בתעודות הסל ניצלו מהפסד של 73% באג"ח ד' של IDB

בסוף מארס נפלטה אג"ח ד' של אי.די.בי ממדד התל-בונד ■ כבר באותו יום נאלצו המשקיעים בתעודות הסל על התל בונד למכור את האיגרת - ומאז היא נפלה ב-73% ■ בדיעבד, אותם משקיעים מכרו את אג"ח ד' במחיר גבוה פי 4

בסוף חודש מארס, בעת עדכון מדדי התל בונד בבורסה, נפלטה מהם אג"ח ד' של אי.די.בי אחזקות. זאת, מאחר שמצבה המתדרדר של הקבוצה גרם למחיר האג"ח שלה לרדת אל מתחת לרף השווי הנדרש כדי להיכלל במדד.

פליטה של נייר ערך ממדד מביאה לגל של מכירות מצד תעודות הסל העוקבות אחר אותו מדד - ואכן, ביום יציאתה מהמדד צנחה אג"ח ד' ב-8%, תוך שהיא מרכזת מחזור ענק של 52 מיליון שקל (האיגרת נמכרה במחיר של כ-65 אגורות).

עקב הירידות החדות, עלו בשוק ההון טענות לפיהן מאחר שהתעודות נדרשות למכור את הנייר היוצא בכל מחיר (על מנת לעקוב אחר המדד), נגרמים למשקיעים בהן הפסדים. ואולם, נראה כי במקרה הנוכחי, מי שהצליח להקטין את הפסדיו הם דווקא משקיעי תעודות התל-בונד.

מאז שנפלטה אג"ח ד' של אי.די.בי מהמדד ועד היום היא איבדה עוד 73%!, ונסחרת כיום במחיר של פחות מ-18 אגורות. כלומר, המשקיעים שנותרו בתעודות התל בונד מכרו את האג"ח במחיר הגבוה פי 4 ממחירה כיום, ובדיעבד חסכו לעצמם הפסד של עשרות אחוזים, אותו ספגו משקיעים שהמשיכו להחזיק בה.

שלשום דיווחה הבורסה כי אג"ח ג' וד' של אי.די.בי ייפלטו גם ממדדי התל בונד הצמודות וצמודות היתר. זאת, עקב הודעת חברת הדירוג מעלות לפני מספר ימים על הורדת דירוג האג"ח בשבע דרגות, ל-CCC. הורדת הדירוג אמורה הייתה לכאורה לגרור גל של מכירות בשני ניה"ע הללו, ובעקבות כך ירידות חדות בשערם, אולם "למרבה המזל" על המדדים האלה לא הונפקו עדיין תעודות סל. זאת, כיוון שהם לא עומדים בכללים שמסדירים את התנאים בהם ניתן להנפיק תעודות סל.