יש סיכוי למהפכה?

טכנולוגיה חדשנית בחינוך יכולה לשנות את הפרדיגמה החינוכית הקיימת

אתמול הלכתי עם א' לבית-הספר לסידורים אחרונים לקראת שנת הלימודים. היה חם מאוד, וכל מי שהשתרך כמונו בשבילי בית-הספר נזהר שלא לבצע תנועות מיותרות. מצאנו את משרדי הגזברות ושילמנו 1,700 שקל, בהתאם לרוח "חוק חינוך חובה".

הגזברית מאירת-הפנים נתנה לנו קבלה ובנוסף גם פתק ירוק שיאפשר לנו לקבל את ספרי הלימוד של א', שעולה לכיתה י'. לאחר הליכה של כמה מאות מטרים הגענו לביתן אחר, שם נתנו את הפתק הירוק לבחור נחמד ויעיל. הוא הקיש את מספר הזהות של א' במחשב ונתן את רשימת הספרים המתאימה למגמות הבחירה של הילד. 5 דקות לאחר מכן יצאנו משם כשא' נושא עימו בגאווה כ-10 קילוגרם של ספרי לימוד.

בשבוע הבא חוזרים תלמידי ישראל לבתי-הספר. במקום לקונן על מר גורלה של מערכת החינוך הישראלית, אני מעדיף לחשוב בחגיגיות על חצי הכוס המלאה. בכמה עשרות בתי-ספר לא יסחבו השנה התלמידים תיקים כבדים ומיותרים. הם יוותרו על פיתוח השרירים ועיוותים בעמוד השדרה לטובת ספרי לימוד אלקטרוניים מעודכנים ואינטראקטיביים, שנטענו על טאבלטים או מחשבים ניידים.

זוהי התחלה צנועה, אבל ניתן לקוות ולהאמין שבשנים הקרובות יתווספו תלמידים רבים לעידן המאה ה-21 במערכת החינוך. הם ילמדו בבתי-ספר מתוקשבים, שצוותי ההוראה שלהם הוכשרו כנדרש ונבנתה בהם תשתית מתאימה.

אחת היוזמות הברוכות של משרד החינוך בכיוון הזה היתה הוצאת תקנה, המחייבת גירסה אלקטרונית לכל ספר לימוד חדש, שיוצא לאור החל משנת הלימודים הנוכחית. למרות הקשיים שהתגלו בדרך למימוש היוזמה, יש פה סיכוי למהפכה בתפישת המושג "ספרי לימוד".

טכנולוגיה חינוכית

אומת הסטארט-אפ מייצרת מאות מיזמים חדשים מדי שנה. מן הראוי לצפות שחלק מהחדשנות יופנה לכיוון טכנולוגיה חינוכית. מכללת לוינסקי לחינוך הרימה את הכפפה והכריזה על תחרות לסטארט-אפים שיש להם מוצר טכנולוגי, ייחודי וחדשני בתחום החינוך. במסגרת התחרות, שתיערך בדצמבר, ייבחנו תוכנות לימוד, אתרי אינטרנט, אפליקציות למכשירים ניידים ועזרי למידה.

יו"ר הכנס הבינלאומי שבמסגרתו נערכת התחרות, פרופ' חנה עזר, סגן נשיא וראש רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך, כתבה לי: "הטכנולוגיה היא חוד החנית בהובלת השינוי בחינוך במאה ה-21. החיבור בין סטארט-אפים טכנולוגיים מתקדמים וחינוך הוא מחויב המציאות. החברות שמפתחות טכנולוגיה חדשנית בתחום החינוך יכולות לשנות את הפרדיגמה החינוכית הקיימת היום, ולאתגר את תלמידי המחר".

נקווה שהתחרות הזו תעזור לאתר סטארט-אפים שיתרמו למהפכת התיקשוב בחינוך בישראל. ובינתיים נאחל לכולנו שנת לימודים פורייה ומחנכת. בהצלחה.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.