השוק "גילח" כ-650 מ' ש' משווי הכשרה אנרגיה ומודיעין

שבוע לפני ההגעה לשכבת המטרה בקידוח "מירה 1", מביעים המשקיעים בבורסה חוסר אמון במציאת תגלית מסחרית ■ הכשרה אנרגיה של עופר נמרודי צנחה ב-59% מאז תחילת החודש, מודיעין של צחי סולטן ואי.די.בי איבדה 50%

בתחילת השבוע הבא אמור קידוח "מירה 1" להגיע אל שכבת המטרה, בעומק של 4,800-5,000 מטר, שבה מקווים השותפים בקידוח - בראשות הכשרה אנרגיה ומודיעין - למצוא חולות המכילים גז טבעי.

אלא שהציפייה והתקווה למציאת תגלית גז חדשה בקידוח הימי התחלפו בחודש האחרון בפסימיות, לפחות מצד המשקיעים בבורסה בתל אביב. מאז התקלה שעליה הודיעו השותפות בקידוח בתחילת החודש, וההערכות שלפיהן לא נמצאו בו עד כה סימני הגז המקווים, רושמים ניירות הערך של הכשרה אנרגיה ושל מודיעין, המחזיקות במרבית הזכויות בקידוח, ירידות שערים חדות מדי יום.

מאז תחילת החודש איבדו השתיים יותר ממחצית מערכן: הכשרה אנרגיה של עופר נמרודי צנחה ב-59%, לשווי של 300 מיליון שקל, ואילו השותפות המוגבלת מודיעין, של צחי סולטן ואי.די.בי, איבדה 50%, לשווי של 365 מיליון שקל.

צריך להדגיש כי לא כולם פסימיים באשר לסיכויי הקידוח. בשבוע שעבר, במהלך יום מסחר שבו ירדו המניות ביותר מ-10%, רכש אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה, מניות של החברה בהיקף כספי של כ-80 אלף שקל.

אמנם מדובר בסכום זניח ביחס להיקף ההשקעה בצמד הרישיונות, אבל מעבר להבעת האמון בקידוח ובחברה בתקופה קריטית זו, אותתה הרכישה של מראני שהוא אינו יודע, למעשה, מהם הממצאים הצפויים בקידוח. אם היה בידו מידע שכזה, אסור היה לו לבצע רכישה (או מכירה) של מניות. בעצם הרכישה מאותת לכאורה מראני לשוק, שכל המידע שהיה ידוע לגבי הקידוח טרם ביצועו עדיין רלוונטי.

עם זאת, השוק אומר את דברו: מאז הדיווח על התקלה שבה נתפסו צינורות הקידוח במירה, וההחלטה על ביצוע הקידוח בסטייה, נרשמו ירידות חדות במניות החברות הישראליות המחזיקות בקידוח - הכשרה אנרגיה (41.6% מהזכויות), מודיעין (29.2%), ואיי.פי.סי (6.8%) - אשר הלכו והחריפו בשבוע האחרון.

"תקלות מכניות ולא גיאולוגיות"

לפני כשבועיים, בניסיון לעצור את ירידות השערים, ערכו השותפויות מסיבת עיתונאים, במטרה לפזר את חוסר הוודאות שנוצר בעקבות התקלה וגרם לגל של ספקולציות. במהלך מסיבת העיתונאים הסביר מולי רבינא, מנכ"ל איי.פי.סי, כי "התקלות שאנחנו נתקלים בהן הן מכניות ולא גיאולוגיות. הן לא משנות את הגיאולוגיה של הרישיונות ואת איכות המטרות".

אבל המשקיעים, כפי שעולה ממסכי הבורסה, כנראה חושבים אחרת. כאמור, מתחילת חודש אוגוסט איבדו מניות הכשרה אנרגיה ומודיעין יותר ממחצית משוויין, ואובדן הערך שלהן במונחי שווי שוק עומד על כ-650 מיליון שקל. הצניחה במניות מבטאת למעשה את הערכות השוק לגבי תוצאות הקידוח, שלפיהן המשקיעים לא חושבים כי בקידוח "מירה 1" תימצא תגלית גז כלכלית.

הכשרה פנתה לרשות ני"ע

על פי הסקר הסיסמי שהוכן על-ידי חברת NSAI, האומדן הטוב ביותר (P50) לרישיון מירה, הנמצא כ-60 ק"מ מערבית לחדרה, נוקב בכמות גז בהיקף של 1.4 TCF (טריליון רגל מעוקבת), אולם היקף הגז בפועל עשוי להיות קטן או גדול הרבה יותר - בתוך הטווח הרחב שבין 0.2 ל-TCF 12.1. זאת בהסתברות של 63% למציאת תגלית גז - הנחשבת גבוהה למדי. לצורך ההשוואה, היקף הגז בתגלית "תמר", הנמצאת מצפון מערב לרישיון "מירה", עומד על כ-9 TCF.

במסיבת העיתונאים שנערכה לפני שבועיים התייחסו ראשי החברות לנעשה במניותיהן. מראני אמר אז, כי "אנחנו לא יכולים להסביר את השוק. בישראל יש תמיד תגובות יתר, גם בצד החיובי וגם בצד השלילי". צחי סולטן, מבעלי שותפות מודיעין, הסביר כי "כשיש אי-ודאות, הספקולציות רצות לכל הכיוונים, ובדרך כלל לכיוון השלילי".

אפשרות לספקולציה שכזו אירעה בשבוע שעבר. באחד מאתרי האינטרנט הכלכליים פורסמה ידיעה שבה התבטא גורם בכיר בשוק האנרגיה, שלא נחשף בשמו, כי הקידוח לא צפוי להניב תגלית מסחרית. לאחר פרסום הידיעה רשמו מניות הכשרה אנרגיה ומודיעין ירידות של עד 15%, כשבהמשך יום המסחר פרסמה הכשרה אנרגיה דיווח חריג בשוק ההון המקומי.

הכשרה פנתה לרשות ני"ע בבקשה לפתוח בחקירה בעניין המסחר בני"ע של החברה, וזאת "על רקע ידיעות עלומות ללא שם כתב המתפרסמות באמצעי התקשורת בשם 'גורמים בכירים' או 'מקורבים', על אודות התקדמות קידוח 'מירה 1' המבוצע בימים אלה, וכל זאת מבלי לפנות לקבל את תגובות השותפות בקידוח".

הכשרה הוסיפה, כי "ידיעות אלה אינן מבוססות, אין להן קשר למצב הקידוח בפועל ונראה שכל מטרתן להשפיע באופן דרמטי על מחירי ני"ע - מטרה שעל פי התנודות במחירי הני"ע כאמור אכן מושגת, ופוגעת פגיעה קשה במחזיקים בהם".

המשקיעים המוסדיים כמעט אינם משקיעים בחברות ובשותפויות גז בשלב האקספלורציה, כך שרוב המחזיקים בהן הם משקיעים פרטיים, אשר מושפעים יותר מ"רעשים סביבתיים". עקב כך, ייתכן שבסופו של דבר, למרות הצניחה במניות, בשכבת המטרה שאליה יגיע המקדח בשבוע הבא אכן יימצא גז. בינתיים, הקידוח מתנהל לפי הלו"ז המתוכנן, וללא בעיות או עיכובים.

עלות קידוח "מירה 1" נאמדת עד עתה בכ-85-90 מיליון דולר. אם בשכבת המטרה יימצאו סימני גז טבעי, יבצעו השותפות מבחני הפקה, בעלות נוספת של 20 מיליון דולר, במטרה לדעת מהו היקף הגז ונתונים נוספים. לאחר מכן, וללא קשר לתוצאות, תעבור אסדת Noble Homer Ferrington אל רישיון "שרה" הצמוד (בבעלות אותם שותפים), ותחל בו בביצוע קידוח אקספלורציה.

לפי האומדן הטוב ביותר (P50), ברישיון זה יש מאגר גז בהיקף של 1.5 TCF, בדומה לרישיון "מירה", אולם על פי הסקרים, כמות הגז שתימצא בו יכולה לנוע בטווח מצומצם יותר מהטווח של "מירה", של 0.5-4.1 TCF, בהסתברות של 54% למציאת תגלית גז. רק לאחר קידוח זה יחליטו השותפים אם לבצע קידוח אימות באחד משני הרישיונות, או לחזור אל רישיון "מירה", ולבצע בו את הקידוח למטרת הנפט, אשר נמצאת בעומק של 5,200 מטר.

מניות קידוח
 מניות קידוח