סיטי: מדד ה-VIX יצר תבנית דובית - התכוננו למפולת בבורסה

טום פיצפטריק, האנליסט הטכני הראשי של סיטי מסביר: ה-VIX היה בשפל ואז זינק בחדות - בפעם האחרונה שזה קרה שוק המניות נכנס לגל ירידות

אומנם ברננקי הצליח להרגיע מעט את השווקים, כאשר חזר על המנטרה הישנה שלו, בנאום שנשא בכנס הבנקאות בג'קסון הול, לפיה במקרה והמצב הכלכלי יחריף עוד יותר, ה'פד' יהיה מוכן לפעול. בעקבות הצהרות אלו המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות שערים.

אולם, ההצהרות לא הרשימו במיוחד את טום פיצפטריק, האנליסט הטכני הראשי של בנק ההשקעות סיטיגרופ, שטען בראיון ל-CNBC כי מדד ה-VIX (מדד הפחד) מעיד על מימוש רווחים בתקופה הקרובה, קרי, שוק המניות יכנס לגל ירידות, זאת משום שהוא זיהה כי המדד יצר תבנית דובית שנראתה לפני כ-30 שנה.

פיצפטריק טוען שמאז 2007, לפני פרוץ המשבר, ב-5 הפעמים האחרונות שמדד ה-S&P 500 זינק לשיא, מדד ה-VIX צנח לשפל ואז זינק בחדות והצביע על תיקון חד. "כאשר ה-VIX קרוב לקו המגמה האחרון ולאחר מכן זינק, כפי שקרה החודש, אז ראינו נפילה קיצונית ב-S&P 500 בחודש שלאחר מכן", טען פיצפטריק, בהתייחסו לעובדה כי מדד הפחד היה ברמות שפל שלא נראו מזה כ-5 שנים ולאחר מכן זינק (לפני כשבוע) בפתאומיות ביותר מ-20%.

בהתייחסו לתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב פיצפטריק טען כי הן עדיין לא הגיעו לתחתית ועדיין קיימים לחצים רבים שעשויים לדחוף אותן מטה לרמות של 1%-1.2%.

פיצפטריק מצטרף למעשה לדעה הרווחת בקרב אנליסטים אחרים הטוענים כי אנו קרובים לתיקון חד. "באופן היסטורי, כאשר ה-VIX נסחר ברמה כזו, שוקי המניות תיקנו מטה בכ-10%-15%", אמר סטיבן ברייס, אסטרטג ראשי בבנק ההשקעות סטנדרט צ'רטרד. "אולם, אנו סבורים כי התיקון בשווקים יהיה פחות חד מהצפוי, משום שסין ואירופה צפויים להכריז על צעדים מוניטארים חדשים".