הנתון הכלכלי שמבשר רעות וצופה כי הכלכלה לקראת משבר

דויד רוזנברג, אסטרטג ב-Gluskin Sheff, מצביע על היחס בין המלאים העסקיים למכירות בארה"ב - ומזהיר: "היחס הנוכחי - גבוה מהיחס בדצמבר 2007, ערב משבר המשכתנאות"

מי מסרב להיות אופטימי מנתוני המאקרו שפורסמו באחרונה בארה"ב? הכלכלן דויד רוזנברג, אסטרטג השקעות ב-Gluskin Sheff, הידוע בניתוחיו הפסימיים, מציין כי היחס בין המלאים העסקיים למכירות בארה"ב מציג נתון מטריד - וכי בפעם האחרונה שעמד על יחד שכזה, הכלכלה העולמית נכנסה למשבר המשכנתאות של 2008.

לדברי רוזנברג, המשקיעים כה "התלהבו" מפרסום נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש יולי (שעלו בכ-0.8%, מעל צפי האנליסטים בשוק), אשר שפשוט לא שמו לב לנתוני המלאים העסקיים של חודש יוני - אשר צנחו בכ-1.1%.

"זו הייתה הירידה החדה ביותר של הנתון המדובר מאז מארס 2009", כתב רוזנברג במזכר עדכני ללקוחותיו. "כמו כן, זו הייתה הירידה השלישית ברציפות של הנתון, המשקפת גם ירידה מרבעון לרבעון (0.8%) לראשונה מאז הרבעון השני של 2009".

רוזנברג ציין כי המלאים העסקיים עלו בכ-0.1% ביוני, ובכ-5% ב-12 החודשים האחרונים. המכירות הקמעונאיות, מנגד, עלו רק בכ-3% במהלך השנה האחרונה. "יחס המכירות והמלאים עלה מ-1.26 באפריל ל-1.27 במאי ו-1.29 ביוני - וכעת הוא נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז פברואר 2010".

"בדצמבר 2007, החודש הראשון של המיתון שהגיע בעקבות המשבר, היה היחס 1.28 - מתחת ליחס הנוכחי!", סיכם רוזנברג.