לא רק המשקיעים מוטרדים

גם אם הלווים הגדולים ביותר ייפלו, הנזק בבנקים יעמוד על עד 9 מיליארד שקל

הצעד של דודו זקן, הנחיה ספציפית לבנקים לסווג אשראי של קונצרן גדול כאשראי בעייתי, הוא צעד לא מקובל. אך אל תצפו לקטסטרופה בדוחות הבנקים בגלל אי.די.בי. ההידרדרות בקונצרן לא החלה אתמול, וחלק מהבנקים כבר הפרישו בעבר בגין חובות החברה. אמנם אי.די.בי היא אחת מקבוצות הלווים הגדולות במשק עם היקף אשראי גדול מאוד, אך עיקר הבעיה נמצאת בקומות העליונות בפירמידה של דנקנר: אי.די.בי אחזקות ובעלת השליטה, החברה הפרטית גנדן.

נכון, המצב בחלק מהחברות-הבנות אינו מזהיר: הרגולציה, התחרות, ההאטה והירידות בשווקים שחקו רווחי חברות דגל כמו שופרסל, סלקום וכלל ביטוח, אולם עדיין מדובר בחברות שמסוגלות בהחלט לשרת את חובותיהן. הבעיה היא כאמור בקומות העליונות, ושם החוב לבנקים קטן יחסית.

בנוסף, מתוצאות מבחני הקיצון שביצע בנק ישראל בשנה האחרונה עלה כי גם אם תיפול קבוצת הלווים הגדולה ביותר, הנזק בכל המערכת הבנקאית יעמוד במקרה המרבי על 9 מיליארד שקל - לא נעים, אבל לא הפסד שיביא לקריסת בנק.

אם כך, מדוע מטריד עצמו זקן בעניין אי.די.בי וטורח להנחות את הבנקים לסווג ולהפריש בהתאם? התשובה היא שזקן מודאג. "בבנק ישראל לא יודעים מה יקרה וחוששים מאוד מהמכה הבאה שאף אחד לא יודע מהיכן תבוא, איראן, אירופה או מיתון מתגבר", אומר לנו גורם בכיר במערכת הבנקאית.

ועוד עניין. להנחיה של בנק ישראל יש חשיבות, לפחות ברמה הסמלית. בנק ישראל, גוף רשמי והרגולטור שתפקידו לדאוג ליציבות המערכת הפיננסית, מבין שיש בעיה בקונצרן אי.די.בי. הפנייה אל הבנקים והנחייתם לסווג את החוב כבעייתי, בולטת לאור העובדה שלרוב הפיקוח על הבנקים אינו נוטה להתערב בסיווג חובות של לווים ספציפיים בבנקים ומשאיר להם חופש פעולה נרחב.

ההנחיה של זקן היא איתות. אלה כבר לא המשקיעים "ההיסטריים" שממהרים להיפטר מהאג"ח ומזניקים את התשואה לשמים. הפעם מדובר ברגולטור, שמזהה בעיה, ומגדיר אותה כבעיה באופן רשמי.