הראל: כרגע לא ניתן להעריך האם תיחתם עסקת שלמה אליהו

קבוצת הביטוח מציגה הפסד רבעוני של 21 מיליון שקל בעקבות שינוי אומדני תוחלת החיים, אך רווחיות נאה במחצית הראשונה של 2012

קבוצת הביטוח הראל, בניהול מישל סיבוני ושמעון אלקבץ ובשליטת משפחת המבורגר, מציגה ברבעון השני של השנה הרעה בתוצאותיה. הראל מגלה בדוחותיה כי הרפורמה שמוביל האוצר בנוגע לשינוי אומדני תוחלת החיים לפיהם פועלות חברות הביטוח, "יעלה" לה כ-67 מיליון שקל לאחר מס (103 מיליון שקל לפני מס), אשר ייגרעו מדוחות הרווח והפסד שלה.

הסכום האמור מחולק לשניים: כ-16 מיליון שקל מתוכו הוכרו כהפסד כבר ברבעון החולף, ו-51 מיליון שקל נוספים יוכרו לאורך השנים. את הרבעון השני סיימה הראל עם הפסד של כ-21 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-95 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשקלול רווחים והפסדים שנזקפו להון החברה, היה ההפסד הכולל ברבעון כ-57 מיליון שקל.

לצד ההפסד, המתון ביחס למתחרותיה הגדולות מגדל וכלל, הראל עדיין נהנית מרווחיות נאה בששת החודשים הראשונים של 2012: כ-171 מיליון שקל (ירידה של כ-16% ביחס לרבעון המקביל), כשהרווח הכולל טיפס בכ-150% לכ-230 מיליון שקל.

בהראל מסבירים שהגידול ברווח הכולל "נובע מהשפעת שוק ההון, שהתשואות בו היו גבוהות מהתשואות בתקופה המקבילה, ומקיטון בשיעור האינפלציה". לדברי המנכ"ל סיבוני, "הראל ממשיכה למצב את עצמה כקבוצת הביטוח המובילה, הן בתחום ביטוחי הבריאות הפרטיים, בהם נמשכת מגמת הצמיחה, הן בתחום הביטוח הכללי בו מחזיקה הקבוצה בנתח השוק הגדול ביותר, והן כשחקנית מרכזית בתחום החיסכון הפנסיוני, עם שיעורי צמיחה גבוהים מאוד בתחום הפנסיה... הראל תיהנה מפירות הצמיחה הנוכחית במכירות עוד שנים רבות קדימה", העריך סיבוני.

כפועל יוצא מהרפורמה לשינוי אומדני תוחלת החיים, רשמה הראל הרעה בתוצאות פעילות ביטוחי החיים, שנפגעו גם (אם כי במידה פחותה) בשל הרעה בתוצאות החיתומיות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. למול ההפסד בביטוחי החיים, החברה נהנית מרווחיות נאה בגמל ובפנסיה (כ-49 מיליון שקל). ואפרופו תחום הפנסיה, ביולי האחרון קיבלה הראל פנסיה לניהולה כספים בהיקף של כ-970 מיליון שקל מקרנות פנסיה אחרות, בעקבות זכייתה במכרז הפנסיוני לאנשי צבא הקבע.

מקימה מעונות סטודנטים במנהטן

מתחילת השנה רשמה הראל גידול בפרמיות ורווחיות במגזרי פעילותה, כשהציגה רווח בכל תחומי הביטוח הכללי, כאשר גם ביטוחי הבריאות הניבו לה רווחים נאים (ומהווים מקור מרכזי לעוצמתה של החברה). מנגד, ההפסד בפעילויות בחו"ל קטן ואינו מהותי, כשירידה של כ-19% בהכנסות הראל פיננסים לסך של כ-100 מיליון שקל, הובילה לקיצוץ של כמחצית מהרווח בתחום - שהסתכם בכ-9.5 מיליון שקל.

התייחסות מעניינת יש בדוחות הראל לעסקת העברת השליטה במגדל, חברת הביטוח הגדולה בישראל. הראל משחקת תפקיד משני אך חשוב (ולפי שעה הכרחי) בעסקה שנחתמה בין שלמה אליהו לג'נרלי, שלפי שעה מתעכבת, מתוקף היותה הרוכשת המיועדת של תיק ביטוח החיים של אליהו - צעד שעליו להשלים על מנת שיוכל לקנות השליטה במגדל.

בהקשר לעסקת הרכישה מאליהו, מציינים בהראל כי "גובש מתווה עקרונות לעסקה... בשלב זה לא ניתן להעריך האם ייחתם הסכם כאמור, ואם ייחתם, האם יתקיימו התנאים המתלים והעסקה תושלם".

בתוך כך, הראל הודיעה היום כי תשקיע 22 מיליון דולר בהקמת מעונות סטודנטים במנהטן שבניו יורק, ביחד עם קרן SL Green Realty. חלקה של הראל בעסקה הוא 49%, כשהשלמת הבניין מתוכננת לאוגוסט 2015.