כלכלן בכיר: משבר החוב האירופי עשוי להוביל לעליית הנאציזם

הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות נומורה טוען במזכר שכתב לאחרונה כי למשבר החוב האירופי סממנים מדאיגים המזכירים לו את המצב בגרמניה של שנות ה-30 - לפני עליית הנאציזם ■ "קובעי המדיניות אינם יכולים להציג תרחיש עקבי"

מרבית האנליסטים חוששים כי המשבר הכלכלי באירופה עשוי לגרום לכל היותר להתפרקות גוש האירו ולהחרפה במצבה של הכלכלה הגלובלית. אולם, ריצ'ארד קו, האסטרטג הראשי של בנק ההשקעות נומורה, טוען במזכר שכתב לאחרונה כי למשבר החוב האירופי קיימות גם השלכות פוליטיות והוא מסכן את הדמוקרטיה במדינות גוש האירו.

במזכר, קו תהה עד מתי הדמקורטיה באירופה יכולה להחזיק מעמד בשעה שהמסודות האירופיות ומעצבי המדיניות מוציאים לפועל רפורמות כואבות כדי "לטפל במחלה הגדולה". קו טוען גם כי הסיבה המרכזית שהשיטה הדמוקרטית לא קרסה עד כה היא בשל המערכת הסוציאלית שהונהגה בגוש האירו.

עם זאת, קו מציין באותה נשימה כי המונח "גירעון דמוקרטי", הנפוץ יותר בימים אלו בקרב העיתונות המערבית, מעיד על כך כי הממשלות מוציאות לפועל מדיניות שבה הן תומכות, מבלי לעבור בכל הצינורות הדמוקרטים המקובלים."חוסר היכולת של המנהיגים באירופה להציג תוכנית שתתמודד עם המצב הכלכלי כבר מעיבה על עתיד הדמוקרטיה", כותב קו.

האסטרטג הבכיר עושה שימוש בסקירה שהציג בנתוני האבטלה בגוש האירו ומשווה אותם לנתוני האבטלה בגרמניה של שנות ה-30, רגע לפני קריסת הדמוקרטיה במדינה ועליית הנאציזם. שיעור האבטלה ברפובליקת וואיימר הגרמנית, עמד על 28%, בשעה שהממשלה ניסתה להוציא לפועל רפורמות חדשות וצעדי צנע שהובילו לקריסת המבנה הדמוקרטי של המדינה, כך הוא טוען.

"לפי ההיגיון הזה, אני מודאג מאוד בנוגע לשיעור האבטלה בגוש האירו, שעומד כרגע על 24.8% בספרד ו-23.1% ביוון", כותב קו. "מה שיותר מדאיג זה שקובעי המדיניות אינם יכולים להציג לציבור תרחיש עקבי בכל הנוגע למשבר החוב. כאשר רואים את המפלגה הניוא-נאצית הגולדן דון מצליחה להיכנס לפרלמנט ביוון, זה נהייה ברור שהמשבר הכלכלי זיעזע את השקפת העולם של הציבור", הוא מוסיף.