התמ"ת: מפעלים מזהמים לא יקבלו מענק ממרכז ההשקעות

על פי תקנות הירוקות, מפעל שיזהם שמונה פעמים ויותר - לא יקבל מענק מהמדינה ■ "מי שמתעלם מחוקי המדינה לא יקבל ממנה כסף"

הגבלות סביבתיות נוספות לתעשייה: שר התמ"ת שלום שמחון חתם בימים האחרונים על תקנות חדשות, שלפיהן מפעל שזיהם את הסביבה לא יוכל לקבל ממרכז ההשקעות מענקים, וזאת לתקופה של ארבע שנים אחרי הזיהום. מטרת התקנות החדשות היא להרתיע מפעלים ולהרחיב את הטמעת המהלכים בענפי התעשייה השונים למען שמירה על איכות הסביבה.

על פי התקנות החדשות, ההגבלה תחול במקרה שמפעל ביצע לפחות 8 הפרות של אחד מהחוקים הסביבתיים בפרק זמן של ארבע שנים. בבואו לבקש מענק ממשרד התמ"ת בתוקף החוק לעידוד השקעות הון, המשרד להגנת הסביבה יידרש למסור למנהלת מרכז ההשקעות את עברו הסביבתי של המפעל. כך, אלה יספרו את הפרות החוקים שביצע, ובהתאם לכך יוחלט אם לאשר לו את המענק.

עוד עולה מהתקנות שנחתמו בידי שמחון, כי בעלי השליטה במפעל שמבקש מענק יידרשו לצרף לבקשה ולתכניותיו הנלוות הצהרה, שלפיה הם מקיימים את חובתם למלא את החוקים הסביבתיים ורואים עצמם מחויבים להם גם בעתיד.

תעשיינים: "להקפיא המהלך"

תעשיינים רבים הביעו בעבר מורת רוח מהרחבת החקיקה הסביבתית בשנים האחרונות על רקע חקיקת חוק אוויר נקי, חוק הקרקעות המזוהמות, חוק האריזות וחוקים נוספים, שלמען יישומם המפעלים נדרשים להשקיע סכומי עתק בהטמעת מערכות טכנולוגיות חדישות ויקרות, המיועדות להקטנת הפליטות ולעמידה ביעדים החדשים שנקבעו.

ברוב המקרים התעשיינים קובלים על מרווחי זמן קצרים בין מועד החקיקה לפרק הזמן שבו היא נכנסת לתוקף, בלי תקופת הסתגלות שמאפשרת היערכות מספיקה מצד מפעלים. התעשיינים מלינים כי חוקים אלה נחקקים בתקופה כלכלית קשה, שמתאפיינת בהיעדר ודאות בשווקים, עלייה חדה בתשומות הייצור וירידה בייצוא.

גורם בכיר במשרד התמ"ת אמר היום (ד') ל"גלובס" כי התקנות מביאות בחשבון את קשיי התעשיינים, ולכן נקבע בהן רף מינימלי של הפרות חקיקה, שרק מעליו תינקט הסנקציה על המפעלים המזהמים. "מבחינת התעשיינים, מדובר בתקנות הרבה יותר מקלות מאלה שניסה לקדם המשרד להגנת הסביבה", אמר הבכיר. "בניסיונותיו לגבש תקנות מרתיעות, המשרד שאף להחיל את הסנקציה של אי קבלת מענק מהמדינה גם במקרה שמפעל ביצע עבירה סביבתית אחת. בסופו של דבר התקנות האלה מאוזנות, ומייצגות את הרעיון שלא ייתכן שהמדינה תעודד כספית מפעלים שמפרים באופן בוטה את כלליה ואת חוקיה".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, צביקה אורן, קרא שלשום, בפגישת חירום שקיים יחד עם עמיתיו לארגונים הכלכליים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, להקפיא מהלכים סביבתיים בעלי השפעה על התעשייה. אורן נימק את הדבר בכך שחלק מהחוקים מרחיקי לכת, ועשויים להעיק כספית על התעשייה בתקופה שבה היא מתמודדת עם משבר גלובלי. לדברי אורן, במהלך הפגישה התרשם כי ראש הממשלה מבין את הצורך להקל בתקופה זו במהלכים הסביבתיים האמורים.