מסכי המגע הגמישים: המהפכה הבאה בעולם הטכנולוגיה

למה צריך להסתובב עם טאבלט שאפשר לקפל אותו כנייר אוריגמי לגודל של סמארטפון ולאחסנו בכיס המכנסיים? מסכי המגע הגמישים כבר מוצגים בכל התערוכות, ומה שהיה נחלת העתיד והדמיון היצירתי מסתמן להיות קרוב לצרכן יותר מתמיד

גם אם אתם מאלה שטוענים שלעולם לא תיפרדו מריח הנייר, ייתכן מאוד שאתם למעשה הדור האחרון שקורא ספרים מנייר, מדפדף בעיתונים מנייר ובוחר מוצרים מקטלוג מודפס. הקינדל - קורא הספרים האלקטרוני של אמזון - כבר הפך להצלחה בזכות הטכנולוגיה שמאפשרת קריאת ספר ממסך, כמעט כמו ספר מנייר - אבל אפילו הוא ייראה תוך שלוש שנים, אולי פחות, כמו טאבלט מיושן - לאור ההתפתחות המואצת של המסכים הגמישים.

טכנולוגיית המגע עשתה קפיצת מדרגה משמעותית ב-2007, כאשר אפל השיקה את האייפון. העתיד של חברות הטכנולוגיה הגדולות יתבסס בחלקו על מסכים גמישים, שיהיו ידידיהם הטובים ביותר של האדם, מאז מסך המגע.

למה צריך להסתובב עם טאבלט וגם עם סמארטפון, שאפשר לשלב את שניהם במוצר אחד? הרעיון הוא שהטאבלט יוכל להתקפל לגודל של סמארטפון סטנדרטי וניתן יהיה להחזיק אותו ביד אחת, לבצע שיחות ולאחסן אותו בכיס המכנסיים. בעת הצורך, ניתן יהיה לפתוח את הסמארטפון ולהפוך אותו לטאבלט.

חברות הטכנולוגיה הגדולות אוהבות להציג בסרטוני הקונספט שלהם, את מה שעובר בראש של מהנדסי הפיתוח ואנשי השיווק. מיקרוסופט הציגה סרטון בו היא מציגה את המסך העתידי שלה הנראה כנייר עדין וגמיש המציג טקסט, סרטונים ותמונות, כאשר אפשר לקפל אותו ולקבל עדכוני חדשות בזמן אמת. המסך הזה יופיע גם על כוס הקפה ויציג את הטמפרטורה של המשקה וכמה קפאין אותו אדם צריך לשתות בשביל להיות מספיק ערני.

בחברת קורנינג (יצרנית כלי האוכל הבלתי שבירים), האחראית על טכנולוגיית המסכים העמידים לשריטות בסמארטפונים כמו: HTC, מוטורולה וסמסונג, מנסים לחזות את העתיד באמצעות סרטון קונספט המציג מסכי מגע רבים בסביבה שלנו: על המקרר, על השיש במטבח או בתחנת האוטובוס. מדובר במסכים גמישים עם טכנולוגיית מגע בגודל של כ-20 אינטש, שיאפשרו לקפל אותם ולפרוס בעת הצורך. הסמארטפון יתקשר עם המסך ויציג את המידע המאוחסן, באמצעות הנחה של הטלפון על הצג המיוחד.

המסך האורגני של נוקיה

כבר ב-2008, הציגה נוקיה, בצעד אמיץ, את החזון שלה. בסרטון קונספט שנעשה עם מרכז הנאנו מדע של אוניברסיטת קיימברידג', הוצג ה-Morph, טלפון המיוצר בטכנולוגיית נאנו. הסמארטפון הזה כלל טאבלט קטן עם מסך בגודל של כ-7 אינטש, המתקפל בקלות לטלפון סטנדרטי. באותה קלות קיפול, אפשר לענוד את הטלפון כשעון יד ולשלוט בו על מסך מגע. בנוסף, המסך ישלב בתוכו תאים סולאריים להטענה מהירה דרך אור השמש.

החזון של נוקיה אולי נשמע דמיוני, אבל נראה שהחברה הפינית תתאמץ שלא לפספס הפעם, כפי שאיחרה את הרכבת עם עולם מסכי המגע.

בכנס נוקיה וורלד שנערך בלונדון בשנה שעברה, הציגה החברה שני סמארטפונים המשתמשים בננו-טכנולוגיה ליצירת מסך גמיש. השליטה בטלפון התבצעה בצורה אחרת מזו שאנו רגילים היום: ביצוע זום בתמונה, התבצע באמצעות כיפוף הטלפונים משני הצדדים וניווט ואישור בתפריטים התבצע עם כיפוף בכיוונים שונים של הטלפון. בהתחלה זה נראה מסובך, אבל ניסוי קצר מגלה שאפשר להתרגל לטכניקה בקלות.

מי שמתכננת להשיק כבר בשנה הבאה מסכים עם רמה מסוימת של גמישות, היא חברת Plastic Logic המחזיקה בטכנולוגיה המאפשרת להדפיס טרנזיסטורים על פלסטיק עם שכבת מסך בתקן דיו אלקטרוני (E-Ink) היוצרת את הגמישות, ומאפשרת הצגת סרטוני וידיאו בצבע. הרעיון של החברה הוא להפוך את המוצר למעין עיתון אלקטרוני או מסך נייד קל במיוחד, אותו סוחבים בתיק. בעת הצורך ניתן יהיה לשדר בצורה אלחוטית תוכן מהסמארטפון ולצפות בו על צג נייד גדול במיוחד שצורך מעט אנרגיה.

גם בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES, בביתן של סמסונג, הוצג מסך -Flexible AMOLED בגודל 4.5 אינטש ובעובי 7 מ"מ ברמת אבטיפוס. הרעיון של החברה הקוריאנית, היה פחות להציג מוצר שמיועד לייצור המוני, אלא להראות מה היא מסוגלת לעשות עם מכשירים בעל מסך גמיש. מכאן שהחברה תרצה לפתח סמארטפונים שלא מגיעים כמשטח ישר, אלא עם כיפוף של המסך בחלק התחתון או העליון. בסרטון שסמסונג שיחררה, היא הציגה את היכולת שלה לפתח מסכים דקים כמו נייר גמיש, שניתן לגלגל כמו פוסטר. המסך שקוף, כך שניתן לראות מה קורה בצדו האחורי. המוצר הזה אמור לשמש כמעין טאבלט.

גם יצרניות אחרות בשוק מחזיקות פתרונות למסכים גמישים. לסוני, למשל, יש מסך קטן שניתן לקפל ולגלגל אותו.

מי שתציג ב-2013 מוצר מסחרי בתחום המסכים הגמישים היא חברת LG הקוריאנית. החברה מציעה מסך גמיש לספרים אלקטרוניים, המסוגל להתכופף עד לזווית של 40 מעלות, כאשר הוא מצויד בטכנולוגית הדיו האלקטרונית. המסך מגיע בגודל של 6 אינטש, במשקל של 14 גרם ובעובי של 0.7 מ"מ. המוצר אף אמור להיות עמיד לנפילות מגובה של 1.5 מטר.

את המסע אל העתיד ובנבכי הדמיון בולם ד"ר ערן אהרונסון, ראש מסלול ההתמחות לתוכנה למערכות ניידות במסגרת הנדסת תוכנה במכללת אפקה: "אני לא רואה בעתיד הנראה לעין, מסכים גמישים בצורה מלאה, אלא מסכים עם רמה מסוימת של גמישות", הוא אומר. "אני לא רואה איך הדברים שמתרחשים בסרטים של מיקרוסופט וקורנינג תופסים בעתיד. זה יהיה מאוד נחמד להפוך אייפון לאייפד, אבל מדובר בדבר מסובך מאוד טכנולוגית ואני לא רואה איך יבצעו את זה".

מקרן לסמארטפון

למרות האכזבה מדבריו של אהרונסון, העתיד עדיין נשמע מסעיר. "אני מתאר לעצמי שהפתרונות יהיו הולוגרמות או מקרנים שיגדילו את המסכים של המכשירים הניידים", הוא אומר.

כך או כך, כל היצרניות הגדולות עובדות במרץ על מסכים גמישים שיתאימו לטאבלטים, סמארטפונים או קוראים אלקטרוניים. בעוד שמסכים המיועדים לספרים עם רמת גמישות נמוכה יגיעו יותר מהר לשוק, הכניסה של מסכים צבעונים עם גמישות מלאה תיקח יותר זמן, אבל כבר עכשיו ברור שזו המהפכה הבאה בעולם הטכנולוגיה.