זה לא הזמן לאג"ח זרות

צריך תנאי שוק הולמים, אסור שוב להיות הפראיירים מישראל שקונים ביוקר

לאחר שרכיב המניות הזרות כבש את מקומו בגאון בתיק ההשקעות המקומי, דחק את רכיב המניות המקומיות והפך לקונצנזוס השקעתי, נראה כי אנו בעיצומו של תהליך דומה גם בכל הקשור לרכיב האג"ח הזרות. אפיק ההשקעה הזה הוכיח את עצמו מתחילת 2012 כאפיק השקעה רווחי בהמשך ישיר לביצועיו בשנים האחרונות, אולם הציבור הישראלי כמעט ולא נהנה מביצועיו, לא השנה ולא בשנים האחרונות. זאת, בשל חשיפה מינימלית להשקעות בחוב של חברות זרות.

כך, לדוגמה, מדד האג"ח של מדינות מתפתחות המריא מתחילת השנה בכ-13%, מדד אג"ח קונצרניות אמריקניות עלה באותה תקופה ב-7.7%, ואילו מדד אג"ח High yield המריא בזמן הזה שיעור חד של 9.3%. התשואות הללו למעשה טובות עוד יותר, כי מדובר בתשואות דולריות, בזמן שהמטבע האמריקני התחזק מול השקל.

האטרקטיביות של השקעה בחו"ל נובעת גם מחוסר האטרקטיביות של השקעה בשוק המקומי. רוב התאגידים הציבוריים בישראל נפגעו קשות ממתקפת הרגולציה הנוכחית, קדחת המינופים בחברות הציבוריות המקומיות גררה נזקים כבדים, וההרעה במצב הגיאו-פוליטיות מאיצה במשקיעים המקומיים לחפש באינטנסיביות אלטרנטיבות השקעה יציבות מעבר לים.

כידוע, אין כמו תשואה גבוהה בעולם שבו קיים קושי ניכר ליצר תשואות חיוביות, כדי לעורר את התיאבון להשקעה כלשהי, וכך קורה גם בנושא השקעה באג"ח זרות. התיאבון הגובר לאג"ח הללו הולך ומתגבר בימים אלו ועתיד, להערכתנו, להתחזק בעת הקרובה, הן מצד משקיעים מוסדיים והן מצד משקיעים פרטיים.

תזמון בעייתי

אז איפה הבעיה? שבהשקעות, כמו בהרבה תחומים אחרים בחיים, חלק גדול מן הסיבות להצלחה או כישלון, נעוץ בתזמון. ועל פניו, התזמון הנוכחי נראה לנו בעייתי להגדלת חשיפה לאג"ח זרות. אנו סבורים כי בנתונים הקיימים פוטנציאל הרווח של אפיק ההשקעות הזה מוגבל, ולדעתנו התשואות של השנים האחרונות לא יחזרו על עצמן. כך שהצטיידות מוגברת באג"ח זרות בעת הנוכחית עלולה להוות מוקש לא קטן לביצועי תיק ההשקעות המקומי.

פוטנציאל ירידת התשואות באפיק הממשלתי בשווקים המפותחים מוגבל ביותר, ופוטנציאל התכווצות המרווחים הקונצרנים תלוי לא מעט בתפקוד שוק המניות האמריקני. במידה שזה יפגין ביצועים טובים, יהיה מתגמל יותר להשקיע במניות שם, ולא באג"ח. ואם רוצים חשיפה לדולר האמריקני - אנו מאוד בעד - אך את זה ניתן לייצר באמצעות פיקדונות בנקאיים.

כך ששילוב של פיקדונות דולריים ומניות בלו צ'יפ אמריקניות מייצר להבנתנו מוצר פיננסי בעל פרופיל סיכוי-סיכון עדיף מהשקעה באג"ח זרות. כדי שתהיה הצדקה להסיט סכומים משמעותיים של רכיב האג"ח לשווקים זרים, יש להמתין בסבלנות לתנאי שוק הולמים יותר, ולא להיות שוב הפראיירים מישראל שקונים סחורה ביוקר.

ואם בכל זאת לא השתכנעתם באשר לעיתוי הבעייתי, טוב תעשו אם תמזערו ככל שניתן את סיכון החברה הבודדת, ותחשפו לסקטור באמצעות השקעה במדדי חוב רלוונטיים. לרובם המכריע של הגופים המקומיים, ובוודאי שלרובו המכריע של הציבור הרחב, אין כלים אנליטיים זמינים על מנת לבצע ניתוח חוב זר בסטנדרטים הדרושים. לכן, הם נאלצים להסתמך על מחקר זר ועל דירוגים של חברות הדירוג, שלהן יכולת ניבוי מוגבלת בכל הנוגע לצרות שעשויות להתרחש בעתיד.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון