הדולר נותר ללא שינוי; "הותרת הריבית תכביד על השקל"

הדולר היציג נותר על 4.025 שקלים וגם האירו נותר יציב על 5.04 שקלים ■ היום צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק שיראל לחודש ספטמבר: לפי הערכות הנגיד ישאיר את הריבית על כנה

המסחר במט"ח מתנהל היום (ב') ביציבות של השקל מול המטבעות הזרים. הדולר היציג נותר ללא שינוי על 4.02 שקלים וגם האירו נותר יציב סביב 5.04 שקלים.

ב-ATRADE מציינים כי צמד הדולר שקל סגר את השבוע מעל אזור ה 4 שקלים והמלחמה סביב רמה זו צפויה להימשך גם השבוע. "אנו מעריכים כי הצמד ינוע השבוע בין 4-4.06 שקלים לדולר. רק פריצה של אחת הרמות תוביל להכרעה משמעותית", כותבים ב-ATRADE.

היום צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק שיראל לחודש ספטמבר. לפי הערכות בשוק, הנגיד צפוי להשאיר את הריבית על כנה ברמה של 2.25%, בעודו ממתין להתפתחויות מעבר לים. "אנו מעריכים כי במידה ותחול הרעה נוספת במצב הכלכלי בעולם, בנק ישראל לא יהסס לבצע הפחתה נוספת. על פי התחזיות שלנו, בנק ישראל יבצע הפחתה של עוד 0.25% עוד השנה, ובמהלך הרבעון הראשון של 2013, הוא עלול להוריד שוב את הריבית ב-0.25%", מסבירים ב-ATRADE.

ב-FXCM מסבירים כי לנוכח המשך עליית מחירי הדיור בחודשים האחרונים, הפחתת ריבית אינה באה בחשבון. ומנגד, העלאת ריבית, שמטרתה לצנן את בועת הנדל"ן, תהיה גם כן צעד מסוכן וזאת לאור ההיחלשות של המשק הישראלי והיעדר האינפלציה. "בסופו של דבר, הותרת הריבית על כנה, אם אכן כך יקרה, לא תעיד על יציבותו של המשק הישראלי, אלא דווקא על המצב הבעייתי שאליו הוא נקלע ואי יכולתו של בנק ישראל לפעול לכאן או לכאן. על כן, הותרת הריבית ללא שינוי צפויה רק להכביד ביתר שאת השקל".

כפי שנחשף ב"גלובס" בבנק ישראל סבורים כי יש להעלות מסים בעוד 5 מיליארד שקל, כדי להתמודד עם הגרעון התקציבי. לפי מצגת פנימית של בנק ישראל שהכין ד''ר עדי ברנדר, מבכירי הכלכלנים בבנק המרכזי, ומי שנחשב למומחה הלאומי בחשבונאות ממשלתית, אין אפשרות לסמוך על ההכנסות משתי התוכניות שהכניסה הממשלה בחבילה: הכנסות מהרווחים הכלואים בעקבות חנינת מס מתוכננת לחברות הבינלאומיות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון הישן, ותוכנית להעמקת הגבייה. (לסיפור המלא)

ונעבור לארה"ב ואירופה. המשקיעים נושאים עיניהם לעבר כנס הבנקאות שיפתח בסוף השבוע בג'קסון הול. לפי הערכות אם יו"ר ה'פד' בן ברננקי יכריז על סבב נוסף של רכישות אג"ח או צעדים מרחיבים אחרים, הוא יעשה זאת בנאום שיישא בכנס ביום שישי.

מעבר לכך, המשקיעים יגיבו לכל התפתחות חדשה בגוש האירו, לאחר הדיווחים בסוף השבוע לפיהם הבנק המרכזי האירופי שוקל להנהיג רצועת ניוד לתשואות האג"ח של המדינות הבעייתיות באירופה, כגון ספרד ואיטליה, כדי למתן את עלויות המימון שלהן.