אנטי קליימקס ושמו יורובאסקט

בעידן של שינויים בכוח האדם נבחרת ישראל פותחת את קמפיין מוקדמות אליפות אירופה; רק שמדובר על טורניר שאפילו לא מעניין את המדינה המארחת

שלושה ימים אחרי משחקי ההכרעה בטורניר הכדורסל האולימפי, תחל היום (ד') ישראל את משחקיה במשחקי טורניר קדם היורובאסקט, במשחק במונטנגרו. להגיד שזה אנטי-קליימקס יהיה אנדרסטיימנט. אם ביורובאסקט הקודם עלתה רמת הכדורסל מעצם העובדה שהפרס היה העפלה למשחקים האולימפיים - הפעם הקבוצות שייזכו במקומות הראשונים יקבלו פרס בדמות העפלה לאליפות העולם. אליפות אירופה 2013 מעניינת בקושי את המדינה המארחת (סלובניה), כך שספק אם נראה את סוללת כוכבי ה-NBA שפיארה טורנירים קודמים.

נבחרת ישראל מודל 2012 נמצאת בתהליך שינוי, שחלקו בכלל נכפה עליה. הפציעות של גרין ובורשטיין והפרישה של בלו, השאירו סגל כמעט חסר ניסיון ברמה האירופית הגבוהה, בטח לא מנוסה ברמת הנבחרות הלאומיות. הגיל הממוצע של החמישייה הראשונה בנבחרת הוא פחות מ-26, כששני שינויים משמעותיים בולטים מעל כולם: הראשון נמצא בעמדת הסנטר בה ישחק המתאזרח אלכס טיוס (2.03 מ', 24). טיוס היה הקלע המצטיין ברוב משחקי האימון והראה לצוות האימון שעם כל הכבוד לעבודה הנהדרת של יניב גרין לאורך השנים, אחרי תקופה ארוכה יש לנבחרת שחקן מטרה באזור הרחבה.

השינוי השני הוא הסגירה ההרמטית של עמדת הרכז הראשון לידי יוגב אוחיון, עד לרמה שמורן רוט, הרכז החדש של מכבי ת"א, הבין שלא יראה מגרש ושוחרר בהתאם לבקשתו. יוגב המשיך במשחקי ההכנה של הנבחרת את העונה הנהדרת במכבי ת"א, ביסס את מעמדו בעמדת הרכז הראשון וביחד עם טיוס, עמרי כספי, ליאור אליהו ויותם הלפרין, מעמידה הנבחרת חמישייה ראשונה אתלטית, מהירה וברמה אירופית גבוהה. הבעיה מתחילה כשמסתכלים על הספסל, רואים בו את גיא פניני, ולא הרבה מעבר לכך.

ביורובאסקט 2011, מתוך 100 זריקות לשלוש זרקו פניני ובלו 52. אך הנתון הדרמטי יותר הוא שהם קלעו 65% מכלל סלי השלוש של ישראל באותה אליפות. לקראת הקמפיין הנוכחי לבלו יהיה קצת קשה לקלוע ממקום מושבו בארה"ב, ופניני עדיין מנער מעליו את שאריות קורי העכביש מהעונה החלשה במכבי ת"א. פניני מנסה לחזור למסלול, לפי משחקי ההכנה לא בצורה הטובה ביותר, כשבעיקר הוא מנסה למצוא את מקומו ברוטציה מאחורי כספי ואליהו.

נוצרה סיטואציה שבה הנבחרת מתחילה קמפיין בלי כוח אש יציב מחוץ לקשת. בלי איום מבחוץ יהיה קל לסגור את הרחבה ולהפוך את טיוס ואליהו לבלתי רלבנטיים. כספי (שלא שיחק ביורבאסקט האחרון), הלפרין ואוחיון המחודש יצטרכו לעלות מדרגה בכל מה שקשור לקליעה משלוש, אחרת גם איסלנד וסלובקיה ימררו לנבחרת את החיים.