"עדיין לא יודעים אם יהיו מבחני הפקה בקידוח 'מירה'"

דריכות לקראת תוצאות קידוח "מירה": בימים הקרובים ייוודע אם ההערכות שלפיהן הקידוח נכשל היו נכונות ■ מבחני ההפקה, בעלות של כ-21 מיליון דולר, יבוצעו רק אם יתגלה גז בכמויות שעשויות להצדיק פיתוח של המאגר

דריכות בשוק ההון לקראת ההודעה של השותפים בקידוח "מירה" על תוצאות הקידוח: ההודעה שתתפרסם במהלך הימים הקרובים צפויה להבהיר אם ההערכות שלפיהן הקידוח נכשל - היו נכונות. כזכור, "גלובס" חשף בחודש שעבר כי בשכבת המטרה המקורית של הקידוח לא נמצאו סימני גז משמעותיים. למרות זאת הגיבו היום מניות החברות והשותפויות בקידוח בזינוקים חדים לקראת פרסום ההודעה. נזכיר את הכשרה אנרגיה ומודיעין .

היום (ב') עוסקים השותפים בהדיפת הערכות פסימיות לגבי תוצאות הקידוח, שלפיהן האסדה אינה צפויה לבצע מבחני הפקה. ההערכות הוגדרו "ספקולציות" על ידי השותפים שהבהירו כי טרם התקבלה ההחלטה אם לבצע מבחני הפקה. גורמים הקשורים לשותפים ב"מירה" אמרו ל"גלובס" כי "אין עדיין מה לדווח, אנחנו עדיין לא יודעים אם יהיו מבחני הפקה 'במירה' או לא".

הודעת השותפים ב"מירה" תבהיר אם אסדת הקידוח, הומר פארינגטון, תבצע מבחני הפקה. המבחנים, בעלות של כ-21 מיליון דולר, יבוצעו רק אם יתגלה ב"מירה" גז בכמויות שעשויות להצדיק פיתוח של המאגר. אם יוחלט שלא לערוך מבחני הפקה, תהיה בכך הודאה בכישלון הקידוח והאסדה תעבור לביצוע קידוח חדש ברישיון "שרה", שבו צפוי להתגלות מאגר גז קטן יחסית. העלות הכוללת של הקידוחים נאמדת ביותר מ-160 מיליון דולר והיא ממומנת ברובה על ידי כספים שגויסו מהציבור באמצעות הנפקות שערכו השותפים: קבוצת הכשרת היישוב של עופר נמרודי, שותפות מודיעין של צחי סולטן וקונצרן IDB וחברת אי.פי.סי בניהולו של מולי רבינא (ראו תרשים).

המשקיעים בשוק ההון דווקא הביעו היום אופטימיות רבה לגבי תוצאות הקידוח שהתבטאה בעליות חדות במניות הכשרה אנרגיה ומודיעין.

הקידוח נמשך אף שלא התגלה גז

הקידוח ב"מירה" מעורר עניין יוצא דופן בשוק ההון, מאז החל ביוני, באמצעות אסדת הקידוח הומר פארינגטון של חברת נובל קידוחים. את הקידוח מבצעת חברת GGR, חברה קטנה, שלא לומר קיקיונית, המחזיקה 5% מהזכויות ברישיונות. בתחילת אוגוסט דיווחו השותפים על תקלה שגרמה להם, לפי הודעתם, לעיכוב של שבוע בלוחות הזמנים ולהוצאות נוספות של 4 מיליון דולר לפחות. שבוע מאוחר יותר חשף "גלובס" כי הקידוח הגיע כבר לשכבת המטרה, לפני שהופסק, אך לא נתגלו כל סימני גז משמעותיים.

השותפים בקידוח טענו בתגובה כי החליטו להמשיך בקידוח משום שמידע שהתקבל במהלכו הצביע על כך ששכבת המטרה נמצאת בעומק רב מכפי שסברו תחילה - ומשום כך הסיכויים למציאת גז לא פחתו. הם החליטו להמשיך בקידוח בסטייה בניסיון להגיע לנקודה עמוקה יותר מחוץ לתוואי הקידוח המקורי. גיאולוגים שמכירים את הקידוח מספקים הסבר קצת שונה להתנהלות. לדבריהם, לאחר שהתברר להם שהמאגר העיקרי ריק החליטו השותפים לנסות ולגלות "כיסים" הסמוכים אליו, בהליך המכונה Pinch-out בעגה המקצועית. ההודעה שתפורסם השבוע תיישב, יש לקוות, את הסתירות שבין ההסברים השונים.

המשקיעים מאמינים שנמרודי מחולל נסים

המשקיעים בבורסה אוהבים את עופר נמרודי. זאת כנראה הסיבה ההגיונית היחידה לכך שמניות הכשרה אנרגיה שלו המריאו היום בעשרות אחוזים.

מקידוח "מירה" לא התקבל שום מידע קונקרטי חדש שעשוי להצדיק את העליות. להפך, ההערכות שנשמעו מפי גורמי מקצוע נטו בבירור לצד הפסימי.

ההסבר היחיד לעליות מגיע כנראה מעולם הרגש, הסנטימנטים של המשקיעים כלפי האיש שסיפק להם צבע, התרגשות וחלומות על התעשרות קלה. אי אפשר לקחת מנמרודי את כישרונותיו השיווקיים. האיש שטבע את הביטוי "אתה לא מזמין מוהל כשאין לך בן ועוד כזה שעולה 160 מיליון דולר", כשהזמין את אסדת הקידוח לביצוע הקידוחים ב"מירה" ו"שרה"; האיש שניהל מגעים ראשוניים עם חברת החשמל לקראת חתימת הסכם גז, עוד לפני שמצא אותו, והאיש שרץ לחתום על מזכר הבנות עם חברה דרום קוריאנית, מיד אחרי שהשותפים בתמר חתמו על מזכר דומה - יותר מכל יזם אחר הצטייר נמרודי כמי שיוכל להתחרות ביצחק תשובה ובמונופול הגז האימתני שלו.

העריכו את המרץ והחוצפה

המשקיעים העריכו את המרץ, החוצפה והאגרסיביות של נמרודי וגמלו לו בהתאם. הזכויות במירה ובשרה תומחרו על ידם בשווי גבוה פי כמה מזה של מיזמים בעלי מאפיינים דומים, למשל "שמן". הכשרה אנרגיה, חברה עם 40% מהזכויות בנעלם אחד גדול שקבור עמוק באדמה עם לא יותר מסקר מחמיא ביד, גייסה מהציבור לפי שווי של כ-750 מיליון שקל. בנובמבר מכרה 7.5% מהזכויות למודיעין לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל.

השבוע מגיע הרומן של עופר נמרודי עם המשקיעים לרגע האמת. אם הקידוח ב"מירה" יבש - זו תהיה מכה שסקטור חיפושי הגז והנפט יתקשה להתאושש ממנה. אם הקידוח יצליח, יבסס נמרודי את מעמדו כעושה נסים.

ההחזקות הנוכחיות
 ההחזקות הנוכחיות