בדיקת "גלובס": כמה תשלמו על עוד מקום לרגליים במטוס?

על רקע המגמה של מחלקות תיירים משודרגות בתוספת של מאות שקלים לכרטיס, "גלובס" בודק כמה תוכלו להתרווח בטיסות של בריטיש, דלתא, אל-על ויונייטד, ובאיזו מהן מספקים עוד פינוקים כמו ארוחות משודרגות או עדיפות בבידוק

טרנד מחלקות התיירים המשודרגות תופס תאוצה: חברת התעופה יונייטד איירליינס (לשעבר קונטיננטל) השיקה שלשום (ב') מחלקת תיירים פלוס (economy plus) בקו תל-אביב-ניו-יורק. תג המחיר: תוספת של 109 דולר למחיר כרטיס לכיוון אחד במושב באמצע השורה ותוספת של 129 דולר למושב הממוקם ליד החלון או ליד המעבר. ומה מקבלים בתמורה? 94 ס"מ מרווח לרגליים, שהם 15 ס"מ יותר מהמרווח במחלקת התיירים הרגילה.

בסעיף הרגליים, יונייטד מובילה על פני אל-על (91 ס"מ) ודלתא איירליינס (89 ס"מ) אך "מפסידה" (לא לאורך זמן) לבריטיש איירוויס, המציעה מרווח של 97 ס"מ בין מושב למושב במחלקת התיירים פלוס שלה שתבוטל באוקטובר השנה.

אולם, למעט סוגיית הרגליים החשובה, המחלקה החדשה של יונייטד היא מוצר זהה למחלקת התיירים הרגילה, וגם לא מופרדת ממנה למשל באמצעות פרגוד כמו באל-על.

"בימים שחברות תעופה מנסות לצמצם כמה שיותר עלויות בגלל מחירי הדלק, אין כדאיות כלכלית לתת כל מיני 'פינוקים'. הדבר שהכי חשוב לנוסעים הוא מקום ומרווח לרגליים, וזה מה שאנחנו מציעים", מסביר אבי פרידמן, מנכ"ל יונייטד ישראל.

האם נציגת אל-על לא מעודכנת?

לפני כחודש וחצי השיקה אל-על את מחלקת הביניים "תיירים פלוס" בליווי קמפיין פרסומי בכיכובו של שלמה בראבא. המחיר: 150 דולר תוספת לכרטיס טיסה (לכיוון אחד) לניו-יורק ותוספת של 80 דולר ליעדים קצרים יותר, בשלב זה ללונדון, פריז ולעיתים גם למוסקבה.

אולם בשיחה עם מוקד השירות של אל-על שקיימנו שלשום, נאמר לנו כי התוספת האמורה לא מבטיחה לנו מקום ב"תיירים פלוס".

"מספר המקומות במחלקה מוגבל", אמרה לנו המוקדנית, "אבל", היא הוסיפה, "יש לך אופציה לקנות כרטיס יקר יותר במחיר שבין תיירים לביזנס, הנותן לך עדיפות ברשימת ההמתנה למחלקת 'תיירים פלוס'".

בדקנו כמה יעלה כרטיס כזה לניו-יורק ביום ראשון הבא שמחירו במחלקת תיירים 1,778 דולר: 2,588 דולר. פער של 810 דולר המקנה, לטענת המוקדנית, עדיפות משופרת למחלקה - אך עדיין לא מקום בטוח.

דוד מימון, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל-על, מסביר כי מדובר בטעות של המוקדנית: "כשלקוח מביע את רצונו בכרטיס לתיירים פלוס, הוא למעשה מזמין כרטיס למחלקת תיירים במחיר של מחלקת תיירים. תוך 24 שעות הוא מקבל הודעה אם יש מקום פנוי במחלקת תיירים פלוס, ובמקרה שיש - משלם את התוספת".

עוד מוסיף מימון כי הביקוש למחלקה עצום: "בחודש וחצי שהמחלקה הזו קיימת היא הכניסה לאל-על פי אחד וחצי - הרבה מעבר לציפיות", מסביר מימון.

עוד לדבריו, בתחילת אוגוסט שופר אופן מכירת המושבים. כלומר, לא עוד המתנה של עד 3 ימים לפני הטיסה כדי לדעת אם יש מקום ב"תיירים פלוס" - אלא תשובה תוך 24 שעות.

יצוין כי עדיפות לתיירים פלוס באל-על ובחברות אחרות ניתנת לחברי מועדון היוקרה.

בבריטיש מבטלים

בניגוד לאל-על, יונייטד ודלתא - בריטיש איירווייס (הראשונה שהבליחה עם רעיון ה"תיירים פלוס" בינואר 2000) תבטל החל מ-28 באוקטובר את מחלקת התיירים פלוס שלה, הקרויה world traveller plus, בקו תל-אביב-לונדון (וגם את המחלקה הראשונה). הסיבה: מעבר למטוסים צרי גוף.

בריטיש הודיעה כי תטוס הנה עם מחלקות תיירים וביזנס משודרגות בהרבה - מחלקות פרימיום הכוללות, למשל, מערכות בידור מתקדמות עם מסך נגיעה אישי גם במחלקת תיירים.

"המכירות שלנו לא מתבססות רק על קו תל-אביב-לונדון אלא גם על יעדי ההמשך ארוכי-הטווח דוגמת ארה"ב והמזרח הרחוק, יעדים שבהם לא בוטלה מחלקת תיירים פלוס. לכן אני לא מתרגשת מכניסתם של שחקנים חדשים לנישה הזו", אומרת יעל קטן, מנכ"לית בריטיש איירווייס ישראל.

כמה תעלה טיסה
 כמה תעלה טיסה

תוספת המחיר
 תוספת המחיר

מה מקבלים
 מה מקבלים

ומה עם המקום לידיים?

בטיסות מתאילנד, במחלקת התיירים במטוסי בואינג 747-400, יש נוסעים שסובלים מבעיה של מחסור במקום: אלה היושבים בשורות האחרונות ליד החלון נאלצים להסתפק במשענת יד צרה במיוחד, שעובייה כמחצית ממשענת רגילה. שתי שורות המושבים בנויות בזווית שונה, ולקוח שנקלע לאותו מושב לא יודע על כך מראש.

לכאורה מדובר בדבר פעוט, אך בטיסה ממושכת של כ-11 שעות הוא מכביד על הנוסעים, משום שקשה מאוד להניח על המשענת את היד.

תגובת אל-על: "אנו מתנצלים, התלונה נבדקת".


למעלה: משנת צרה; למטה; משענת רגילה.