססי מיקום - כמה רחוק יסכים הצרכן ללכת או לנסוע בשביל הנחה?

1. שתי מגמות מקבילות מובילות בימים אלה את עולם הניו-מדיה: התמקצעות של העושים במלאכה והתחזקות הסלולר כאמצעי משמעותי לאספקת שירותי אינטרנט, כמו גם שירותים מבוססי מיקום. השילוב מלא הפוטנציאל הזה, בין מעגל המכרים שלנו לבין המיקום שלנו, מצית את עולמם של הסטארט-אפיסטים בעולם כולו ובמיוחד בעמק הסיליקון. כנס ה-Social Loco השנתי שנערך באחרונה בסיליקון ואלי בסן פרנסיסקו, הפגיש מומחי סושיאל עם בכירים בחברות המובייל. עשיתי את כל הדרך לשם, רק כדי להיווכח שבסוף, אמא תמיד צודקת. שתי השאלות המציקות והקבועות שנשאל כל מתבגר בשיחת טלפון מזדמנת - "איפה אתה? עם מי אתה מסתובב?", הן גם השאלות הנכונות שמובילות את עולם הניו-מדיה היום.

2. תהליך הספציפיקציה של הפרסום הוא כבר לא טרנד חולף. זו מגמה ברורה וחלופה אפקטיבית לפרסום הכללי. קחו לדוגמה את יפן. 80% מהחיפושים ביפן הם דרך הסלולרי ורק כ-20% מהם מתבצעים דרך מחשב נייד או שולחני. פרסום המתייחס למיקום האדם, כמו גם לשעה ביום ולמה שנמצא מסביבו, הוא בעל פוטנציאל אפקטיביות גבוה.

סמנכ"לית המובייל של גרופון, אירינה ניומן, מסבירה את המודל בשורה אחת - "בודקים כמה רחוק יסכים הצרכן ללכת או לנסוע בשביל כמות מסוימת של הנחה".

3. אפליקציות חדשות הקשורות למיקום צצות חדשות לבקרים וממשיכות את מגמת העברת הכוח מבעלי הברזלים (המפעילות הסלולריות) לבעלי התוכן (סטארט-אפים בועטים שמייצרים אפליקציות). אפליקציית Placeme, למשל, שהופכת את כל תהליך הצ'ק אין לאוטומטי ומאפשרת לגופים מסחריים לתקשר איתכם בהתאם למיקום שלכם. נכנסתם למסעדה? המערכת יודעת ומציעה לכם הצעה ייחודית. בנוסף, היא גם שומרת עבורכם את הנתונים ומאפשרת לכם חיפוש במידת הצורך כדי להיזכר איפה הייתם ומה עשיתם. ממשק נוסף מאפשר לבעלי חנויות לשלוח ללקוח בקשה לפידבק עוד בהיותו בחנות. ויש גם מי שהולך הרבה יותר קרוב - פורסקוור, בפרויקט משותף עם אמריקן אקספרס, עשו זום אין לזיהוי המיקום - המערכת יודעת לזהות את הלקוח שנייה לפני שהוא ניגש לדלתות החנות ועוזב את שטחה ומציעה לו מיד הנחה נוספת על זו הקיימת בחנות, במטרה למנוע נטישה ולהפוך אותו ללקוח משלם.

4. גם בעולם של קופונים בכל פינה, ברור לכל מי שמעמיק מעט שלא רק הנחות והטבות מזיזות את בני האדם. פסיכולוגיית ההתנהגות האנושית מורכבת יותר והמטרה המרכזית של רוב בני האדם היא להרגיש משמעותיים וחשובים - למישהו, למשהו, לעולם. הבנה זו מייצרת שכבת יוזרים המקדמים את העולם החברתי-לוקאלי רק בשל ההכרה בתרומתם. ב-waze קראו להם "הבילדרים" (הבונים) - מצטרפים מוקדמים לשירות.

5. המכשירים סביבנו הופכים ל"חכמים יותר". היום כולם מבינים שכמו בחיים, העניין טמון בתקשורת פתוחה. בדומה למערכת סירי של האייפון, יותר ויותר אפליקציות לומדות לנהל איתנו דיאלוג. לא לקבוע לנו, לא לדרוש הכנסת מידע, אלא יודעות יותר מכל לשאול את השאלה הנכונה. שילוב של מערכת הצ'ק אין האוטומטי עם ממשק דיאלוג כמו סירי, למשל, הופך את ההצעות המסחריות שתקבלו לחכמות, מותאמות ואפקטיביות הרבה יותר.

עניין המיקום יחד עם השימוש בסלולרי כמכשיר רשתי חברתי הם הבאזז העכשווי הכי חזק עם הלוגיקה הכי עתיקה. אחרי הכל, כבר בימי המשנה היה מי שהגדיר שהדבר הכי חשוב בחיים הוא לדעת מאיפה באת ולאן אתה הולך.

הכותבת היא מנכ"ל חברת web done המתמחה בתוכן ושיווק ברשתות חברתיות.