ועדת הכספים דנה בריכוזיות: "מחפשים פתרונות פשוטים"

גפני: "הקמת הוועדה הייתה צורך חיוני. חסר בוועדה טיפול בנושא מה קורה כאשר יש בן אדם שיש לו אחזקה ריאלית או פיננסית וגם שולט על גוף תקשורת כי אז גם אי אפשר יהיה להעביר ביקורת"

ועדת הכספים של הכנסת דנה הבוקר בהמלצות להגברת התחרות במשק ("ועדת הריכוזיות").

"הקמת הוועדה הייתה צורך חיוני. חסר בוועדה טיפול בנושא מה קורה כאשר יש בן אדם שיש לו אחזקה ריאלית או פיננסית וגם שולט על גוף תקשורת כי אז גם אי אפשר יהיה להעביר ביקורת. אני חושב שאנשים הללו חשובים וטובים. אני אומר את זה כל הזמן: אני נפגש עם כולם. כולל אנשים שנמצאים בצד שני של המתרס. אני לא עושה את זה בהסתר. תפקידי הוא גם לשמוע את הרגולטור אבל גם את האנשים שהולכים להיות מושפעים. זה לא חטא ולא עוון" אמר היו''ר משה גפני בתחילת הדיון.

"בעולם שלנו אנו מחפשים פתרונות פשוטים, טוב או רע. אבל התחום שעסקנו בו הוא מורכב. זה לא עניין של ריכוזיות ענפית שבו יש הרבה נסיון והרבה ספרות והכל כמעט הכל ידוע. התחום שהוטל עלינו הוא שונה ואין נסיון רב בעולם שהוועדה עסקה. כשהסתכלנו מה עשו בעולם או מה שקורה שם דה פאקטו, היה לנו ברור שאנו צריכים להתאים את המודלים בעולם למציאות הישראלית שבהרבה מקרים שונה כמו בגודל של המשק, בתרבות והתנהגות" אמר חיים שני, שעמד בראש הועדה.

"אני מקווה שהדוח הוא מאוזן שלוקח בחשבון את כל האיזונים והאילוצים", הוסיף שני.

הפרופ' יוג'ין קנדל, אחד מחברי הוועדה, אמר בדיון כי "אני מאוד מתרגש כי אנו עושים תהליך בקני מידה חסר תקדים מבחינה עולמית".

הפרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך, אמר כי "הוועדה הגיעה לסט המלצות חשובות ואני תומך בכולם. בעיית הריכוזיות היא אחת הקשות שיש ושנים דובר על כך. המלצות הן דרמטיות ומהווים שינוי משמעותי למחשבה ששררה כאן במשך שנים. יש נקודה אחת חשובה עבורי: לגבי הפירמידות שיש לי הסתייגות והבעתי דעת מיעוט. הוועדה המליצה על 2 שכבות לחברות חדשות ו-3 שכבות לחברות הקיימות זה המלצה שנותן עדיפות לטייקונים של היום".

"כל אלו שיש להם 3 שכבות היום הן תוכלנה להישאר ולעומת זאת, קבוצות עסקיות קטנות יותר, שצריכות יותר 3 שכבות כדי לנצל ולהתמנף - לא תוכלו לעשות זאת. זאת המלצה אנטי-תחרותית. אני מעדיף סימטריה מאשר א-סימטריה. אני מעדיף 3 שכבות לכולן, ואם לא 2 לכולן, אבל לא ליצור שונות. כי החברה של הטייקון בשכבה השלישית תוכל להמשיך לגייס חוב כי היא מנצלת את הכוח של הקבוצה העסקית. תהליך הקיפול הוא מסובך - 170 מיליארד שקל לשוק הישראלי הוא המון כסף".