זו הסיבה שבגינה מנכ"ל כיל הטרי פוטר מחברת לונזה

ב-25 בינואר פורסמה כתבה ב"פייננשל טיימס" תחת הכותרת "לונזה נפטרת מהמנכ"ל על רקע נפילה ברווחים" ■ ניר גלעד: לונזה טעתה

סטפן בורגס יחליף את עקיבא מוזס בתפקיד מנכ"ל כיל ב-20 בספטמבר, לאחר 13 שנים בהן כיהן מוזס בתפקיד. בורגס (48) מכהן כדירקטור בחברת סינג'נטה מ-2009 ובמשך יותר מ-8 שנים היה מנכ"ל חברת הכימיה השווייצרית לונזה (Lonza), אולם לפי דיווח ב"פייננשל טיימס" בתחילת השנה הוא פוטר מתפקידו בשל ביצועים חלשים של החברה.

ב-25 בינואר פורסמה כתבה ב-FT תחת הכותרת "לונזה נפטרת מהמנכ"ל על רקע נפילה ברווחים". בכתבה נכתב כי רווחי החברה השווייצרית נפלו ב-2011 מתחת לתחזיות בשוק, מה שהביא לפיטוריו של בורגס.

בשנת 2011 הוציאה לונזה סכום של 1.2 מיליארד דולר כדי לקנות את Arch Chemicals כחלק ממהלך התרחבות בשוק האמריקני.

"בהודעה קצרה, דירקטוריון החברה רמז שבורגס השלים את משימת המיצוב מחדש של החברה, אך לונזה זקוקה כעת לבוס עם יכולות תפעוליות חזקות יותר", נכתב ב-FT.

יש לציין שה"פייננשל טיימס" הדגיש כי לחברת לונזה עבר "מפואר" של פיטורי מנכ"לים, וכי בזמנו החברה הייתה נתונה ללחץ רב בשל ביטולי הזמנות מפתיעים שהיכו בעסקיה, מה שגרם לה להמשיך לתפעל מפעלים יקרים בניצולת הנמוכה מהרמה האופטימלית.

בורגס עזב את לונזה על רקע פרסום דוחות כספיים שהעידו על הכנסות של 2.88 מיליארד דולר בשנת 2011, אולם ללא איחוד תוצאותיה של Arch המכירות ירדו ב-6.5% והרווח הנקי צנח ב-46% אשתקד.

ניר גלעד: "בדקנו לעומק וביסודיות"

יו"ר כיל, ניר גלעד הסביר כי "סטפן בורגס ניהל את לונזה בהצלחה גדולה במשך שמונה שנים והפך אותה במהלך שנים אלו מחברה לא ממוקדת ומפוזרת, לחברה המובילה בייצור חומרי גלם לתעשיית התרופות ולתעשיית המיקרוביולוגיה. היא ידועה ומוכרת כחברה המובילה בתחום.

"כהונתו של בורגס בלונזה הופסקה באופן שהפתיע אותו, את העובדים, את בעלי המניות הגדולים ואת האנליסטים. כמובן שהיינו מודעים לנושא ובדקנו אותו לעומק בצורה יסודית וחקרנו את הנושא עם כל הכלים המקצועיים שיש ברשותנו.

"בורגס ביצע וניהל באופן אישי רכישת ענק (ARCH) ב-1.5 מיליארד דולר וציפו ממנו להישגים ותוצאות כבר אחרי מספר חודשים. כל מי שמבין בסוג כזה של רכישות יודע כי לא ניתן לשפוט רכישה גדולה כל כך ומורכבת כל כך כבר אחרי מספר חודשים. בפועל, תוצאות לונזה למחצית הראשונה של 2012 מראות כי התרומה של ARCH ללונזה גבוהה מכל התחזיות.

"גם ההחלטה האסטרטגית שעמדה מאחורי רכישת ARCH נראית לנו נכונה והגיונית, ואף דומה לאסטרטגיה של כיל - לא להסתמך על שוק אחד.

"הגענו למסקנה שאין פה בעיה, ולראייה: השוק לא הבין ולא אהב את הפיטורים - המניה צנחה בעקבות הפיטורים; אנליסטים ביקרו את המהלך ולא הבינו אותו- להיפך, הם הזדהו עם דרכו וחזונו של סטפן בורגס. יותר מזה: שני בעלי המניות הגדולים בחברה צמצמו את אחזקותיהם בלונזה בעקבות השינויים בהנהלה (פרנקלין טמפלטון מ-9% ל-6%, ומנינג נפיר מ-14% ל-9%). בדקנו עם החברות הישראליות שהיו בקשר עם לונזה- כולם שפעו מחמאות על כישורי הניהול של בורגס ועל יכולותיו.

"כהונה של 8 שנים בתפקיד, מגיל 40, עם השינוי האסטרטגי בחברה וההישגים הגדולים שלה בשנים אלו מצביעים באופן ברור וחד משמעי כי כהונתו של סטפן בורגס בלונזה היתה מוצלחת ביותר. שוחחנו בשבועות האחרונים עם גורמים בכירים בלונזה שאמרו לנו כי הם יודעים ומודים היום כי הם רואים בהפסקת כהונתו של בורגס, טעות".