מנהיגי ה-G7 קוראים למדינות היצרניות להגביר ייצור הנפט

שרי האוצר של המדינות המתועשות מזהירים: נשתמש בעתודות אסטרטגיות אם מחיר הנפט יוסיף להאמיר ■ ראש סוכנות האנרגיה: "יש היצע מספיק"

שרי האוצר של שבע המדינות המתועשות בעולם, קבוצת ה-7G, קראו אתמול (ג') למדינות מפיקות הנפט להגדיל את התפוקה כדי להבטיח היצע מספיק בשוק. עוד אמרו כי המערב מוכן להשתמש בעתודות נפט אסטרטגיות כדי להיאבק בהאמרת המחירים, שעלולה לפגוע בצמיחה העולמית.

"אנחנו מוכנים לקרוא לסוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA) לנקוט את הצעד המתאים שיבטיח שהשוק יקבל אספקה מלאה ובמועד", נאמר בהודעת ה-7G. "העלייה במחירי הנפט משקפת את החששות הגיאופוליטיים. אנו מעודדים את המדינות מפיקות הנפט להגדיל את התפוקה שלהן כדי לעמוד בביקוש".

מחירי הנפט מאמירים כיוון שהסנקציות על איראן קיצצו את ייצוא הנפט הגולמי האיראני ב-1 מיליון חביות ביום. אתמול עלו המחירים גם בשל התקרבותה של סופת ההוריקן אייזק למפרץ מקסיקו עתיר-הנפט בארה"ב.

"אנו ממשיכים לעמוד על המשמר מפני הסיכונים לכלכלה העולמית", נמסר מקבוצת ה-7G. "נוכח הסיכונים שיוצרים מחירי הנפט הגבוהים, אנו עוקבים מקרוב אחר המצב בשוקי הנפט". שרי האוצר של ה-7G ציינו גם כי בפגישת מנהיגי עשרים המדינות המפותחות, 02G, במקסיקו, התחייבה סעודיה להשתמש בכושר הפקת הנפט העודף שלה להבטחת היצע מספיק.

דברי שרי האוצר מאותתים בבירור על כך שייתכן שבקרוב ישוחררו עתודות נפט. "קבוצה חשובה של מדינות מתועשות מוכנה כעת ככל הנראה להפוך את העתודות לזמינות. הם יודעים שכשיוצאים בהצהרות כאלה ובדרג כזה, צריך להיות מוכנים לקיים את מה שאומרים", אמר יאן סטיוארט, מנהל מחקר אנרגיה בבנק השווייצי קרדיט סוויס.

מריה ואן דר הובן, ראש סוכנות האנרגיה הבינלאומית, המייצגת 28 מדינות צורכות נפט, הביעה התנגדות תקיפה לשחרור עתודות חירום. "מחירים גבוהים כשלעצמם אינם טריגר לשחרור עתודות קולקטיבי של ה-IEA, וכרגע אנו רואים שבשוק הנפט הגולמי יש היצע מספיק", אמרה. היא הוסיפה שארה"ב תצטרך להחליט בעצמה אם אייזק מצדיק שחרור עתודות פנימי.