"ניו-יורק טיימס": הדוח החדש על איראן סוגר את ישראל בפינה

הדוח, שלפיו העבירה טהראן כ-2,100 צנטריפוגות לאתר הממוגן בפורדו, יאלץ את ישראל להלום באיראן או להודות כי אינה מוכנה לפעול לבדה ■ יועץ לשעבר של אובמה: הישראלים אינם יכולים לעשות זאת כהלכה בלעדינו

הדו"ח החדש על תכנית הגרעין של איראן, שפירסמה השבוע הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), סוגר את ישראל בפינה. הדו"ח, שלפיו העבירה טהראן יותר מ-2,100 צנטריפוגות למתקן ממוגן מתחת לצלע הר בפורדו, שלכאורה חסין פני הפצצות אוויריות, עלול לאלץ את ישראל להלום באיראן או להודות שהיא אינה מוכנה לפעול לבדה. כך כותב היום (ו') "ניו יורק טיימס".

משמעות הדו"ח של סבא"א היא, שאיראן קרובה עתה לחציית הקו האדום שישראל עצמה הציבה: היכולת לייצר נשק גרעיני באתר שחסין מפני התקפה ישראלית, או איזור החסינות, כפי שכינה זאת שר הביטחון, אהוד ברק. כך, למשל, בראיון ל-CNN, בנובמבר אשתקד, הזהיר שר הביטחון: "נכון שזה לא יימשך שלוש שנים; סביר יותר להניח שלושת רבעי שנה... לפני שאיש לא יוכל לעשות דבר בנושא מפני שהאיראנים נכנסים באופן הדרגתי לאזור החסינות..."

האם המצב החדש יוביל לשינוי באסטרטגיה הישראלית, או להתקפה חד-צדדית של ישראל על המתקנים הגרעיניים של איראן? על השאלה הזו אין הסכמה אפילו בקבינט המדיני-ביטחוני, למרות שיש קונסנסוס, שהתכנית הגרעינית של איראן תימצא בקרוב מעבר להישג זרועו של צה"ל, אומר ה"טיימס".

פעמים רבות ניסו פקידים אמריקניים לשכנע את ישראל, שארה"ב ניצבת מאחוריה והזכירו למקבלי ההחלטות בירושלים, שלצה"ל אין יכולת להשמיד את המתקן בפורדו בכוחות עצמו, בעוד שלארה"ב יש נשקים שמסוגלים לבצע את המשימה. בה בעת, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עדיין סבור שיש "מרווח של זמן" לדיפלומטיה, לסנקציות ולפעולות חבלה נגד המתקנים.

"הישראלים אינם מסוגלים לעשות זאת כהלכה בלעדינו", אמר באחרונה יועץ לשעבר לאובמה. "אנחנו מנסים לשכנע אותם שמהלומה (ישראלית), שרק תאיץ את מאמצי איראן להעביר את ייצור הנשק הגרעיני למתקנים תת-קרקעיים, אינה הפיתרון. היא תיצור בעיה גדולה יותר".

רק אתמול (ה') אמר יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, מרטין דמפסי, כי לא היה רוצה להיות שותף להתקפה ישראלית על איראן מפני שהתקפה כזו רק תפגע במאמצי הקואליציה הבינלאומית שמנסה לאכוף סנקציות על טהראן.

"אם ארה"ב תבהיר לאיראנים שהיא מוכנה לצאת למלחמה, לא ייצטרך אף צד לצאת למלחמה", אמר ל"טיימס" גורם ישראלי בכיר.

ומקור בכיר אחר בישראל, שמעורב בדיונים על איראן, אמר: "בכל שבוע שעובר האיראנים מתקרבים למטרה, בעוד שאנו, בכל שבוע שעובר, נשארים תקועים באותו מקום".

העיתון מצטט כמה מנהיגים ואנליסטים בישראל שסבורים שרק פגישה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאובמה, שעשויה להיערך בשולי העצרת הכללית של או"ם, בסוף ספטמבר, תוכל ליישב את חילוקי הדעות בין שתי המדינות בסוגיית הגישה לאיראן.