"ניו יורק טיימס": עיראק מסייעת לאיראן לחמוק מהסנקציות

משרד האוצר האמריקני: "איראן עשויה לפנות למוסדות פיננסיים עיראקיים כדי למצוא מקלט מעוצמת הסנקציות הפיננסיות שלנו"

מזה חודשים מסייעים מוסדות פיננסיים עיראקיים לאיראן לחמוק מהסנקציות הכלכליות והפיננסיות שמטילות עליה ארה"ב ומדינות אחרות. כך מוסר היום (א') "ניו יורק טיימס".

ממשל אובמה אינו שש לקיים עימות פומבי עם ממשלת עיראק, בראשות נורי אל מאליקי, שמונה חדשים לאחר שהכוחות האמריקניים האחרונים עזבו את המדינה. אך בשיחות פרטיות עם גורמים ממשלתיים בבגדאד, קבלה וושינגטון על מקרים ספציפיים של קשרים לוגיסטיים ופיננסיים בין עיראק לאיראן. כך, למשל, נודע לפקידים אמריקניים שממשלת עיראק התירה לאיראן להשתמש במרחב האווירי שלה כדי להעביר אספקה לממשלת אסד בסוריה. נשיא ארה"ב טילפן למאליקי והתלונן על כך. בעקבות זאת, השתמשו האיראנים בנתיב אחר כדי להטיס סיוע לסוריה.

רמז לכעס האמריקני על הסיוע העיראקי לאיראן היה החלטת ממשל אובמה לאסור על בנק אלאף, מבגדאד, לעשות עסקות כלשהן עם המערכת הבנקאית האמריקנית. אך הבנק הוא רק חלק קטן מרשת של מוסדות פיננסיים עיראקיים ומבצעי הברחת נפט שמספקים לטהראן דולרים חיוניים בדיוק כאשר הסנקציות מכאיבות עוד יותר לכלכלה הלאומית.

בהצהרה ל"טיימס" כתב דייוויד כהן, תת שר האוצר האמריקני לענייני טרור ומודיעין פיננסי, ש"איראן עשויה לפנות למוסדות פיננסיים עיראקיים כדי למצוא מקלט מעוצמת הסנקציות הפיננסיות שלנו, אך אנו נוסיף לנקוט מאמצים כדי למנוע מאיראן לחמוק מהסנקציות האמריקניות או הבינלאומיות, בעיראק או בכל מקום אחר".

כמה פקידי ממשל בוושינגטון, בהווה ובעבר, אמרו כי עיראק מעדיפה להתעלם מהזרמות הכספים, ההברחות והקשרים העסקיים האחרים עם איראן. בכמה מקרים, פקידי ממשלה עיראקיים, לרבות כאלה שמקורבים למאליקי, מפיקים רווחים מהקשרים עם איראן.

עיראק אומנם הטילה דרישות דיווח קפדניות יותר במאמץ לנטר את תנועות כספים לאיראן, אך הבנקים, בתי האוואלה (מוסדות בלתי רשמיים להעברות כספים) ורשתות גלובליות של חלפני כספים, יחד עם לקוחותיהם האיראניים, מצליחים למצוא דרכים לעקוף את התקנות הממשלתיות של בגדאד, לעיתים קרובות ע"י זיוף מסמכים שמנציחים לכאורה תנועות פיננסיות לגיטימיות עם מדינות אחרות.