נעילה חיובית באירופה; נתוני הייצור הגבירו את הציפיות

סקר מדד מנהלי הרכש של HSBC בסין - בשפל מאז מארס 2009 ■ המשקיעים מגיבים לראשונה לנאומו של ברננקי ביום ו' ■ מדד ה-PMI בגוש האירו רשם קריאה של 44 נק' ■ היום אין מסחר בוול סטריט

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות, כאשר המשקיעים הגיבו לראשונה לנאומו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי בכנס הבנקאות בג'קסון הול. ברננקי לא סיפק את הסחורה ולא הכריז על תוכנית להרחבה כמותית שלישית, אך חזר על המנטרה הישנה שלו, לפיה הוא יהיה מוכן לפעול במידת הצורך. כעת, המשקיעים נושאים עיניהם לנתוני התעסוקה בארה"ב שיפורסמו בסוף השבוע וכן להודעת הריבית של ה-ECB - האם משם תצא הבשורה? נזכיר כי בוול סטריט אין היום מסחר לרגל הלייבור דיי.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל במגמה חיובית ביום שישי חרף העובדה שראשי הבנקים המרכזיים שהשתתפו בכנס הבנקאות בג'קסון הול לא יצאו עם בשורה חדשה לגבי הפעולות שבכוונתם לנקוט. עם זאת, יו"ר ה'פד' הכריז כי הוא פתוח לעשות שימוש בהרחבה כמותית נוספת במידת הצורך.

כעת, כל העיניים נשואות לעבר פסגת מנהיגי אירופה וכן להודעת הריבית של ה-ECB. לפי הערכות, הבנק המרכזי האירופי צפוי לספק פרטים חדשים לגבי התוכניות שלו לרכישת אג"ח ממשלתיות של המדינות הבעייתיות כגון ספרד ואיטליה, הסובלות מעלויות מימון גבוהות מדי. במקביל, יו"ר ה-ECB מריו דראגי צפוי להכריז על הריבית לחודש ספטמבר, כאשר אנליסטים רבים צופים כי הוא יחתוך אותה ב-0.25% ל-0.5%.

ההתכווצות הכלכלית בגוש האירו נמשכת

בזירת המאקרו פורסם מדד מנהלי הרכש (PMI) במגזר הייצור לחודש אוגוסט, שהצביע על התכווצות נוספת בפעילות הייצור בגוש האירו. המדד רשם קריאה של 44 נקודות, כאשר צפי האנליסטים עמד על 45.3 נקודות, ולאחר שביולי רשם המדד קריאה של 45.3 נקודות. מהנתונים עולה כי במרבית המדינות בגוש האירו חלה התכווצות בפעילות הייצור. כך למשל, ה-PMI הספרדי רשם קריאה של 44 נקודות והמדד האיטלקי ירד ל-43.6 נקודות.

נזכיר כי קריאה של מעל 50 נקודות מצביעה על התרחבות כלכלית, בעוד קריאה של מתחת לרמה זו מעידה על התכווצות בפעילות הייצור. נציין כי בבריטיניה ובאירלנד המדד עלה מעל הצפי.

מעבר לכך, קיימת ציפייה דרוכה ל-12 בספטמבר, אז צפוי בית המשפט העליון בגרמניה לפסוק בדבר הקמתה של קרן הייצוב האירופאית (ה-ESM), בהיקף של 500 מיליארד אירו - פסיקה שעשויה לסלול את הדרך לריסון משמעותי במשבר החובות.

מניית ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסנוג , רושמת ירידות, לאחר שדווח בסוף השבוע כי אפל "מנסה להכות בברזל החם" ודורשת מבית המשפט בארה"ב לאסור על שיווק של 4 מכשירים נוספים של החברה, ביניהם מכשיר הדגל החדש שלה - הסמסונג גלקסי S3.

סנטימנט חיובי ומפתיע באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום בעליות, חרף נתוני מאקרו מאכזבים בסין, שהגבירו את התקווה למהלכי הקלה מוניטארית מצד בנקים מרכזיים בעולם. המשקיעים באסיה הגיבו היום לראשונה לנאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, שהמשיך לטעון ביום ו' האחרון כי תוכנית רכישות אג"ח שלישית בארה"ב עדיין על השולחן.

נתוני מאקרו מאכזבים בסין הגבירו את התקווה במזרח להקלה כמותית. סקר מדד מנהלי הרכש של בנק HSBC שפורסם היום, הצביע על אומדן סופי של 47.6 נקודות בחודש אוגוסט, ירידה לעומת האומדן הראשוני שעמד על 47.8 נקודות (ופורסם ב-23 באוגוסט), ולאחר שהציג נתון של 49.3 נקודות בחודש יולי. נזכיר כי נתון מתחת ל-50 נקודות מצביע על המשך התכווצות הכלכלה.

מדובר בנתון נוסף המעיד על ההאטה המתמשכת בכלכלת סין, בעוד המדד מציג את רמתו הנמוכה ביותר מאז מארס 2009. גם מדד מנהלי הרכש הרשמי של סין, שפורסם בשבת, הצביע על שפל של 9 חודשים באוגוסט - כשנפל לרמה של 49.2 נקודות לעומת 50.1 נקודות ביולי. מדובר היה בפעם הראשונה מאז נובמבר 2011, שהמדד ירד מתחת לרמה של 50 נקודות.

"היצואנים בסין מתמודדים עם קשיים מתגברים לאור הסביבה הכלכלית העולמית הבעייתית", אמר קו הונגבין, מנהל השקעות ב-HSBC בהונג קונג. "בייג'ינג צריכה לבצע רפורמות בכדי להמריץ את הצמיחה ולעודד תנאים ליצירת משרות חדשות".

ובשווקים הגלובליים בכלל, מגיבים היום המשקיעים במזרח לראשונה לנאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, שציין בדבריו בג'קסון הול ביום ו' האחרון כי הוא פתוח פתוח לשימוש נוסף בכלי הקלה כמותית. עם זאת, ברננקי לא התחייב במהלך הנאום לנקיטת פעולה שכזו, אך הוא כן חיזק את ההערכה כי יש צורך ברכישות אג"ח נוספות.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]