המלצה חמה: איך תעשו כסף מזבל מבלי ללכלך את הידיים?

לפי דוח שפרסם הבנק העולמי, קצב גידול הפסולת בעשור הקרוב יהיה מהיר יותר מקצב גידול האוכלוסיה ■ בבית ההשקעות אינפינטי ממליצים להיחשף לחברות למיחזור אשפה הנמצאות בצמיחה מתמדת

בשעת משבר, משקיעים רבים נוטים לברוח לנכסים דפנסיבים כגון מניות חברות המזון, חברות התרופות, ואף נכסים ספקולטיבים כגון זהב ונפט. במחלקת המחקר של בית ההשקעות אינפיניטי ממליצים דווקא להשקיע באשפה.

"לכל אלו שלא זכו עדיין למצוא כסף בזבל יש לנו חדשות טובות בשבילכם: אפשר לעשות כסף מזבל, והרבה!", נכתב במזכר שכתב ערן צחי, אנליסט בבית ההשקעות.

אז למה להשקיע בזבל? באינפיניטי מציינים כי לפני מספר חודשים הבנק העולמי (World Bank) פרסם דוח מקיף ונוקב על אחד מהאתגרים הכלכליים- חברתיים הניצבים מפני האנושות בשנים הבאות: גידול בקצב ייצור הפסולת בעולם.

הדוח צופה כי קצב גידול הפסולת בעשור הקרוב יהיה מהיר יותר מקצב גידול האוכלוסייה העירונית. ההסבר לכך הינו שאוכלוסיית העולם הופכת להיות יותר ויותר עירונית, ואחד מתוצרי הלוואי של סגנון חיים עירוני זה הוא גידול באשפה. דוח זה הינו המשך והרחבה לדו"ח שפרסם הבנק בשנת 1999 אשר התמקד בקצב גידול האשפה באסיה, במסגרתו צפה כי עד 2025 מדינות אסיה ייצרו 1.8 מיליון טון אשפה ביום. היום, 13 שנים לאחר מכן, הערכה זו עדיין עומדת בעיינה.

באינפינטי מבססים את הניתוח שערכו גם על תו]עת העיור ההולכת וגדלה, בייחוד במדינות המתפתחות. "לפני 10 שנים חיו כ-2.9 מיליארד בני אדם בסביבה עירונית ברחבי העולם ובממוצע כל אדם ייצר 0.64 קילוגרם אשפה ביום. תמונה המצב הנוכחית ממחישה את עוצמת ההתפתחות: כיום חיים בערי העולם למעלה מ-3 מיליארד בני אדם, ובממוצע כל אדם מייצר 1.2 קילוגרם אשפה ליום - מדובר בכמעט כפליים אשפה", נכתב בסקירה.

אז כמה זבל מייצר העולם? על פי נתוני הבנק העולמי ערי העולם מייצרות בשנה 1.3 מיליארד טון אשפה ועד 2025 הכמות צפויה לזנק ב-70% ל-2.2 מיליארד טון. מהיכן אם כן יגיע הגידול בייצור האשפה? התשובה היא, כי הכלכלות הצומחות ביותר הן שתהינה יצרניות האשפה המובילות. בשנת 2004 סין עקפה את ארה"ב והפכה ליצרנית האשפה הגדולה בעולם.

פרט לבעיית הסירחון שמייצרת האשפה ולתרומתה השלילית להתפתחות גזי חממה ופליטת גז מתאן הפוגעים באטמוספרה, מדובר בעסק כלכלי ללא ספק. הערכות גורסות כי העלות השנתית של הרשויות המוניציפאליות ברחבי העולם עבור פינוי אשפה מוצקה מסתכמת ב-205.4 מיליארד דולרים והיא צפויה עד 2025 לזנק ל-375.5 מיליארד דולרים.

כעת נשאלת השאלה המתבקשת: כיצד ניתן להפוך את הררי הזבל המאיימים להציף את הערים, להרי כסף? לאור המודעות הגוברת בעולם לאיכות ושמירת הסביבה בה אנו חיים, נראה כי אחת התעשיות שיזכו ליהנות מכך היא תעשיית מיחזור האשפה שכבר כיום פורחת ומשגשגת. כמו כן, תעשיית פינוי האשפה אשר עוברת מבית לבית צפויה ליהנות מכך. שירות פינוי אשפה הינו שירות מהותי וחשוב שרשויות מוניציפאליות מספקות לאזרחיהן. סביר שעיריות שאינן מצליחות לספק שירותי תברואה נאותים, הן אותן עיריות שלא מספקות שירותים מורכבים יותר כמו חינוך, בריאות ותחבורה באופן מתקדם.

אז כיצד ניתן לעשות כסף מהזבל? ישנן חברות המתמחות במיחזור אשפה כגון Darling International (סימול: DAR) או Clean Harbors (סימול:CLH) המתמחה בפינוי ]סולת רעילה ולא רעילה, כך שניתן לשלב אותן בתיק ההשקעות.