רשת כמעט חינם: צניחה של 26% ברווח הנקי ל-7 מיליון שקל

זאת למרות רבעון שיא במכירות ‏‎‎‏■ גם הרווחיות התפעולית נשחקה משמעותית‏

‎‎שבוע וחצי לאחר דוחות שופרסל, הדוחות הכספיים לרבעון השני השנה של רשת צים שיווק , המפעילה את רשת הסופרמרקטים מחסני כמעט חינם, מראים כי גם רשתות שיווק המזון הנחשבות ל'הבי דיסקאונט' אינן חסינות מפני השינויים המתרחשים בשוק.

‏להשפעות המחאה החברתית שפרצה בקיץ הקודם ולתחרות המתגברת בין רשתות הקמעונאות, שכבר נתנו אותותיהן בדוחות קודמים, הצטרפו כעת העליות במחירי המזון וההאטה המעמיקה בפעילות הכלכלית במשק. כל אלה עלולים להקשות עוד יותר על חברות הענף לצאת מהמומנטום השלילי בו הן מצויות.

‏מדוחות צים שיווק שפורסמו הבוקר (ה') עולה כי השינויים במצב השוק באים לידי ביטוי בשחיקה בשיעורי הרווחיות שמציגה הרשת שבשליטת האחים רני ועדי צים, וזאת למרות שהחברה סיכמה רבעון עם מכירות שיא של כל הזמנים.

‏‏ברקע לדוחות, ממתינים המשקיעים לעדכון אודות המכירה האפשרית של כמעט חינם לרשת יינות ביתן של בני הזוג נורית ונחום ביתן. ‏בעקבות שינוי תמונת הרווחיות ברשתות הקמעונאות, וכחלק מכך גם של כמעט חינם, יתכן שעסקה זו, אשר בעניינה מתנהל כבר לא מעט זמן, תידרש לתיקון במחיר בטרם תיסגר. ‏

‏בשורה התחתונה, רווח חד-פעמי של 3.6 מיליון שקל שרשמה החברה ממכירת נכסים בנהריה ובפתח-תקווה במהלך הרבעון, סייע לכמעט חינם לשמור על יציבות בשורה זו עם רווח נקי של 10.1 מיליון שקל. במחצית השנה רווחי הרשת עלו ב-3% לסך של 20.1 מיליון שקל. ‏‏

‏אולם, בנטרול עסקת המכירה, הרווחים ברבעון צנחו בכ-26% והסתכמו ב-7 מיליון שקל, וב-6 החודשים הראשונים של 2012 נחלשו ב-5.6% ל-15.7 מיליון שקל. ‏

‏הרווחיות התפעולית של כמעט חינם נפגעה משמעותית, ובנטרול הרווח החד-פעמי ממימוש הנדל"ן, צנחה ל-3% בלבד מהמכירות, לעומת 4.4% ברבעון המקביל אשתקד. ‏

‏הרווח החד-פעמי מהמכירה סייע לכמעט חינם לצמצם את השחיקה, ולהציג שיעור רווחיות תפעולית רבעונית של 4%. ‏בדוחות שופרסל הסתכם נתון זה ב-3.4%. ‏

‏דיבידנד של 5 מיליון שקל

‏‎‎בפעילות השוטפת, אחרי שבשנה האחרונה הרחיבה הרשת את שטחי המסחר שלה בכ-5,000 מ"ר, ל-39 אלף מ"ר הפרוסים ב-35 סניפי הסופרמרקטים שהיא מפעילה כיום, היקף המכירות של כמעט חינם צמח ב-7.4% לרמה של 339.6 מיליון שקל - שיא כל הזמנים של הרשת. הכנסותיה במחצית עלו ב-10.8% ל-675.4 מיליון שקל. ‏

‏אולם, המכירות בחנויות הזהות שלה ברבעון נחלשו ב-0.4%, והמכירות למ"ר בסניפי הרשת ירדו ב-6.3% ל-9,316 שקל. ‏

‏כאמור, השינויים בתנאי השוק שחקו את הרווח הגולמי הרבעוני של כמעט חינם ושיעורו מהמכירות ירד מ-23.9% ל-22%, לרמה של כ-75 מיליון שקל. ‏

‏במקביל לדוחות עדכנה החברה על חלוקת דיבידנד בסך 5 מיליון שקל לבעלי המניות. מניית צים שיווק נחלשה בשנה האחרונה בכ-9%, ומשקפת לחברה שווי של קרוב ל-300 מיליון שקל. ‏

‏ישראל אינהורן, יו"ר צים שיווק, מסר היום כי תוצאות הרבעון "הושפעו באופן משמעותי מההחרפה הגורפת בתחרות ובתנאי השוק, כתוצאה מתמשכת של המחאה החברתית ומלחמות מחירים בין הרשתות".

עוד לדבריו, "במהלך הרבעון המשכנו בתוכנית ההתייעלות עליה הכרזנו ברבעון הקודם, כך הצלחנו להקטין את שיעור ההוצאות התפעוליות מכלל ההכנסות ל-19.1%, שיעור מהנמוכים שהצגנו אי-פעם. השפעת מהלכי ההתייעלות שנקטנו תשתקף בצורה משמעותית יותר ברבעונים הבאים". ‏‏‎‎‏