מוכנים לתקיפה? 3 מיליון ישראלים לא יקבלו מסיכת אב"כ

דואר ישראל: הדיווחים על תקיפה אפשרית באיראן בסתיו מתרבים ובינתיים לכ-3.5 מיליון ישראלים אין עדיין מסיכות מגן חדשות

קולות המלחמה הולכים והופכים מפחידים בימים האחרונים, אבל האם כל אזרחי המדינה מוגנים מפני השלכות התקיפה באירן? לפי נתוני "דואר ישראל", האחראית בשנים האחרונות על חלוקת ערכות המגן, חולקו עד כה 4.25 מיליון ערכות לאזרחי מדינת ישראל. נכון לעכשיו, נותרו עוד 3.8 מיליון אזרחים שאין ברשותם מסיכה בכלל, או שלא החליפו אותה.

בעקבות הדיווחים על תקיפה בסתיו, חלה עלייה בחלוקת ערכות המגן, וברשות הדואר מדווחים שבשלושת השבועות האחרונים, נרשמה הכפלה במספר ערכות המגן שחולקו. עם זאת, נכון לעכשיו יהיו עוד 3.2 מיליון אזרחים שלא יוכלו להצטייד במסיכת אב"כ, זאת מאחר שברשות הדואר טוענים שהם קיבלו תקציב לחלוקה של עוד חצי מיליון מסיכות ולא מעבר לכך.

כל תושב במדינת ישראל זכאי לקבל ערכת מגן, גם תושבים ארעים זכאים לערכת מגן, בתנאי שיציגו תעודת זהות בתוקף. שיטת החלוקה מתחלקת לשניים ומתבצעת הן במרכזי החלוקה הפזורים בארץ והן באמצעות שירות "שליח עד הבית". הזמנה באמצעות שירות השליחים תעלה לכם 25 שקלים, אם יש לכם עד 2 ערכות מגן. במידה ויש לכם יותר השירות יעלה 40 שקלים. את תיאום הגעת השליח ניתן לבצע דרך אתר האינטרנט ודרך המוקד, כוכבית 2237.

אם איבדתם את ערכות המגן הקודמות שלכם עליכם לשלם תחילה על החוסר בערכות: 70 שקלים לערכת מבוגר ונוער ו-100 שקלים בעבור ערכות הילדים השונות (בתנאי שנופקו לפני 2004).

חוץ מערכות המגן הסטנדרטיות מציעים ברשות הדואר להצטייד גם בערכת מיגון מיוחדת שמכילה: שני מיכלים גמישים בנפח של 4 ליטר למילוי מים, ארבע יריעות פלסטיק למיגון פתחים וסרט הדבקה לצרכי איטום. הערכה הנוספת תעלה לכם 49.99 ומרשות הדואר נמסר שבימים האחרונים אכן חלה עליה קלה במכירות הערכה.

אבל יש כאלה שמוותרים על מסכות האב"כ, שיעילותן במקרה של התקפה מאיראן מוטלת בספק על פי כמה מהמומחים והם כבר ממגנים את כל הבית. חברות המיגון מציעות מערכות איוורור חדשות שיאפשרו לכם להסתובב בבית כמעט בלי דאגה, "בשבועיים האחרונים נרשם גידול של כ -70 אחוז בכמות ההזמנות להנחת צינורות אב"כ בממ"דים", מספר דניאל בן ארי, מנהל חברת "שלבי תעשות" שמתמחה במיגון בתים, "בגלל הכותרות בעיתונים אנשים פונים יותר ודרישת הלקוחות הפרטיים רק הולכת וגדלה, אנחנו עמוסים בעבודה". כדי למגן את הבית לחלוטין, תשלמו 6000-6500 ₪.

"אנחנו עשינו רשימת מזון, הצטיידנו בגנרטורים ובשבוע הבא נתקין מערכת איורור פנימית בממ"ד", מספר זיו בן 44 נשוי ואב לשלושה ילדים ממרכז הארץ, שלא מחכה לרגע האחרון. "פחות מעניין אותי הניילונים והשטויות, אני זוכר את מלחמת המפרץ ואיך ישבנו עם שקיות הניילון האלה על הראש. אני לא חושב שמשהו יקרה, אבל אני מעדיף להיות בטוח. מבחינתי משפחה שמעבירה לילה שלם בממ"ד ללא סרקולציה נכונה ואמיתית של אוויר, יכולה לא להתעורר למחרת בבוקר. אני גם זוכר שלא היה חשמל ומים ולכן היה חשוב לי לצייד אותנו לפחות לשבוע".

בדקנו גם מה קורה בתחום השימורים - שם עוד לא מרגישים את הלחץ. מנהל מפעל השימורים "זן לכל בע"מ" אמר, כי "המפעל עובד כרגיל, יש תנודתיות מדי פעם, אך הכל מתנהל כרגיל". וגם ברשתות השיווק השונות עוד לא נראית עליה במכירת מוצרי המיגון, השימורים והמים.

עד לפרסום הידיעה, לא התקבלה תגובה ממשרד הביטחון בנוגע לטענות "דואר ישראל".