גורם ממשלתי בכיר: "למדינה יהיה קשה לסייע לפניציה"

צוות בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת יציע עד סוף השבוע תכנית להצלת המפעל ■ גורם בכיר ל"גלובס": "אם מסייעים לפניציה יצטרכו לסייע לכולם"

"למדינה יהיה קשה לסייע לפניציה ולחלץ את המפעל מהמשבר. אי אפשר להקצות 10-15 מיליון שקל ולגמור את העניין. פניציה זקוקה בכל חודש להזרמה של 6 מיליון שקל לפחות. זה סיוע בסדר גודל שהמדינה לא יכולה להרשות לעצמה להתחייב לו". כך אומר היום (ב'), גורם ממשלתי כלכלי בכיר ל"גלובס", בהתייחס לניסיון לגבש תכנית ממשלתית להצלת מפעל הזכוכית שבנצרת עלית ולמנוע גל פיטורים של מאות מעובדיו.

בימים האחרונים, מוביל מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, עבודת צוות של בכירים במשרדו ובאוצר, בניסיון לגבש הצעה לסיוע ממשלתי למפעל שנקלע למצוקה תזרימית. החובות של פניציה נאמדים בכ-320 מיליון שקל ובהנהלת המפעל מייחסים אותם להתייקרות החדה במחיר הדלק והמחסור בגז טבעי, שהובילו לקושי להתחרות מול חברות עולמיות שמבססות את קו הייצור שלהן בגז טבעי זול.

בעקבות המשבר, הוצא לפניציה צו להקפאת הליכים כדי להגן על המפעל מנושים ואף מונה לו נאמן שמחפש משקיע שיוביל גם הסדר חובות. "המשבר בפניציה הוא סנונית ראשונה", אמר הגורם הכלכלי ל"גלובס", "לא מן הנמנע שבתקופה הקרובה נראה מפעלים נוספים שיחליטו שיקר להם מדי לייצר בגלל העלייה החדה במחיר התשומות. מענק נקודתי במקרה הזה לא יעזור. אם כבר, עדיף שהמדינה תקנה גז טבעי ותחלק אותו לכל מפעלי התעשייה, כי זה יעלה לה פחות כסף ממתן סיוע משמעותי. אם מסייעים לפניציה יצטרכו לסייע לכולם".

באוצר חוששים ליצור תקדים

פניציה אמריקה ישראל כבר ביקשה בעבר חבילת סיוע מהמדינה בצורת הזרמה של כ-6 מיליון שקל לחודש, זאת כדי לכסות את עלויות הייצור השוטפות, עד שיתחיל המפעל לייצר באמצעות גז טבעי. לפי ההערכות, הגישה לגז הטבעי תתאפשר רק בעוד כשנה וחצי, אלא שבינתיים המפעל לא חובר כלל לתשתית ההזרמה שלו: "הצורך לתת פתרון נקודתי למפעל שנקלע לצרה חושף את החולשות של הממשלה", אומר אותו גורם ומוסיף כי: "ראינו את זה בעבר במקומות אחרים שבהם מפעלים עשו רעש, עלו לכותרות, איימו בפיטורים של עובדים, היה הד תקשורתי והממשלה נלחצה, התרצתה ושחררה הון. ככל שיהיה קשה יותר במשק, יותר ויותר מפעלים ירימו את הראש ויבקשו סיוע. אם אומרים כן למישהו אחד, יהיה קשה מאוד לומר כמה שבועות אחר כך למישהו אחר לא. לצערי הרב, כנראה שפניציה היא לא סיפור נקודתי ויהיו עוד מפעלים שייקלעו למשבר מסוג זה או אחר".

בימים האחרונים נשמעו מצד משרד התמ"ת קולות נחושים להצלת פניציה, וזאת "תוך מציאת רעיון יצירתי שיאפשר את הצלתו", כהגדרת גורם בכיר. לדברי הגורם, הממשלה לא תוכל להרשות לעצמה להרחיב את מעגל המובטלים בצפון בעת הזו באמצעות פיטורים של כ-400 מעובדי המפעל, זאת בנוסף לעוד כמה מאות עובדים עקיפים, כמו נותני שירות, נהגים וספקים. בין משרד התמ"ת לדרג המקצועי שבאגף התקציבים באוצר קיים פער בעמדה זו: באוצר סבורים כי אין להתערב במשבר בפניציה באמצעות הזרמה של כסף ממשלתי, וזאת בין השאר מחשש ליצירת תקדים שיאלץ את הממשלה להזרים הון לחברות נוספות במשק שעשויות להיקלע למשברים דומים בעתיד.