רגליים על הקרקע: חברות הביטוח בישראל לא פוזלות לחו"ל

מכירת גארד האמריקנית של כלל ביטוח לוורן באפט היא צעד משמעותי נוסף בוויתור של החברות הישראליות על פעילות ביטוחית בחו"ל

לפני כשבוע וחצי נקשר שמו של המשקיע האגדי וורן באפט לעולם הביטוח הישראלי. חברת הביטוח Nico - שהיא חברה בת בקבוצת ההחזקות ברקשייר האת'וואי של באפט - חתמה על הסכם, שבמסגרתו תרכוש מידי כלל ביטוח את זרוע הפעילות שהקימה בארה"ב, האוחזת בחברת הביטוח האמריקנית גארד.

כך, בתמורה ל-221 מיליון דולר ולשחרור מערבות לחוב של 48 מיליון דולר - שיתקבלו אם וכאשר תושלם העסקה - יגיע לסיומו אחד מהמאמצים הבולטים של חברת ביטוח ישראלית ליצור לעצמה זרוע פעילות משמעותית מעבר לים.

חברות הביטוח הישראליות החלו לבחון את פוטנציאל הצמיחה בשדות זרים לפני כעשור. את התהליך הזה הובילה במידה רבה כלל ביטוח, שלמשך תקופה מסוימת רשמה מעל ל-15% מהפרמיות שלה בשווקים זרים.

אבל עכשיו, שנים אחדות לאחר המשבר הכלכלי שפרץ בארה"ב, כבר ברור לכולם שהדשא הביטוחי של השכן מחו"ל לא תמיד ירוק יותר. הצורך בריכוז תשומת לב ניהולית בישראל תרם אף הוא את חלקו, וכעת נראה שהדרך חזרה הביתה כמעט הושלמה, ושחברות הביטוח בישראל כבר כמעט אינן פוזלות לחו"ל.

כלל ביטוח, שרכשה פעילויות בבריטניה ובארה"ב, והקימה פעילות נוספת ברומניה (שחוסלה במהלך הזמן), נהנתה למשך זמן מה מפעילות ממשית בחו"ל. מכירת גארד מהווה כעת את השלמת הליך היציאה מפעילויות אלו.

היציאה של כלל ביטוח מחו"ל נובעת גם מהתפיסה של המנכ"ל הנוכחי, שלפיה אין טעם להתרחב למקום שבו לחברות ישראליות אין יתרון יחסי, וגם בשל הצורך של החברה האם אי.די.בי בהצפת ערך, שמסביר את המכירה של גארד.

הראל "הכי בינלאומית"

מכירת גארד מגיעה לאחר שכלל כבר מכרה את סינדיקט לויד'ס-ברודגייט, שאותו רכשה לפני שנים, ולאחר שיצאה גם מפעילות הביטוח שהקימה ברומניה. לחברה יש עוד פעילות בינלאומית אחת - חברת ניהול הכספים הבעייתית טיטניום, שבבעלות החברה הבת כלל פיננסים. טיטניום האמריקנית נמצאת אף היא על המדף, אם כי לפי שעה אין רוכש שמזכיר את המחירים שכלל מבקשת לקבל.

בעקבות חזרת כלל ביטוח להתמקדות בביטוח כחול-לבן, הפכה הראל לקבוצת הביטוח "הישראלית הכי בינלאומית". להראל נוכחות כמבטחת ביוון, באמצעות Interasco, ובטורקיה, באמצעות Turk Nippon. לקבוצה עוד החזקה קטנה בסינדיקט הביטוח ברודגייט - שהיה בבעלות מלאה של כלל ביטוח.

להראל, אם כן, שתי פעילויות בחו"ל - שתיהן בתחום הביטוח הכללי ושתיהן קטנות ובתחילת הדרך - ומהוות יותר מעין תקווה לעתיד. פעילויות אלה הן במדינות "מעניינות": יוון, שאותה פוקד משבר כלכלי חריף, וטורקיה, שעל מצב יחסיה עם ישראל אין צורך להכביר מילים, אם כי לדברי גורמים המעורים בכך, מצב זה אינו רלוונטי לפעילות הראל שם.

כאמור, הכניסה של הראל לחו"ל לא נעשתה בהיקף גדול, ומטרתה הייתה להוביל בשווקים שאינם המגרש של הגדולים, ולקבל גישה מסוימת לשוק האירופי, באמצעות יוון, ולשוק הצומח של טורקיה.

בדוחותיה הכספיים של הראל מצוין שסך הפרמיות במגזר חברות ביטוח בחו"ל היה במחצית הראשונה של השנה כ-88 מיליון שקל, לעומת כ-69 מיליון שקל בתקופה המקבילה - גידול של כ-28%. הפרמיות במגזר חברות ביטוח בחו"ל מהוות כ-2% מכלל הפרמיות בקבוצה בתקופה הרלבנטית. הפעילות במגזר חברות ביטוח בחו"ל הניבה להראל במחצית הפסד קטן של כ-4 מיליון שקל, שנבע מהפסדי Turk Nippon.

בנובמבר 2011 התקשרה הראל עם סינדיקט לויד'ס-ברודגייט בהסכם, שלפיו תשתתף הראל ב-10% מתיק הביטוח של הסינדיקט בשנת החיתום 2012. בהקשר של הסכם זה מעניין לציין, כי האיש שהוביל וניהל את ההתקשרות של כלל ביטוח עם ברודגייט, סמי בסט, עבר בשנים האחרונות להראל.

כרטיס ישיר לחו"ל

חברת ביטוח ישראלית נוספת שפעלה בחו"ל היא חברת ביטוח ישיר, שמעולם לא הסתירה את כוונתה להפוך לחברת ביטוח כללי ישירה מובילה גם במפה העולמית. בשנת 2003 הקימה הקבוצה פעילות ביטוח ישירה בפולין, שהורחבה בהמשך למדינות נוספות במזרח אירופה. הפוטנציאל העסקי היה מבטיח מאוד אם כי, באופן טבעי, הוא הצריך הון.

ואולם, המשבר הכלכלי החריף של 2008, וצורכי ההון והמימון של הקבוצה, גרמו לבעלי השליטה בביטוח ישיר לממש את פעילות הביטוח שלהם בחו"ל - אמנם ברווח, אך מוקדם מדי מבחינתם.

היציאה של ביטוח ישיר מהפעילות בחו"ל נבעה הצורך בחיזוק הון בארץ, ומהרצון להימנע מהסטת הון לחו"ל על חשבון המשאבים לשוק המקומי, על רקע המשבר של 2008.

ביטוח ישיר היא היחידה שלא זנחה עדיין את החלום להצליח בחו"ל בטווח הארוך. זה זמן מה שהחברה מקיימת מגעים לגיוס משקיעים להקמת חברת ביטוח ישירה בברזיל. על רקע המצב הכלכלי הקשה השורר עתה בעולם, הקמת חברה זו עדיין מתעכבת.

נראה שב'כוונת ביטוח ישיר להמשיך ולחפש הזדמנויות להתרחבות "יזמית" בחו"ל, כלומר, הקמת חברה יש מאין. בדוחות החברה נכתב, כי "כחלק ממהלך העסקים בוחנת הקבוצה מעת לעת כניסה לפעילויות נוספות, ובכלל זה כניסה לשווקים בתחום הביטוח הישיר בחו"ל. נכון למועד הדוח, פעילות זו כוללת בחינת היתכנות עסקית לפעילות ביטוח ישיר במספר מדינות ברחבי העולם, ולפי שעה מתמקדת בברזיל".

מנורה, כך נראה, שוב אינה מתעניינת כיום ביציאה לחו"ל, וכך גם הפניקס, שבעבר, תחת הנהלות קודמות, בחנה אפשרות לעסקה במזרח אירופה. המגעים לא הבשילו, ומאז נראה שאופציה זו לא נמצאת על הפרק מבחינת החברה.

ומה לגבי היתר? מגדל ו-AIG ישראל הן הסניפים הישראליים של חברות בינלאומיות - לפחות לפי שעה, בכל הנוגע למגדל - ואילו יתר החברות הן קטנות אפילו בזווית המקומית - ובוודאי בבינלאומית - וישראליות במהותן.

לסיכום, נראה שענף הביטוח הישראלי שבע לפי שעה מחו"ל, וחלומות ההתרחבות וההפיכה של הקבוצות המקומיות המובילות לגופים בינלאומיים רחוקים מלהתגשם. בשנים הקרובות, כך נראה, יהיו למנהלי החברות מספיק עניין ואתגרים בשוק המקומי.

הרומן של חברות הביטוח
 הרומן של חברות הביטוח