בועת נדל"ן חדשה בארה"ב?

כמה גרפים שיכניסו את האופטימיות למימדים הנכונים. וניתוח S&P

בניגוד למריו דראגי, לבן ברננקי לא הייתה כל סיבה לבצע הרחבה כמותית. העובדה שהכלכלה האמריקאית צולעת בין 1.5 ל-2 אחוזי צמיחה, האבטלה הרשמית נעה סביב 8 אחוזים, ושוק המניות די קרוב לשיאו באפריל, כל אלה אינם מצביעים על צורך בהול להדפיס, ולשפוך, טריליוני דולרים חדשים.

יתר על כן, כאשר הבחירות לתפקיד הנשיא כה קרובות (תחילת נובמבר), זו תהיה התאבדות פוליטית לבצע מהלך שיזהה את הפד' בצורה כה ברורה עם אחד הצדדים. אבל איך מנמקים חוסר מעש לאחר תקופה ממושכת שבה שהשווקים אותתו בכל דרך אפשרית על שאיפתם לצעד מרחיב?

לא אפרט את נאומו הארוך, והמייגע (בו, בגדול, ברננקי הסביר לנו שדרכו היא הנכונה), אלא אציין רק שהוא הצביע שם על שוק הנדל"ן האמריקאי כגורם למחשבה שנייה על אותו QE, עקב זיהוי התפתחויות חיוביות בתחום זה.

לדבריו, תחייה של תחום זה של הכלכלה בהחלט יכול להביא לצמיחה רחבה, וגדולה, כאשר מדיניות הריבית בלבד נותנת לו את הדלק הנדרש. הרי הוא כבר התחייב לשמור על ריבית 0 עד תחילת 2015.

לאור זאת, ומשום שאני גם חושב שאכן ראינו סימנים חיוביים לאחרונה בשוק הנדל"ן בארה"ב, רציתי לראות אם נוכל להתרשם מכך בצורה ויזואלית משכנעת, והנה הממצאים לפניכם.

אתחיל בסדרה בת שלושה גרפים, המציגים בצורה די ברורה את צד הבניה, והמכירה כל (הגרפים נלקחו מאתר הפדרל רזרב של סנט לואיס - FRED)

אישורי הבניה (גרף חודשי)

משה שלום אישורים
 משה שלום אישורים

התחלות בניה (גרף חודשי)

משה שלום התחלות
 משה שלום התחלות

מכירות בתים חדשים (גרף חודשי):

משה שלום מכירות
 משה שלום מכירות

בשלושת הגרפים ניתן לראות התבססות, ועלייה קטנה. אבל באמת, מה עם קנה המידה? שימו לב שבשלושת ההיבטים עוד לא הגענו למספרים שהיו מקובלים בשנות השישים. בינתיים, הנפילה הייתה כה קשה, שבכול אחד מן הנתונים ניתן לזהות רק תחתית כפולה, והתקדמות מסוימת מן האזורים הנמוכים הרב שנתיים.

למי שיטען לאפשרות שיש דבר חיובי בשינוי במחירים - אציג את שני הגרפים הבאים:

מדד Case-Shiller המודד את אחוז השינוי השנתי של מחירי הדיור:

משה שלום שילר אחוז
 משה שלום שילר אחוז


מדד Case-Shiller המודד את המחירים הנומינליים:

משה שלום שילר מחיר
 משה שלום שילר מחיר

נכון שבגרף האחוזים הנתון האחרון הוא חיובי ולא שלילי. זאת אומרת שבמדידה של השינוי במחיר, שנה אחורה, נקבל עלייה קטנה חיובית, הן במחיר הבתים של 10 הערים הגדולות, והן ב-20.

אבל, שימו לב לגרף השני, לזה המציין את המחיר בפועל. שם השינוי אינו כה מלהיב. למעשה, ומהניתוח הטכני שלי, הייתי מצביע על שיאים ושפלים "יורדים ביציבות", ולאו דווקא משתפרים.

מה כל זה אומר? לאחר כמעט 3 טריליון דולר פעילות ממריצה מצד הפד, ובמיוחד עקב פעילותו האגרסיבית בתחום הריבית, אין ספק שיש שיפור מסוים בנתונים הקשורים לנדל"ן האמריקאי.

מי שמסתכל על כל נתון בנפרד, ושומע את התגובות בבלומברג ו-CNBC, יכול לחשוב שלפנינו התפתחות בועה חדשה. הגרפים שהבאתי לכם הפעם, מטרתם העיקרית להעמיד את הפרופורציה של הדברים, ולהכניס את האופטימיות המחודשת הזו לקנה המידה הראוי.

והנה העדכון הטכני השבועי ל-S&P 500 , בעזרת הגרף היומי שלו (על מצבו עד יום שישי האחרון):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

ברננקי כן, ברננקי לא, QE כן ו-QE לא, בסופו של דבר ניתן לומר שהמדד התנהל באופן בעייתי למדי בזמן האחרון. אחרי שבירת היתד הגדולה סביב 1414, ראינו אותו מבצע תיקון טכני בזמן, דהיינו דשדוש אופקי צר ביותר. תחום אותו דשדוש נמצא בין 1397 ו-1414 (1 סגול).

אינדיקאטור כניסת הכסף (2 סגול) מראה לנו שבכל התהליך הזה יצא כל הזמן כסף מן המדד, ולמעשה השתלטה על המסחר תרדמת קיץ מבחינת המחזורים, נזכור תמיד שהעניין האמיתי בנכס תמיד יתבטא תחילה בשינויי ההון שבו.

נכון הדבר שחיינו, כולנו, בצילו של ראש הפדרל רזרב, והחלטתו (או חוסר החלטתו הצפויה מאוד מבחינתי) לגבי הזרמה נוספת של הון כזה לתוך המערכת הפיננסית, אבל בימים האחרונים של השבוע, זה כבר גבל בהגזמה של עמידה במקום. אינדיקאטור המומנטום (3 סגול) נותן לנו את התמונה המושלמת לכך.

מהסגירה של יום שישי, ומהפעילות כולה מאז שבירת היתד, הייתי מציע, כמו במדד המניות שלנו, לחכות שהשוק יאמר לנו את דברו:

בזמן ההמתנה לברננקי נוצרו די הרבה רמות מחיר מעניינות, אבל אסכם את העיקר אם אומר שמעל 1414, ובמיוחד מעל 1427, תחזור האופטימיות, ומתחת ל 1397, ובמיוחד מתחת ל 1390, ניכנס לפסימיות, לפחות של הטווח הקצר.

שבוע טוב והשקעות מניבות לכולם.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.