חשש מחילוץ ספרדי מלא; אינה מצליחה לעמוד ביעדי הגרעון

חיכוכים בין הממשלה הספרדית לראשי המחוזות השונים מציבים סימני שאלה כבדים לגבי יכולתו של ראחוי להעביר סבב נוסף של צעדי צנע , במטרה לעמוד ביעד הגרעון ■ אנליסטים: ספרד בדרך לחילוץ מלא

קשיים ביורוקרטים וחילוקי דעות פנימיים מציבים סימני שאלה רבים לגבי יכולתה של ספרד לעמוד ביעד הגרעון עליו הסכימה על מוסדות האיחוד האירופי ולהימנע מקבלת חבילת חילוץ מלאה שעשויה לערער את השווקים.

בשבוע האחרון ספרד נהנתה מירידה יחסית בתשואות האג"ח שלה ל-10 שנים, לרמה של 6.2%, לעומת הרמה המסוכנת של 6.9%. אולם, חיכוכים בין הממשלה לבין הרשויות האזוריות בספרד לגבי הקיצוצים בהוצאות וגביית המסים מטילים ספק ביכולתה של הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה לעמוד בפערי הגרעון עליו היא הסכימה עם מוסדות גוש האירו - 6.3% מהתוצר ב-2012 ו-4.5% ב-2013.

"יעדי הגרעון של ספרד נראים בלתי ניתנים להשגה, הסיכונים מציבים פוטנציאל לחילוץ מלא של הכלכלה הספרדית", אומרים ג'יימי ברסיל ואקסל פינסטרבוש, אנליסטים ב-JP מורגן. "חייבים לנקוט בצעדים נוספים כדי לאושש את אמון המשקיעים".

נזכיר, מוסדות האיחוד האירופי העניקו לספרד חבילת חילוץ במסגרתה לבנקים הספרדים יוענקו מסגרות אשראי בהיקף של עד כ-100 מיליארד אירו, במטרה להציל את המערכת הפיננסית הקורסת של המדינה. ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, שהצהיר לאחר חבילת החילוץ כי ספרד לא תזדקק לתוכנית חילוץ מלאה, מנסה בימים אלו להעביר את הסבב הרביעי של צעדי הצנע, הכוללים העלאות מסים וקיצוץ בהוצאות.

אולם, הבעיה הגדולה של ראחוי היא שהוא אינו מצליח לאחד את השורות ולהתגבר על המחלוקות בין הממשלה לראשי המחוזות השונים הכורעים תחת נטל האבטלה והחובות.

"הבעיה היא שכל אחד (מחוז) מנסה לקנות קצת זמן ע"י האשמת האחר", אומר חוזה אנטוניו הרסה, יועץ פיננסי בחברת ההשקעות הספרדית Analistas Financieros Internacionales. "אף אחד לא רוצה לומר לבוחרים כי הם צריכים להתמודד עם היעדים הכלכליים ולהסתדר עם המשאבים שברשותם משום שפשוט אין יותר כסף".