צוחק כל הדרך לפרס

סרטו של שמי זרחין - "העולם מצחיק", מוביל את רשימת המועמדויות בטקס פרסי אופיר ה-23

שמי זרחין בדרך לאוסקר? "העולם מצחיק", סרטו האחרון של הבמאי-תסריטאי ("לילסדה", "אביבה אהובתי", "הכוכבים של שלומי"), מוביל את רשימת המועמדויות בטקס פרסי אופיר ה-23 של האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה.

"העולם מצחיק", דרמה קומית רבת-משתתפים המגוללת כמה עלילות נפרדות שהמשותף לכולן הוא סדנת כתיבה המתקיימת בטבריה (העיר שבה נולד וגדל זרחין), מועמד ב-15 קטגוריות. בעקבותיו צועד "למלא את החלל" בבימויה של רמה בורשטיין (שייצג את ישראל בפסטיבל הסרטים בוונציה בסוף החודש ויתמודד על פרס אריה הזהב), עם 13 מועמדויות, ו"בלדה לאביב הבוכה" ו"המשגיחים" עם תשע מועמדויות לכל אחד.

במהלך הטקס יוענק פרס על שם השחקן מוסקו אלקלעי ז"ל לסרט התיעודי המצטיין של השנה, ולראשונה נכללת קטגוריה מיוחדת לסרטי פרינג' שבה יתמודדו סרטים עצמאיים.

פרס מפעל חיים יוענק לתסריטאי אלי תבור, החתום על כתיבת 21 סרטים ישראלים שהופקו בשנות ה-70 וה-80, בהם להיטי הפולחן "צ'רלי וחצי", "חגיגה בסנוקר", "אלכס חולה אהבה", "סלומוניקו" ושישה סרטים בסדרת "אסקימו לימון".

"זו הפעם הראשונה שבה תסריטאי זוכה בפרס מפעל חיים בטקס אופיר", אמר תבור בתגובה. "אני רואה בבחירה הזו, מעבר להישג אישי, הכרה של האקדמיה בחשיבות מעמדו של הכותב".

שיא של 29 סרטים עלילתיים

בסך הכול נשלחו השנה לאקדמיה מועמדויות במספר שיא של 29 סרטים עלילתיים ו-35 סרטי תעודה. מועמדים בולטים בטקס פרסי אופיר השנה הם בקטגוריית הסרט העלילתי: "בלדה לאביב הבוכה", "המשגיחים", "העולם מצחיק", "למלא את החלל" ו"רוק בקסבה"; פרס הבימוי: ערן קולירין ("ההתחלפות"), מני יעיש ("המשגיחים"), שמי זרחין ("העולם מצחיק"), רמה בורשטיין ("למלא את החלל") ויריב הורוביץ ("רוק בקסבה"); השחקן הראשי: אורי גבריאל ("בלדה לאביב הבכוכה"), רועי אסף ("המשגיחים"), אלי פיניש ("העולם מצחיק"), יוסף כרמון ("חיותה וברל") וגל תורן ("לרדת מהעץ"); השחקנית הראשית: שרון טל ("ההתחלפות"), אסי לוי ("העולם מצחיק"), אסיה נויפלד ("חדר 514"), רבקה גור ("חיותה וברל") והדס ירון "למלא את החלל").

לפרס הצילום הטוב ביותר מועמדים אמנון זלאיט ("בלדה לאביב הבוכה"), שי גולדמן ("ההתחלפות"), ירון שרף ("העולם מצחיק"), אסף סודרי ("למלא את החלל") ושרון מאיר ("לרדת מהעץ"). לפרס התסריט הטוב ביותר: אסי דיין ("ד"ר פומרנץ"), מני יעיש ("המשגיחים"), שמי זרחין ("העולם מצחיק"), רמה בורשטיין ("למלא את החלל") וגור בנטביץ' ("לרדת מהעץ").