תמוה: האבטלה צנחה ל-6.5% ביולי; שטייניץ: אמרתי לכם

הירידה החדה הנתונים מנוכי עונתיות מצביעים על ירידה דרמטית באבטלה, בעוד שהנתונים המקוריים מראים עלייה חדה - לשיעור של 6.8% ■ שטייניץ: "שוק התעסוקה מתפקד בצורה טובה" ■ בחודש יולי נרשמה למרות גידול בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה

נתוני התעסוקה שמפרסמת היום (ה') הלמ''ס מעוררים שוב תמיהה ומחלוקת קשה: בעוד שנתוני האבטלה המקוריים מצביעים על גידול חד באבטלה מרמה של 6.5% ל-6.8% ביולי (תוספת של 16.6 אלף מובטלים חדשים במשק), הנתונים מנוכי עונתיות מראים את ההיפך המוחלט. לפיהם, שיעור הבלתי מועסקים צנח דרמטית מרמה של 7.1% ביוני ל-6.5% ליולי. כלומר, ירידה של 20.3 אלף מובטלים.

יצוין, כי שיעור ההשתתפות בשוק העבודה בחודש יולי עלה גם לפי הסדרה המקורית וגם לפי הנתונים מנוכי עונתיות, אם כי בשיעורים שונים. לפי הנתונים המקוריים, שיעור זה עלה ב-0.8 נקודות אחוז, ואילו לפי הנתונים מנוכי עונתיות שיעור זה גדל מעט פחות - 0.4 נקודות אחוז. עלייה זו מסבירה טוב יותר את הנתונים המקוריים, שכן קשה לחשוב על ירידה במובטלים כאשר אזרחים ממשיכים להצטרף למעגל העבודה. במקביל, מסתמנת מגמת עלייה בשיעור ההשתתפות, שממשיך להיות הבעיה העיקרית של שוק העבודה הישראלי.

לדברי אורי גרינפלד, מנהל תחום המאקרו של בית ההשקעות פסגות, "הנתונים מנוכי עונתיות שעליהם נהוג להסתכל הם בעייתיים, בשל שינוי שיטת המדידה של הלמ''ס. מסיבות טכניות, הנתונים הללו הם בלתי סבירים בעליל ולא מתארים את המציאות במשק. אם מסתכלים על הסדרה המקורית, רואים נתונים הרבה יותר סבירים".

"שיעור האבטלה ימשיך לעלות"

עוד אומר גרינפלד כי "ניכוי עונתיות נועד לנטרל אפקטים שאינם קשורים לכלכלה. כדי לעשות זאת, חייבים סדרה ארוכה מספיק, עם מספיק פרספקטיבה היסטורית, שמאפשרת לתפוס את השפעות העונתיות בצורה מדויקת". נזכיר, כי הסדרה החדשה שזכתה לביקורת קשה, לרבות מכלכלני בנק ישראל ומהנגיד עצמו, נמדדת חצי שנה בלבד. "לגבי העתיד", אומר גרינפלד, "שיעור האבטלה ימשיך לעלות ויגיע ל-7.5% בסוף שנת 2012 ול-8% בשנת 2013".

מנגד, שר האוצר יובל שטייניץ, העדיף להתייחס לסדרה ללא עונתיות, ואמר כי "כפי שהבהרתי בתחילת השבוע שוק התעסוקה מתפקד בצורה טובה, ויש לברך על הירידה באבטלה ועוד יותר על העלייה החשובה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה".

באוצר מנצלים גם את ההזדמנות לסגור חשבון עם שר התמ''ת, שלום שמחון, שסיפק אתמול תחזיות אבטלה קודרות למדי: "הנתונים של התמ''ת נועדו לזרוע פאניקה על מנת לקדם מטרות תקציביות ואף פוליטיות. ההתנהלות הזו של פרסום נתונים ללא בסיס יכולה לפגוע במשק", אומר בכיר באוצר. לעומת שטייניץ, אומר אותו בכיר כי "במשרד האוצר מתייחסים בזהירות לנתונים שהתפרסמו היום ולא מתבשמים מהם".

שיעור הבלתי
 שיעור הבלתי